Startup Týdne #63: Fosh – zlepšovák pro skateboardisty, který drží tržby úspěšně na nule

Fosh je poněkud netradičním startupem – protože sám sebe (zatím) ani za startup nepovažuje. To mu ale nebránilo, aby se loni stál nejlepším startupem JIC Starcube. Zákazníků má pět – pět členů vlastního týmu a taky pět poboček v Brně, kde členové týmu bydlí. Tržby udržuje stabilně na nule a nic na tom neplánuje měnit ani příští rok.

O co vlastně jde? „Našim cílem není vytvořit krabičku, co ti změří, jak vysoko jsi vyskočil nebo jakou jsi měl pop-up force. Našim cílem je rozeznat jméno triku, který jsi udělal a na základě toho vytvořit platformu, která umožní skejťákům soutěžit mezi sebou, sledovat svůj osobní progres a popřípadě jim pomoct naučit se nové triky. Je to vesměs kombinace Runtactic, PokemonGO a Tony Hawk Pro Skater,“ popisuje Martin Horák pro TyInternety.

„Na projektu pracuje dohromady 5 lidí. Jan Henneberg, Adam Leitgeb, Petr Chmelař, Michal Sládeček a já. Nechci, aby tento článek vyzněl tak, že jsem to vymyslel já. Je to práce celého týmu a já mám jen to štěstí, že jsem jakýsi mluvčí týmu, takže jsem nejvíc vidět, ale ve skutečnosti to je týmová práce,“ doplňuje Horák dál.

Fosh-logoVedení startupu: Martin Horák (analýza a zpracování dat, mluvčí týmu)

Investor: žádný

Konkurence: RideBlock, Syrmo

Založeno: červenec 2016

Vysvětlete (jednou větou) co Fosh dělá.

Fosh je kombinace malé krabičky, co se připne pod skateboard, a aplikace na telefonu, která motivuje skejťáky se zlepšovat a pomůže jim se naučit nové triky.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

V tomto momentě na podobném projektu pracují 2 firmy, ale žádná z nich nemá hotový finální produkt, který by byl volně k prodeji. Od těchto firem se lišíme tím, že se nesnažíme vytvořit sport tracker, ale herní platformu plnou miniher a výzev, co tě bude motivovat učit se nové triky a pilovat ty, které už umíš. Jako vedlejší produkt jsou pak různé statistiky o tom, co jsi udělal a jak se zlepšuješ.

Petr Chmelař a Martin Horák

Petr Chmelař a Martin Horák

Na kterých trzích působíte?

Naše „garáž“.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Je to nápad Adama, který skejtuje od malička. Prvotní myšlenkou bylo přenést hru Tony Hawk Pro Skater z počítače do reálného skateparku. To, co nás na hře fascinovalo, byla možnost plnit různé výzvy a hlavně vidět jméno triku a skóre. Řekli jsme si, že by bylo strašně super vidět při skejtování nějaké skóre, na základě něhož bychom se mohli nejen porovnávat, zároveň bychom mohli trackovat náš osobní progres.

Kolik máte zákazníků?

Máme zatím 5 zákazníků. Je to Adam, Petr, Honza, Michal a já (Martin) aka tým lidí, co pracují na Fosh [smích].

Projekt Fosh je v rané fázi a nevěnujeme se mu na plný úvazek, jelikož zároveň většina z nás studuje, pracuje anebo dělá obojí. Tento projekt děláme hlavně pro sebe, a i proto nemáme rádi, když se o něm mluví jako o startupu, jelikož startup vnímám jako raketu, která stoupá kolmo vzhůru, zatímco my se chceme projektem hlavně bavit. Fosh bereme jako jakýsi klíč, který nám může pomoci otevřít nové dveře.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Naše zisky se stabilně drží na nule a bude tomu tak i minimálně následující rok.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V nejbližší době budeme pracovat na technické části produktu. Do konce léta máme v plánu implementovat první minihru, obejít skejtparky v Česku a okolí a posbírat nějaké reakce na reálný produkt od různých typů skejťáků.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

V této fázi jsme se rozhodli jít cestou bootstrappingu, jelikož v našem složení jsme schopni vytvořit funkční prototyp sami. Navíc máme k dispozici plně vybavený FabLab a businessové stránku věci můžeme konzultovat s experty z JIC.

Prototyp Fosh, "od finální verze má daleko"

Prototyp Fosh, „do finální verze má daleko“

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Máme 5 strategicky rozmístěných poboček po Brně v podobě bytů, ve kterých bydlíme (pozn. tohle je pokus o fór). Obrovskou výhodou našeho týmu je to, že se známe už více než 7 let a i přesto, že jsme studovali stejnou střední školu, každý z nás se profiluje jiným směrem, takže v týmu máme vše, od člověka, co dělá design webových stránek a mobilních aplikací, až po člověka, co se zabývá návrhem desek plošných spojů.

Plánujete expanzi?

Největší komunita skateboardistů je v USA, takže v momentě, kdy si budeme jistí, že náš koncept je dlouhodobě udržitelný, budeme všechny síly soustředit na to, abychom dostali Fosh do povědomí a na skateboardy amerických skateboardistů.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Na tuhle otázku nelze seriózně odpovědět, protože v této fázi projektu máme hromadu cest, kterými se můžeme ubírat a nerad bych upřednostňoval jednu před druhou. Hlavním indikátorem cesty, kterou se budeme ubírat, bude reakce na první minihru, kterou implementujeme.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Zatím jsem žádný pořádný „fuck-up“ nezažil/neřešil/nebo si neuvědomuju, že jsem se do takové situace dostal. Takže se necítím být v pozici, ze které bych mohl dávat rady.

Diskuze k článku