Startup Týdne #84: Rabona, tržiště doporučující makléře díky strojovému učení

Letos založený pražský startup Rabona je tržištěm, které spojuje prodávající a makléře. Dokáže odhadovat ceny a na základě strojového učení také doporučovat makléře. Vychází při tom z inzertních dat a skutečně realizovaných transakcí.

Za dobu svého působení se startup podílel na prodeji přibližně 60 nemovitostí v hodnotě přes 200 milionů korun, aktivně spolupracuje s 50 ověřenými makléři a přes 15 tisíc lidí si díky Raboně nechalo ocenit nemovitost.

„Snažíme se soustředit hlavně na sebe a raději než konkurenci řešíme hodnotu pro prodávajícího a makléře. Nicméně jako naši konkurenci považujeme všechno, za co makléř utrácí peníze proto, aby získal novou zakázku,“ popisuje Hynek Husník, jeden ze zakladatelů startupu.

Vedení startupu: Hynek Husník (co-founder, produkt), Michal Makoš (co-founder, marketing a prodej), Jakub Farář (obchod), Tomáš Husník (development)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Všechno, za co makléř utrácí peníze proto, aby získal novou zakázku

Založeno: 2017

Vysvětlete (jednou větou), co Rabona dělá.

Jsme tržiště, propojující majitele nemovitostí s realitními makléři, kteří prodají rychleji a za víc.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Snažíme se soustředit hlavně na sebe a raději než konkurenci řešíme hodnotu pro prodávajícího a makléře. Nicméně jako naši konkurenci považujeme všechno, za co makléř utrácí peníze proto, aby získal novou zakázku. Dnes jsou to hlavně offline metody získání klienta.

Na kterých trzích působíte?

Zatím se zaměřujeme pouze na Prahu. V plánu je brzké rozšíření po celé České republice.

Hynek Husník

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Přemýšleli jsme o několika nápadech, které jsme postupně validovali. Reality nás zaujaly nejvíce. Zjistili jsme, že se jedná o celkem velký trh, na kterém jsme viděli velký prostor v inovativních online řešeních.

Kolik máte zákazníků?

Jsme tržiště spojující prodávající a makléře a za dobu našeho působení jsme se podíleli na prodeji přibližně 60 nemovitostí v hodnotě přes 200 milionů korun. Aktivně spolupracujeme s 50 ověřenými makléři. Přes 15 000 lidí si od nás nechalo ocenit nemovitost.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Letos uděláme tržby v nižších jednotkách milionů. Do dvou let bychom chtěli toto číslo více než zdesetinásobit.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Očekáváme, že brzy spustíme novou službu na ověření makléře a budeme se soustředit na růst obou stran tržiště.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Zatím jsme projekt financovali z vlastních zdrojů. Vzhledem k tomu, že nyní máme ověřený model a chtěli bychom růst rychleji, tak zvažujeme vstup strategického partnera.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Aktuálně jsme čtyři a pohybujeme se mezi Prahou a Plzní. Chceme být maximálně efektivní a udržet náš tým co nejmenší.

Plánujete expanzi?

V rámci několika měsíců chceme působit po celé České republice. Na zahraniční trhy se samozřejmě koukáme. Díky mezinárodním zkušenostem členů našeho týmu je geografická expanze přirozeným tématem.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Vizí společnosti je pomoci aktérům na realitním trhu dělat výrazně lepší rozhodnutí, než je tomu doposud. Do pěti let bychom se chtěli podílet na 10 % transakcích na českém trhu – což pro představu znamená 300 milionů v tržbách. Věříme také v zahraniční expanzi.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“?

Myslíme si, že takzvaný fuck-up je úplně přirozená věc. Úspěch nebo neúspěch není o tom neudělat fuck-up, ale o schopnosti co nejrychleji a za co nejméně peněz ověřovat různé věci. Pokud dokážete každých 14 dnů ověřit třeba tři věci, můžete za rok udělat klidně desítky fuck-upů a přesto stále rychle růst.

Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Dělejte co nejkratší cykly a snažte se vždy vše nejdříve spustit nějakým způsobem u zákazníka a až když je koncept ověřen řešit, aby vše fungovalo i u milionu zákazníků.

Diskuze k článku