Tři projekty, které zrodil WebExpo Startup Camp

I třídenní, sedmidenní či desetidenní startupové akce mají bezpochyby své místo v ekosystému, který je nyní snaha v České republice vybudovat. Stejně jako programy na vysokých školách a v inovačních centrech, nejrůznější semináře a networkingové akce nebo experimenty typu Summer of Startups. Samy o sobě by vyzněly do ztracena, ale mohou být tím, co dá lidem odvahu a chuť začít – a zajistí první selekci. A je velmi důležité, že nyní už existují možnosti, jak v nastoupené cestě pokračovat, třeba skrze programy a aktivity TechSquare, Node5 nebo Jihomoravského inovačního centra.

„Lidé z téhle akce mají tři věci. Vyzkoušeli si metody aktuálně využívané ve světě na rozjezd startupů, které mohou uplatnit i jinde. Mají zárodek vlastního produktu a je na čem dál stavět. A i když jejich produkt ještě není životaschopný, naučili se hodně o svých potenciálních uživatelích a jsou dál než startupy, které měsíc programují, ale svých zákazníků se neptají,“ vysvětluje Václav Stoupa, jeden z organizátorů desetidenního WebExpo Startup Campu.

„Kdybych to měl shrnout, je to vlastně celé škola. Je to výuka, ale výuka na něčem, co je zcela reálné,“ dodává k tomu Jan Veselý. Kromě základů uživatelského designu, marketingu či měření se celá akce točila kolem metodiky Lean Startup, zaměřené primárně na zákazníka namísto pouhého vývoje produktu. To s trochou štěstí umožní nasměrovat energii účastníků k něčemu smysluplnému. O hloupých projektech coby produktu startupového hypu se mimochodem aktuálně hezky rozepsal Petr Ocásek.

Podpoř vědu

Startupová komunita u nás zdaleka neplodí jen inovativní startupy v pravém slova smyslu. Často se ve výsledku zaslouží i o rozjezd běžného podnikání nebo prospěšného lokálního projektu, jehož cílem není vydělávat. To v Česku působí problémy s vnímáním slova startup, což někdy přináší i krátkozraký posměch a následné zbytečné diskuze. Není ale nic špatného na tom, že se kolem prostředí startupů točí podnikaví lidé různého založení – lepší alternativu jim totiž nikdo nenabízí.

Jenom hlupák by nad těmito „vedlejšími produkty“ ohrnoval nos. Navíc nejde až tak o konkrétní projekty, ale spíš o konkrétní lidi, kteří za nimi stojí. Ti se svým velkým úspěchem mohou teprve přijít a každá funkční firma a každé nové pracovní místo se počítají. Takovým vedlejším produktem je i zajímavá služba Podpoř vědu. Původně mělo jít o Kickstarter pro české vědecké projekty, testování (ano, na lidech) ale postupně ukázalo, že by se měl důraz posunout od peněz k popularizaci.

Lidé tak budou stále mít příležitost finančně podpořit výzkumy, které jsou jim z nějakého důvodu blízké, hlavní ale bude představit jednotlivé projekty a týmy veřejnosti. Nebo vy jste snad věděli, že se u nás pracuje třeba na prodloužení životnosti baterií, kterou bychom si všichni tolik přáli? Snahou tvůrců projektu je učinit z vědců opět hrdiny dnešní doby a umožnit veřejnosti průběžně sledovat pokroky konkrétních týmů a vývoj konkrétních výzkumů.

V budoucnu by projekt také mohl pomoci propojení akademického a soukromého sektoru, v tuto chvíli je ale teprve na počátku. Pro start se pokusí získat podporu vysokých škol a inovačních center, náklady na provoz by mohl pomoci generovat i malý poplatek z peněz věnovaných jednotlivým týmům. V dalších týdnech a měsících se zakladatelé budou především snažit ověřit životaschopnost projektu a prosí o zpětnou vazbu, kterou jim můžete poskytnout prostřednictvím celé řady sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google+).

Gingolingo

Tenhle nápad už jsme mohli vidět v rámci Summer of Startups, kde ho Jan Všianský z 42Angels nabídl pod pracovním názvem Karaoke Languages – a stojí za ním i tentokrát. Za každým projektem totiž stojí coby autor nápadu jeden z partnerů WebExpo Startup Campu, který se s týmem v případě další realizace dohodne na podílech ve firmě a dalších náležitostech (v případě Podpoř vědu je to Inovacentrum ČVUT, za MeziWeby.cz zase stojí Czech Startups).

Princip zůstává stejný, cílem je tedy nabídnout novou a především zábavnou metodu učení jazyků na základě role playingu. Krátká videa mají umožnit opakované prožívání vzorových situací v reálném čase, uživatelé si je mohou neomezeně přehrávat, a když si je naposlouchají, snaží se role jednotlivých postav dabovat. Tím se učí přirozené a rychlé výslovnosti se správnou intonací. Navíc nemusí přemýšlet nad gramatikou, ale učí se pohotově reagovat v konkrétních situacích.

Cílovou skupinu mají představovat hlavně mladí lidé a prvním jazykem se nejspíše stane angličtina. Existuje ale i možnost, že by jako startovací jazyk posloužila čeština a projekt by se zaměřil na cizince. V každém případě bude mít z celé trojice nejtěžší začátky, časové a finanční náklady na tvorbu dostatečného počtu videí totiž jistě nebudou zanedbatelné a funkčnost metody bude ještě třeba dostatečně prověřit.

MeziWeby.cz

Projekt vychází z předpokladu, že zájemci o webové stránky často disponují jen obecnou představou a nevědí, co pro svůj byznys skutečně potřebují, do čeho investovat a kolik co stojí. Jejich dodavatelé se zase zajímají hlavně o to, aby co nejvíce vydělali, a někdy nabízejí vyložené zbytečnosti. MeziWeby.cz tak mají být prostředníkem mezi agenturami a jednotlivci či firmami poptávajícími webovou prezentaci.

Na počátku služba o společnosti a jejích zákaznících zjistí maximum informací a na jejich základě vypracuje přehlednou a ucelenou poptávku, s níž lze následně oslovit vícero dodavatelů a porovnat si jejich reakce a nabídky. Výhodou má být především nezávislý pohled třetí strany a fakt, že se klient nemusí učit novým věcem a může se soustředit na své vlastní podnikání.

Možností práce s klientem a tedy i monetizace je v plánu vícero. Kdo si vystačí s vyplněním komplexního formuláře, ten může vše vyřídit online a poplatek pak zaplatí jen agentury, které se o takto nabízené zakázky chtějí ucházet. Pokud budou zájemci o nový web stát o hlubší pohovory a případně i vyhledání a doporučení nejvhodnější agentury pro daný úkol, bude si za nadstandardní servis muset připlatit. MeziWeby už dokonce mají i několik prvních zájemců.