Těžký život startupů II: Silicon Valley a startupy ztrácejí na atraktivitě

Mladé firmy ztrácejí na přitažlivosti, podobně jako práce v Silicon Valley. Když si měli žádaní pracovníci vybrat, jaký by byl jejich příští ideální zaměstnavatel, jen každý desátý přemýšlel o startupu. Hlásí to nejnovější průzkum americké společnosti i Indeed zaměřující se na najímání lidí. Společnost má přitom o trhu přehled – podle svých slov je světovou pracovní stránkou číslo jedna s více než 180 miliony měsíčními návštěvníky.

Průzkum se zaměřil na vysoko žádané profesionály z technologických oborů ve Spojených státech. Celkem 88 procent z nich momentálně plánuje někdy v budoucnu opustit svého současného zaměstnavatele. Hlavní otázka je, kam tedy půjdou a pro koho nebo kde by chtěli pracovat? To řešil Indeed ve svém výzkumu.

Silicon Valley není tak podstatné

Silicon Valley je sice světová technologická Mekka, respondenti ale možnosti, kde se mohou uplatnit, vidí jinde. Více než dvě třetiny z nich si myslí, že život a práce v Silicon Valley pro jejich kariéru není tak podstatná nebo je přímo úplně nepodstatná.

statistiky startupy Indeed

V téhle otázce je ale velký rozdíl mezi generacemi. Téměř polovina millennials (ve věku 18 až 34) považuje práci a život v Silicon Valley za podstatný nebo velmi podstatný. Z generace boomers (50 až 65 let) by s mladými souhlasilo jen něco kolem deseti procent.

Proč to mají startupy těžké? Možná i sami kvůi sobě – u některých totiž čověk neví, co vlastně dělají a na komunikaci s nimi potřebujete slovník

„Jinými slovy, zatímco čerstvý talent má zájem o práci v tech Mekce často, vyzrálý talent častěji hledá příležitosti jinde,“ říkají autoři studie. Jedním z vysvětlení mohou být i tamní opravdu vysoké náklady na život – millennials je mohou vnímat jako rozumný náklad za rozběhnutí úspěšné kariéry, ti starší s rodinami, které musí živit, pak již preferují levnější oblasti.

statistiky startupy Indeed

Pro startupy chtějí nejvíc pracovat „staříci“

Jen deset procent z dotázaných by jako své příští pracoviště uvítalo startup. V oboru tech pracovníků jsou na tom lépe než startupy dokonce i společnosti v jiných oborech, přičemž žebříčku kralují top inovativní značky ze Silicon Valley a vítězem jsou klasické, dobře zavedené společnosti s vybudovanou reputací.

„Přes veškerý ten mediální hype o jednorožcích a 20-něco-letých miliardářích […] se silně naznačuje, že drtivá většina tech pracovníků má pragmatický a vůči riziku averzní pohled na své kariéry,“ píše Indeed.

statistiky startupy Indeed

Opět ale nastává větší rozdíl mezi generacemi. Millennials nejvíce preferují zavedené značky v Silicon Valley, generace X pak dobře zavedené tech firmy. Až pětina z boomers chce z tech oboru odejít, což jsou dobré zprávy pro jiné společnosti, které tak mohou nalákat nejzkušenější pracovníky.

Zároveň je ale překvapením, že právě boomers chtějí pro startupy pracovat nejvíc – pro by bylo 13,5 procenta z nich, zatím co u millennials jde o 12,6 procenta a u generace X jen 7,6 procenta. Poslední jmenovaná skupina pravděpodobně nejvíc preferuje stálost svého zaměstnání a příjmu.

„S tím, že mnoho lidí z generace millennials je teprve před založením rodiny a boomers jsou naopak v životní fázi, kdy jsou jejich děti již na vysoké škole nebo pracují, zástupci obou demografických skupin jsou schopni spíš zvládnout riziko nového podniku,“ myslí si Indeed.

statistiky startupy Indeed

Austin víc než New York

Zatímco většina z dotazovaných si nemyslí, že je kvůli kariéře podstatné žít a pracovat v Silicon Valley, tahle oblast navzdory tomu získala prvenství v pracovních příležitostech. Jako další se, ne překvapivě, umístil Seattle, New York a Boston.

„Tady se však vnímaní tech pracovníků liší od toho, co nám ukazuji data Indeed. Podporuje to myšlenku, že San Jose, San Francisko a Seattle jsou nejžádanějšími talent centry, ve skutečnosti se ale na čtvrtém místě v zájmu tech uchazečů o zaměstnání umisťuje Austin. Poráží tak i New York, Boston a Los Angeles,“ doplňuje Indeed.

statistiky startupy Indeed

Diskuze k článku