Startup World Cup & Summit: Proč se spojily dvě klíčové akce na podporu startupů?

Startupová scéna je dynamicky se vyvíjející pole, z něhož lze, alespoň zatím, donekonečna těžit, a to prakticky všechno, co si umanete. Nejinak je tomu i v České republice, kde podobně jako ve světě téma startupů velmi rezonuje. Když se podíváte do podzimního kalendáře, najdete jen u nás snad desítky akcí, jež se kolem startupů točí…

Na první pohled to může znít jako skvělá zpráva, že to v Česku startupy skutečně žije a že tu máme plno nadějných a talentovaných projektů, které by si rády splnily svůj sen a prorazily na trh. Celá věc má ovšem také druhou stranu mince, a to je trochu jiný náhled na věc.

Každoročně se objevují nové akce, formáty, konference, jak se startupům věnovat, protože každý, ať už je to inkubátor, akcelerátor, korporace, investor nebo kdokoliv další, má na danou problematiku nějaký náhled a chce si vždy vše udělat podle sebe. Ve větším měřítku ovšem mají podobné akce nakonec cíle velmi podobné a místo toho, aby se nejlepší startupy každoročně představovaly na velké výroční akci, na níž bude upřena pozornost všech, tříští se scéna na menší eventy. A ty často – ke škodě všech – zapadnou.

Podobný názor nicméně měli také v inkubátoru UP21 a investičním fondu Air Ventures, kteří se rozhodli, že – na českou startupovou scénu vcelku nezvykle – spojí síly. Řeč je o propojení dvou dosud oddělených akcí: Startup Summitu a Startup World Cupu. Přestože obě akce byly na tuzemské poměry už dost velké, aby uspěly samy o sobě, proběhlo letos velké propojení nazvané Startup World Cup & Summit (SWCS). Podle organizátorů to dává smysl, propojení je prý logickým vývojem.

Radka Horáková (UP21) a Martin Trepáč (Air Ventures)

Festivalová horečka mezi startupy

„Pro nás je propojování startupového prostředí nejen v Čechách jednou z hlavních misí. Věříme, že právě propojování a spolupráce různých, dosud individuálně fungujících subjektů, může startupovému trhu v CEE velmi pomoct,“ vysvětluje marketingová ředitelka Radka Horáková, jak se na současnou „festivalovou horečku“ mezi startupy dívají v UP21.

Právě zmínka o CEE, tedy regionu střední a východní Evropy, je tu důležitá. Spojení již tak na tuzemské poměry velkých akcí má ambici oslovit startupy po celé Evropě a přilákat do České republiky také zahraniční spíkry, investory i mentory.

„Chtěli jsme dále netříštit scénu a naopak posílit pozici Prahy na evropské inovační mapě. Proto nám přišlo spojení jako zcela logický krok vzhledem k tomu, že sdílíme náhled na startupy a investice do lidského potenciálu a jeho dalšího rozvoje,“ doplňuje Martin Trepáč, partner v Air Ventures.

Česká a mezinárodní stopa

SWCS v sobě nese dvě složky: ryze českou startupovou konferenci s dlouholetou tradicí a startupovou soutěž globálního formátu. Pořadatelé si slibují, že vzájemné působení obou složek přinese jednak pozvednutí celé akce na mezinárodní úroveň a jednak nový a svěží vítr mezi zdejší startupy, které se budou moci poměřit s těmi nejlepšími ze zahraničí.

„Propojení vzájemně se doplňujících formátů se společným jmenovatelem, spojovat inovační scénu a posouvat ji vpřed, vnímám jako dobrý obrazový můstek k vytváření přidané hodnoty pro účastníky a partnery,“ říká Martin Trepáč, který nevidí důvod, proč by se do budoucna nemohly spojovat síly s dalšími aktéry. „Multižánrový festival startupů a inovací zní jako smysluplná výzva.“

Spolupracovat tam, kde se dosud nespolupracovalo, je ostatně jedna z hlavních motivací za spojením obou pořadatelů a vzniku SWCS. „Myslím, že to je právě to, co nám v České republice může pomoct přiblížit se například Německu a dalším skvěle fungujícím trhům. A určitě bych si přála, aby se nám podařilo tuto ambici přenést i za hranice a mohli jsme pomoct napojovat startupy a subjekty z Čech s těmi z regionu střední a východní Evropy,“ doplňuje Radka Horáková.

Důkazem místo slibů, že chce být SWCS skutečně velkou akcí s mezinárodním přesahem, je počet startupů, které se chtějí ucházet o výhru a cestu do velkého finále Startup World Cupu v Silicon Valley a boj o investici ve výši 1 milionu dolarů. „Aktuálně registrujeme 215 přihlášených startupů z 25 zemí, čímž značně přesahujeme region CEE,“ prozrazuje Radka Horáková.

Radka Horáková (UP21) a Martin Trepáč (Air Ventures)

Nabitá akce

Pořadatelé zatím neprozradili zdaleka vše, co se na Startup World Cup & Summitu, který proběhne 17. října v pražském Paláci Lucerna, chystá, ale máme se těšit na nabitý event, který má mít kvalitu na úrovni evropských standardů.

„Naší ambicí je přilákat každého s podnikatelským duchem, s nápadem či bez něj, lidi s chutí posouvat hranice a odvahou sdílet inovativní nápady, rozvíjet myšlenky a spolupracovat na smysluplných řešeních s dosahem a přesahem. V letošním ročníku se zaměřujeme na odevzdávání zkušeností a know-how skrze interaktivní formáty, kvalitu a rozmanitost mentoringu a na míru šitý networking díky použití mobilních technologií,“ láká Martin Trepáč.

O budoucnosti a inovacích mají na SWCS hovořit lidé z firem jako Hyperloop Transportation Technologies, Tesla Motors či SpaceX nebo z Evropské kosmické agentury. Díky interaktivním formátům pak dostanou návštěvníci prostřednictvím osobností ze startupového světa možnost nahlédnout, jak probíhá život startupu od prvotního nápadu až po případný exit. A na samotné startupy pak pochopitelně čekají lákavé ceny včetně cesty do Silicon Valley.

„Kompletní program odhalíme tři týdny před akcí,“ dodává.

Diskuze k článku

  • Vítek Šubert

    Doufáme, že se povede udělat startupovou akci roku v CZ!