Třetí bikesharing pro Brno: 19letého Slováka a jeho projekt Futupilot podporuje Dlouhý, Hlavenka a STRV

Olivera Dlouhého a Jiřího Hlavenku stojících za zrodem Kiwi.com snad už ani netřeba představovat, stejně jako vývojářské studio STRV. Koho ale představit potřeba je – a tohle jméno si zapamatujte – je startup Futupilot a jeho zakladatel Daniel Kojnok.

Devatenáctiletý Slovák v Brně rozjíždí bikesharing, přičemž zmiňovaní zakladatelé Kiwi.com společně s STRV do nové služby investovali. Cílem je ještě do konce roku expandovat do dalších velkých evropských měst a následně do celého světa.

Dlouhý: Z Futupilota uděláme jednu z nejrozšířenějších bikesharingových služeb na světě

Vraťme se ale na začátek. Daniel Kojnok ještě během střední školy rozjel několik vlastních projektů souvisejících s dopravou – kolo bez pedálů poháněné pomocí elektromotoru, nebo inteligentní zámek, o kterém jsme na TyInternety psali loni. Díky němu původně chtěl změnit světový systém bikesharingu, nakonec však službu rozběhne rovnou vlastní.

„Několik měsíců jsme vyvíjeli zámek za účelem nabídnout ho komunitním bikesharingům, které používají různá kola a fungují na bázi dobrovolnosti provozovatelů, respektive dotování (nebyly ziskové). Chtěli jsme jim nabídnout zámek, s pomocí kterého by mohli upgradovat a optimalizovat jejich systém ziskovosti,“ popisuje Daniel Kojnok.

Na základě komunikace s provozovateli bikesharingových služeb ale dospěli k názoru, že je potřeba služby optimalizovat i na úrovni samotných kol. To se spojilo se zájmem potenciálních provozovatelů právě i na kolo speciálně určeného pro bikesharing. A jak dokazuje investice, není jediným, kteří nápadu věří.

futupilot-1

futupilot-2

„Ambice měnit svět dopravy je mně s Jiřím Hlavenkou velmi blízká. Z Kiwi.com se nám podařilo vybudovat globální službu, a právě tyto své zkušenosti z business developementu využijeme, abychom z Futupilotu udělali jednu z nejrozšířenějších bikesharingových služeb na světě,“ komentuje investici Oliver Dlouhý.

„Inteligentní kolo ovládané přes mobilní telefon, to je přesně typ projektu, který nás láká. Dávat dohromady naši znalost ze světa mobilních aplikací s fyzickými věcmi připojenými na internet je budoucnost, u níž chceme být. Líbí se nám i budoucí vize, kdy by kola měla mít elektromotor, což může ještě více zvýšit popularitu městských kol,“ říká Lubo Smid, spoluzakladatel a COO STRV.

Brno jako technologická metropole

Třetí bikesharing v Brně se ale chce od konkurence odlišit několika způsoby, a to zejména spoléháním se na moderní technologie. Chytrá kola budou neustále připojená k internetu a k jejich zapůjčení stačí mít mobilní aplikaci (za jejím vývojem stojí právě STRV).

„Spojení sil s STRV a kluky stojícími za úspěchem Kiwi.com je pro nás nesmírně důležité. Věříme, že díky jejich zkušenostem a znalostem se nám podaří uvést v život vizi, kdy chytrá kola ulehčí lidem cestování v auty přesycených městech,“ popisuje Kojnok.

Daniel Kojnok

Daniel Kojnok

Futupilot zároveň nechce být tradiční službou s reklamami na kolech a dokovacími stanicemi, systém proto staví bez stanic, na jednoduché registraci a bez nutnosti členství. Start projektu je naplánován na polovinu srpna, kdy by se v ulicích moravské metropole mělo objevit 150 futuristicky vypadajících kol.

A proč právě Brno jako testovací město?

  • Brno nabízí rozličné podmínky, které důkladně otestují, jak si kolo, které je na míru pro Futupilot vyrobené, poradí s nejrůznějšími situacemi.
  • Brno je technologickou metropolí. Lidé zde jsou otevření novinkám a technologickým vychytávkám, což má zjednodušit spuštění testovacího provozu.
  • V Brně také působí dvě standardní bikesharingové služby, což umožní tvůrcům projektu rychleji vyhodnotit přednosti, výhody a také případné nedostatky projektu.
  • V neposlední řadě právě v Brně Futupilot sídlí a zakladatelé společně s investory věří, že tento inovativní projekt přitáhne do firmy technologické nadšence a hardwarové vývojáře.

Diskuze k článku

  • Vojtěch Šimon

    Dlouho jsem sledoval rekola, ale po tom jaké nasadili letos ceny mě přešel i ten zbytek zájmu matlat se na růžovém kole a radši jsem si koupil vlastní. Pokud z toho chtějí udělat byznys, tak odradí přesně tu skupinu lidí, co by na kole jezdila… Jsem zvědav jak se to vyvine.