Startup Týdne #85: Mentem, osobní trenér mozku bojující proti Alzheimerovi nebo ADHD

Ve světě dochází ke vzrůstání výskytu kognitivních nemocí, jako je třeba Alzheimerova choroba nebo poruch pozornosti u dětí. Řešením je kognitivní trénink zlepšující mozkové funkce.

A právě na to se zaměřuje startup Mentem – online aplikace určená k trénování paměti, pozornosti, prostorové orientace, reakční rychlosti či myšlení. Aktuálně má kolem 20 tisíc registrací a každý měsíc přes tisíc aktivních uživatelů. Financuje se s pomocí komerčních subjektů a tržby rostou měsíčně o deset až dvacet procent.

„Loni jsme nasadili anglickou verzi tréninku a v letošním roce očekáváme významný uživatelský nárůst a rozšíření do dalších zemí. Zaměříme se také na užší spolupráci s nemocnicemi, školami a dalšími institucemi. Tuto kooperaci považujeme za důležitou komponentu pro vytvoření vlastní odborné studie, která bude měřit efekt tréninku u uživatelů s různými potřebami,“ popisuje zakladatel Lukáš Bryksa v rozhovoru pro Tyinternety.

Vedení startupu: Lukáš Bryksa (zakladatel)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Lumosity, Fit Brains, Elevate, Neuronations

Založeno: listopad 2015

Vysvětlete (jednou větou), co Mentem dělá.

Mentem je online aplikace určená k trénování kognitivních funkcí mozku – paměti, pozornosti, prostorové orientace, reakční rychlosti a myšlení.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Nabízíme uživatelům osobní přístup a snažíme se o osvětu – pořádáme přednášky a workshopy, účastníme se konferencí a vytváříme partnerství s užitečnými projekty. Také spolupracujeme se sociálním a zdravotnickým sektorem.

Lukáš Bryksa

Na kterých trzích působíte?

Od počátku projektu běží česká a slovenská verze. Koncem loňského roku jsme spustili anglickou doménu tréninku, kterou však ještě vylaďujeme a prozatím ji nepropagujeme v žádné konkrétní zemi.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

V Česku a na Slovensku je pro běžného člověka pojem kognitivní trénink téměř neznámou věcí. To jsme chtěli změnit a alespoň částečně dohnat informovanost veřejnosti na úroveň západních zemí.

Navíc jsme si vědomi problematiky vzrůstajícího výskytu kognitivních nemocí, jako je třeba Alzheimerova choroba, nebo poruch pozornosti u dětí, tzv. ADD a ADHD. Podle nejnovějších studií je kognitivní trénink praktickým a účinným nástrojem pro zlepšení mozkových funkcí.

Kolik máte zákazníků?

Momentálně máme okolo 20 000 registrací a každý měsíc přes tisíc aktivních uživatelů. Našimi významnými zákazníky jsou například Fakultní nemocnice Brno Bohunice, Masarykův onkologický ústav nebo Dětská nemocnice Brno.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Tržby se každý měsíc zvyšují o 10 až 20 procent, nicméně vzhledem k velkým nákladům na rozvoj, vývoj a vstup na nové trhy ještě nejsme v zisku.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Loni jsme nasadili anglickou verzi tréninku a v letošním roce očekáváme významný uživatelský nárůst a rozšíření do dalších zemí. Zaměříme se také na užší spolupráci s nemocnicemi, školami a dalšími institucemi. Tuto kooperaci považujeme za důležitou komponentu pro vytvoření vlastní odborné studie, která bude měřit efekt tréninku u uživatelů s různými potřebami.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Jsme financovaní komerčními subjekty. Příležitostně také získáváme dotace různého rozsahu a typu. Loni jsme například díky podpoře CzechInvestu vycestovali na dvě zahraniční konference – Web Summit v Lisabonu a Slush v Helsinkách. Vystavování na těchto akcích nám dalo velký nadhled a poznali jsme spoustu zajímavých projektů, se kterými rozjíždíme spolupráci.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Náš současný tým se skládá z deseti lidí, převážně externích spolupracovníků z oblasti psychologie, neurologie, e-learningu, IT a marketingu. Všichni sídlí v Česku, případně na Slovensku. U zrodu projektu stál neuro-psychologický tým, který je v dnešní době spíše odbornou podporou v případě řešení změn principů tréninku.

Plánujete expanzi?

Ano, chtěli bychom se rozšířit do zemí EU, Skandinávie a Ruska. Než se však pustíme do větší propagace, vyladíme anglickou verzi tréninku a vylepšíme některé prvky, abychom posílili naši konkurenceschopnost.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Vidíme Mentem jako partnera institucí v sociální, zdravotnické a edukativní oblasti. Chceme zvýšit psychologickou (především kognitivní) uvědomělost co nejvíce lidí v Evropě, v pozdější fázi celosvětově. Projekt musí být samozřejmě plně finančně soběstačný a chceme cílit na země, které se potýkají se stárnutím obyvatelstva. Poslední dobou je to velké téma pro hodně států a ty se snaží podporovat projekty, které v této oblasti pomáhají. Mezi ně spadá právě Mentem.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Napadá mě asi příklad při vývoji. Téměř půl roku jsme něco vyvíjeli (na začátku byla jednotlivá cvičení v technologii Flash), přičemž na konci vývoje jsme zjistili, že můžeme začít prakticky nanovo. Byla to kombinace zrušení podpory technologie a zavedení nových, které tuto technologii nepodporovaly (například responsive) a samozřejmě především špatného projektového řízení a manažerských rozhodnutí.

Co proti tomu dělat? Rozhodně si v oblasti vývoje a technologií vše pečlivě naplánovat, zjistit si, zda nebude za půl roku dané řešení nepoužitelné, a ideálně si nechat poradit od více různých odborníků.

Diskuze k článku