Test taxi aplikací: V Praze vyhrál Uber, Brno ovládlo Liftago

taxi-covecr

Taxi aplikace fungující ve velkých městech se dočkaly spotřebitelského testování. Vítězem se v Praze ve všech čtyřech testovaných kategoriích stal UberPOP. Brno zas ve všech oblastech obsadilo Liftago. Jaké jsou další závěry testu?

Stoupající popularita digitálních technologií a s tím související rozvoj nových platforem v sektoru taxislužeb a smluvní přepravy zaujímají nejen magistrát a jeho volavky. Aktuálně přiměla Spotřebitelské fórum ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů – Asosicacetestu různých forem individuální smluvní přepravy.

V Praze byly testovány platformy UberPOP, Modrý Anděl, Hopin, Liftago a levné AAA taxi z oficiálního stanoviště Fair place. V Brně test proběhl na službách Liftaga, Top 1 Taxi, Taxi Impuls a City Taxi.

Služby jsou prý kvalitní a digitální technologie umí vykouzlit vyšší standard, než jaký fungoval bez nich. Jsme rádi, že se takové zjištění rozšířilo. A kompletní výsledky?

Jaké jsou výsledky testu

Z pohledu spotřebitele v Praze testující nejlépe hodnotili smluvní přepravu platformu UberPOP, v Brně to byla služba Liftago (tady pro pořádek dodáme, že Uber zatím v Brně nepůsobí).

Nejlepší transparentnost odhadu cen podle nezávislého testu nabízí v Praze služba UberPOP s bezchybným odhadem v opakovaném testu. V téhle oblasti uspělo v Praze i Taxify a v Brně Liftago.

Z hlediska ceny byl v testu v Praze nejvýhodnější UberPOP, v Brně vyšlo cestování nejlevněji s Taxi Impuls a platformou Liftago.

Z hlediska rychlosti dojezdu do destinace byl na srovnávacích trasách v Praze nejlepší UberPOP a v Brně Liftago a Top 1 taxi.

Kompletní výsledky testu v Praze

Kompletní výsledky testu v Praze

Kompletní výsledky testu v Brně

Kompletní výsledky testu v Brně

Test z pohledu Liftaga?

Podle Ondřeje Krátkého z Liftaga je důležité, že v kvalitě vyhrálo v Praze Liftago. Kvůli ceně podle něj vyhrát ani nemohlo. „Protože si u Liftago můžete vybrat řidiče, museli stanovit nějaká kritéria a nestanovali nejlevnější nabídku, ale nejrychlejší přistavení – nevybírali nejlevnější nabídky z řidičů Liftago,“ reaguje na test pro TyInternety.

Jako jeden z dalších nedostatků testu považuje rozhodnutí testovat v čase dopravní špičky, nikoliv v čase špičky poptávky po taxi. „Tudíž je méně profesionálních řidičů než večer 23:30-02:00, kdy se odveze násobně více lidí. Volba času opět nahrává Uberu, protože ten večer díky poptávce mívá násobné ceny,“ pokračoval Krátký.

Výhrady má však i k výsledkům testu v Brně, kde Liftago zvítězilo. „Důvodem [našeho vítězství – pozn. red.] je to, že v Brně se jezdí dle důsledků zákona za jednotnou cenu 30 Kč/km a Liftago řidiči díky vyšší kvalitě a prověření zákaznickým hodnocení volí rychlejší/lacinější trasy. Studie toto opět neuvedla,“ doplnil Krátký.

Uber do každého města

Uber vidí výsledky (nepřekvapivě) lépe. „Je to zejména díky naším dobrým cenám (nejlevnější v Praze) a také díky nízkému dojezdovému času, který je cca 4 minuty. Dalšími našimi prioritami jsou pak cenová transparentnost a kvalita služeb, což se v průzkumu potvrdilo,“ říká Ilona Grzywinska, manažerka komunikace Uber pro střední a východní Evropu.

Příští test se stejným nastavením navíc možná ovládne celý. „Ambicí společnosti Uber je poskytovat služby ve všech městech, která jsou progresivní a aktivně přemýšlejí o moderní dopravě budoucnosti pro své občany. Chceme být všude tam, kde chtějí bezpečnou, spolehlivou a efektivní dopravu,“ doplňuje. Brno se nám jeví jako přirozená volba pro naší další expanzi,“ říká Grzwinska na otázku, jestli společnost plánuje obsadit i Brno.

Z hlediska kvality bez závažných nedostatků

„Pro účely srovnání byla primárním kritériem rychlost přistavení vozu. U platforem, které umožňují výběr z různých cenových nabídek, například Liftago v Praze, byl faktor ceny posuzován jen mezi nejblíže dostupnými vozy,“ popisuje fórum svou metodiku.

Z hlediska kvality nebyly v rámci testu podle výsledků zjištěny zásadní nedostatky. Řidiči většinou ochotně vyhověli požadavkům figurantů na změnu stanice autorádia, snížení či zvýšení teploty nebo na možnost dobití mobilního telefonu.

Se závažným nedostatkem – odmítnutím vydání účtenky o dané jízdě – se testující setkali pouze v jednom případě, a to u licencovaného řidiče taxislužby objednaného z oficiálního stanoviště Fair place.

Výsledkem, který pak nepřekvapí, bylo vítězství nových technologií nad starou regulací. „Z kvalitativního testu vyplývá, že moderní digitální technologie – například GPS měření trasy a navigace jízdy, elektronická fakturace, přesný odhad cen před jízdou a hodnocení řidičů uživateli – dokáží zaručit vyšší standard kvality a dobré ceny lépe než stávající regulatorní prostředí,“ popsal Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelského fóra.

Diskuze k článku

  • Ivana Loquens

    Odkdy je uber taxi? Jak můžete psát o firmě ktera není legální. ..Jejich řidiči porusuji zákony a vy je tu chvalite