Startup Týdne #81: Spotibo, SEO nástroj na onpage analýzu

Ján Januška se v oblasti SEO pohybuje již sedm let, během kterých pracoval na rozsáhlých projektech s miliony URL. Při své práci si ale uvědomil, že neexistuje nástroj, jenž by dokázal takové weby zpracovat a poskytnout jim pro SEO klíčová data. A tak ho sám začal programovat.

Výsledkem je startup Spotibo, který vznikl letos v dubnu a má 230 uživatelů, zatím zejména na českém a slovenském trhu. Tržby jsou zatím minimální, firma aktuálně testuje různé marketingové kanály a do placené propagace se vrhne až za několik měsíců. Ve fungování ji ale pomohou investice, které již přesáhly částku šesti milionů korun.

„Náš plán je oslovit v prvním kvartále roku 2018 alespoň 1 300 nových uživatelů, kteří se k nám zaregistrují do verze zdarma. Nejpozději do konce příštího roku chceme překlenout bod zlomu, mít vyšší tržby než výdaje,“ říká v rozhovoru pro Tyinternety Januška.

Vedení startupu: Ján Januška (zakladatel), Ľubomír Jochim (spoluzakladatel)

Investor: První slovenská investiční skupina, a.s. (PSIS)

Konkurence: Screaming Frog, Deepcrawl, Ryte

Založeno: Duben 2017

Vysvětlete (jednou větou), co Spotibo dělá.

Spotibo je SEO nástroj na analýzu webových stránek. Na základě této analýzy jde stránky upravit tak, aby byly úspěšnější ve vyhledávačích, jako je např. Google, a přístupnější pro nevidomé.

Ján Januška

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Náš nástroj umožňuje dělat SEO analýzy výrazně rychleji a jde hlouběji do detailů. Poradí si efektivně i s weby, které mají více než 500 000 stránek. Pro zpracování celé SEO analýzy stačí využít dvě funkce našeho nástroje. Uživatelé se tak naučí pracovat se Spotibo v řádu hodin, nikoliv dní, jako tomu je v případě většiny konkurence.

Na kterých trzích působíte?

Působíme globálně. Zatím máme většinu uživatelů především na českém a slovenském trhu, kde to nejlépe známe.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Náš zakladatel, Janko Januška, se v SEO pohybuje sedm let. Pracoval na rozsáhlých projektech s milióny URL. Neexistoval nástroj, který by takové weby dokázal zpracovat a poskytnout klíčová data pro SEO. A tak ho začal programovat.

Kolik máte zákazníků?

Momentálně máme asi 230 uživatelů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Teprve před několika měsíci jsme ukončili testovací verzi Spotiba a zpřístupnili nástroj veřejnosti. V současné době pracujeme především na rozvoji produktu. Nyní testujeme několik marketingových kanálů, zjišťujeme, co funguje nejlépe. Naplno se do placené propagace vrhneme až za několik měsíců. Tržby jsou zatím minimální.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Náš plán je oslovit v prvním kvartále roku 2018 alespoň 1 300 nových uživatelů, kteří se k nám zaregistrují do verze zdarma. Nejpozději do konce příštího roku chceme překlenout bod zlomu, mít vyšší tržby než výdaje.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Podařilo se nám získat investici od První Slovenské Investiční společnosti ve výši 220 000 eur a dalších 20 000 eur vložil Ľubomír Jochim. Celkově i s našimi financemi máme k dispozici přes 250 000 eur (zhruba 6,4 milionu korun) na rozvoj.

Tým Spotibo

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Je nás dohromady šest. Dva programátoři, dvě markeťačky, CEO a částečně nám pomáhá i Ľubomír Jochim jako poradce. Všichni pracujeme na dálku. Někteří z východu Slovenska a jiní také z jihovýchodu Asie.

Plánujete expanzi?

Spotibo je globálně zaměřený projekt. I když většina uživatelů je nyní z Česka a Slovenska, komerční potenciál vidíme zejména ve Spojených státech a západní Evropě. Tam budeme primárně cílit i naše marketingové aktivity.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Když se řekne „technické“ nebo „on-page SEO“, první, co většinu lidí napadne, by mělo být Spotibo. V roce 2020 chceme mít zisk alespoň na úrovni 1,5 milionu eur. Nicméně teď je pro nás nejdůležitější, abychom se dostali do zelených čísel a začali vydělávat.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Největším fuck-upem bylo, že nám naprogramování aplikace přišlo mnohem jednodušší, než ve skutečnosti je. Vývoj se o měsíce opozdil, což dost zamávalo s cashflow. Nyní si dáváme na plánování mnohem větší pozor a nejsme (nesmíme být) takoví optimisti.

Nějaký menší fuck-up se nám stane možná i každý měsíc. Ale to potká asi každého, kdo se pustí do něčeho nového. Hlavní je, aby si rychle přiznal chybu a zkusil něco jiného, co bude fungovat lépe.

Diskuze k článku