Startupové prostředí dospívá, proto začalo zajímat i banky, říká šéf J&T Ventures

Rizikový fond J&T Ventures nedávno oznámil první dvě investice za celkem téměř 20 milionů korun a co nevidět oslaví své první narozeniny. Na spadnutí jsou další dvě investice do firem s českými zakladateli a ještě letos by mělo být jasno také o osudu chystaného navazujícího fondu, který má být ještě větší než ten aktuální s téměř 70 miliony korun.

Na půdě startupových akcelerátorů a coworkingových center se sice o smyslu a stavu naší startupové scény stále zuřivě debatuje, investiční banky už ale mají celkem jasno. „Startupové prostředí se za posledních několik let zprofesionalizovalo, z našeho pohledu se tak stává normálním investičním odvětvím,“ říká Adam Kočík, investiční ředitel J&T Ventures. Není tedy divu, že se finanční instituce začínají zajímat.

Fond J&T Ventures aktuálně investoval do dvou firem – FetView, cloudového nástroje pro gynekology, a německého ICE Gateway, řešení ze segmentu smart cities propojující lampy veřejného osvětlení se sběrem dat a chytrými funkcemi. Zbylých přibližně 50 milionů plánuje vedení fondu investovat v následujících měsících, už nyní se ale mluví o fondu navazujícím.

Ve svém prvním venture fondu máte 65 milionů korun, z jakých zdrojů pocházejí? Jsou to peníze klientů, čili určitý investiční nástroj, nebo to jsou vlastní peníze J&T?

Přesněji je to necelých 70 milionů, které J&T vložilo ze svých prostředků. A je tedy také jediným investorem, nejsou tam zatím žádné peníze klientů. Nicméně v rámci zvažovaného navazujícího fondu  diskutujeme o možnosti investice nabídnout i našim klientům.

Na kdy plánujete otevření druhého fondu?

Záleží hlavně na tom, kdy se doinvestuje fond první. Aktuálně jednáme o dalších dvou investicích, jedna je ryze česká, respektive česko slovenská, a v té druhé jsou zakladateli jeden Čech a jeden cizinec. Jasnou představu budeme mít na podzim. Mělo by jít o větší fond, který bude schopen mimo jiné investovat do firem z aktuálního seed fondu, které budou potřebovat další kapitál třeba na zahraniční expanzi. Ale pořád tam zůstane i prostor pro seed.

J&T má aktiva v miliardách eur, nejsou startupy pod její rozlišovací schopnost? Obzvlášť, když se zaměřujete na ty začínající a mladé.

Zatím asi ano, čistě z finančního hlediska to pod rozlišovací schopností trochu je. Vidíme zde ale velký potenciál pro růst. Segment startupů a rizikového kapitálu je už v dnešní době velký a je jasně definovaný. Je to normální průmyslové odvětví, které navíc každým rokem velice rychle roste. Některé podporované projekty tak mohou brzy dorůst velikosti, která už je zajímavá i pro další části skupiny J&T.

S vlastním fondem nedávno koketovala Raiffeisenbank, aktivní je i skupina KKCG. Co do této oblasti nyní vede banky, které jsou tradičně hodně konzervativní? Znamená to, že startupový ekosystém u nás považujete za dospělý?

Startupové prostředí se za posledních šest až deset let velmi zprofesionalizovalo. Před deseti lety nebyly jasně rozdělené role, což se spolu s edukací celého prostředí změnilo. Informovanost a celková dynamika je na mnohem lepší úrovni. Když se dnes ptám lidí na univerzitách, kdo chce pracovat pro korporát, zvedá se méně rukou než při otázce, kdo si chce zkusit vlastní firmu. To je velice pozitivní. Podnikatelé se mohou obrátit na řadu partnerů, kteří jim dokáží pomoci nejen finančně, ale i radou nebo kontakty. Určitě bych ještě nemluvil o dospělosti startupového prostředí, ale rozhodně to není ani malé dítě. Spíš bych ho označil za teenagera, kterému táhne na osmnáct.

Adam Kočík

Adam Kočík, investiční ředitel J&T Ventures

Ve vaší investiční komisi je i Petr Kasa, který stojí za investiční skupinou Clareo (Pilulka.cz, Copharm, Mingle Games a jiné). Je Clareo nějak propojené s J&T Ventures? Do ICE Gateway jste investovali společně…

S investiční skupinou Clareo provázaní nejsme, jsme provázaní osobou Petra Kasy, který je velmi aktivním a platným členem investiční komise. Má zároveň možnost koinvestovat do projektů, které si vybereme. Zatím tuto možnost v obou případech využil a investoval spolu s námi do ICE Gateway i do FetView. Takže ano, určitá vazba tam je, ale pouze v roli investora.

A jaké máte vztahy s dalšími konkurenty jako jsou Springtide, Rockaway nebo Credo?

Naše místo na trhu si přirozeně sedá. Popravdě to ale ani nepovažuji za konkurenční prostředí. My se vzájemně známe, bavíme se spolu, někdy konzultujeme možnosti společné investice nebo propojujeme naše vzájemně komplementární startupy. Spíš spolupracujeme, než bychom si konkurovali.

Kolik už vám lidé naposílali investičních příležitostí?

Za rok existence jsme v nejrůznějších formách dostali 400 až 500 nápadů. Další desítky až stovky jsme pak viděli v rámci nejrůznějších soutěží.

Co jste se na nich naučili? Jsou věci, které vás v prvním roce překvapily?

Překvapila nás kvalita projektů. Nemluvím o všech, ale za dobrou čtvrtinou stojí kvalitní týmy, které mají vizi i zkušenosti ze zahraničí. To je o dost lepší výsledek, než jsme čekali. My sami jsme se naučili hlavně neztrácet tolik času. Naučili jsme se rovnou říkat ne projektům, které vypadají zajímavě, ale mají nějakou důležitou slabinu. Jen s málo startupy se vyplatí měsíc nebo dva pracovat. Z těch 400 nebo 500 nápadů se s 10 procenty bavíme velmi intenzivně a z této desetiny jen dalších 10 procent předložíme k rozhodování o investici. Pak ještě záleží na zakladatelích, zda s námi chtějí pracovat.

Dá se z toho vytáhnout doporučení, čeho se při prvním kontaktu s investorem vyvarovat?

Mělo by být jasně pochopitelné, jakou potřebu daný nápad řeší. Když nám někdo pošle jen pár vět o tom, že dostal jakýsi nápad, tak jsme s tím hotoví během pěti vteřin. Když je to věc promyšlená, má mnohem větší naději. Hlavní kritéria obecně jsou lidé, produkt a příležitost. Nejlepší produkt je ten, který když lidé nemají, tak jsou nešťastní. S tím, že se zaměřujeme primárně na projekty s přeshraničním potenciálem.

Jak se J&T Ventures chovají coby investor? Jaký podíl chcete za svoje peníze, jak moc se podílíte na personálním či obchodním fungování firmy…

Investujeme mezi jedním a deseti miliony korun na projekt, za což chceme podíl 10 až 30 procent. Záleží to na vyspělosti startupu – na tom, zda už má produkt, zda má trakci či první prodeje. Čím dřívější stádium, tím roste riziko, že se nemusí nikdy dostat na trh, a tím větší podíl logicky chceme. Snažíme se ovšem vybírat investice, kde máme i jinou přidanou hodnotu než peníze. Například tam, kde máme vazby na potenciální zákazníky. Velmi aktivně se snažíme otevírat dveře. Myšlenkově se snažíme pomáhat také s manažerským řízením, do každodenního chodu firmy ale nezasahujeme vůbec. Ve smlouvě máme jen společné vyhodnocení jednou měsíčně, byť v praxi je to spíš častěji.

Dá se na konkrétním příkladu již ohlášených investic ukázat, jak taková přidaná hodnota vypadá v praxi?

Třeba v případě ICE Gateway představujeme potenciální klienty, řídíme vzájemná jednání a obecně se snažíme pomáhat s prodejem. Fungujeme také jako doprovod na prvních jednáních zejména u korporátních klientů. Mně osobně teď například čeká jednání s jedním českým městem, které je potenciálním zákazníkem. Zakladatel projektu je sice neuvěřitelně energický, ale soustředí se hlavně na německý a anglofonní trh a česky zatím neumí, takže zde umíme pomoci.

Máte poměrně zajímavý advisory board: Hussein Kanji, Kurt Chen, Amit Vemuri. Jak jste se dali dohromady?

Studovali jsme spolu v Londýně, jsou to velmi zkušení lidé z oblasti venture kapitálu. Hussein Kanji má fond v Londýně, kde spravuje kolem 50 milionů euro. Má 15 let zkušeností, pracoval v Accel Partners, v Microsoftu, studoval na Stanfordu, často bývá v médiích. Kurt Chen je v Číně, má na starosti asi 150 milionů dolarů, byť už má blíže k private equity. Přesah do Číny je pro nás ale velmi důležitý, jsem přesvědčený o tom, že ne každý startup musí do Silicon Valley. Pro některé startupy je perspektivnější asijský trh a proto jsem se snažil vytvořit tuto vazbu. Amit Vemuri zase úspěšně exitoval dva startupy a nyní radí startupům, jak vybudovat firmu od nuly k obratu 100 milionů dolarů.

Jak moc se tito lidé angažují?

Jsou nám k dispozici na zavolání. Samozřejmě jsou velice zaneprázdnění, ale když máme něco důležitého, do 24 hodin od nich máme odpověď.

Odkud se poptávka po venture kapitálovém fondu vůbec v J&T vzala? Je to iniciativa zevnitř, nebo jste projekt přinesl zvenku?

Se Štěpánem Ašerem, generálním ředitelem J&T Banky, jsme se potkali na jedné neformální akci. Tam jsme tento nápad probírali, líbil se nám a začali jsme na tom pracovat. Po sedmi nebo osmi měsících od tohoto momentu jsme se dostali k závěru, že to je dobrá věc pro obě strany a půjdeme do toho.Společně jsme pak otevřeli J&T Ventures fond na počátku června 2014.

Kolik peněz má být na konci, abyste mohli mluvit o úspěchu?

Pro nás je nejzazší hranice, kdy musíme exitovat, sedm let. Návratnost investice ale primárně směřujeme na tři až pět let. Asi jako všechny VC fondy cílíme na pětinásobnou až desetinásobnou návratnost investice, aby se to celé vyplatilo. Realitu samozřejmě teprve uvidíme. Podle globálních dat je u 10 procent nejlepších fondů návratnost ještě lepší, u 90 procent horší.

Diskuze k článku