Startup Týdne #77: Babysitting.today aneb Uber pro hlídání dětí

Před několika lety potřeboval David Bartoš pohlídat děti, při hledání však narazil na několik problémů. „A do toho jsem na netu četl o spolujízdě Uber. Nápad mi přišel skvělý. Tak jsem si řekl, že udělám Uber na hlídání dětí,“ popisuje, jak vznikl nápad založit Babysitting.today.

Podle Davida Bartoše tedy jde o on-demand službu – rodič jednoduše vystaví nabídku na hlídání, hlídačky na ní reagují i s cenou a rodič si vybere tu, která mu nejvíc vyhovuje. Za poskytnuté služby se pak platí kartou přímo přes aplikaci.

Aktuálně má Babysitting.today více než 15 tisíc zákazníků, kromě České republiky a Slovenska působí v Německu, kde vidí největší potenciál. Tam je totiž provize za zprostředkování služby dvojnásobná a trh mnohonásobně větší.

„V České republice spolupracujeme s Českou pojišťovnou, která pojistila děti. Aktuálně probíhá kampaň se společností Alza a podporujeme benefitní programy pro zaměstnance v České spořitelně a ČEZu,“ popisuje Bartoš dál.

Vedení startupu: David Bartoš (CEO)

Minoritní vlastník: Ackee

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Sittercity.com, care.com, urbansitter.com

Založeno: 2015

Vysvětlete (jednou větou), co Babysitting.today dělá.

Babysitting.today je aplikace, která ihned propojuje rodiče s hlídačkami.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Naší konkurencí jsou hlavně weby, které fungují na principu předplatného. Po zaplacení dostanete telefonní čísla na hlídačky a vždy, když potřebujete hlídání, musíte telefonovat, smskovat a zjišťovat, zda má některá čas. Babysitting.today je on-demand aplikace – rodič vystaví nabídku na hlídání, hlídačky reagují i s cenou a rodič si vybere tu, která mu nejvíce vyhovuje. Za hlídání zaplatí jednoduše kartou přes aplikaci.

David Bartoš, CEO Babysitting.today

Na kterých trzích působíte? 

V tuto chvíli si přes Babysitting.today hlídání zajišťují rodiče v Česku, na Slovensku v Bratislavě a v Německu v Berlíně.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Je to už více jak tři roky. Potřeboval jsem večer pohlídat dítě, ale hlídání mi kikslo. A do toho jsem na netu četl o spolujízdě Uber. Nápad mi přišel skvělý. Tak jsem si řekl, že udělám Uber na hlídání dětí. Funkcionalita je jednoduchá, do nabídky hlídání se přihlásí x hlídaček a rodič si vybere tu, která mu nejvíce vyhovuje.

Kolik máte zákazníků? 

Kolem 15 000 a nárůst uživatelů máme 20 procent měsíčně. Aktuálně rosteme hlavně v Německu.

Jaké jsou vaše zisky a jakým tempem rostou? 

Platby za hlídání jsme spustili v květnu tohoto roku. S tím došlo i ke zpoplatnění aplikace pro rodiče (20 CZK/1€ za realizované hlídání) a na provize od hlídaček (15 %). Soustředíme se hlavně na Německo, kde nám to roste skvěle už jen tím, že provize z hlídání v Německu je dvojnásobná oproti Česku a Slovensku.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době? 

Do konce roku 2018 bychom měli v Německu zprostředkovat 6 000 hlídání za měsíc s obratem okolo 7 500 000 CZK/měsíc. Například naše konkurence v USA (www.sittercity.com, patří mezi 3 největší weby na hlídání) realizuje v USA 9 600 hlídání denně.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem? 

Financujeme z vlastních zdrojů, teď ale uvažujeme o investici, protože bychom do toho v Německu rádi šlápli víc. Jsme zatím jen v Berlíně, ale v Německu je dalších více než 70 měst nad 100 tisíc obyvatel, které představují velký potenciál.

Tým Babysitting.today

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Jsme sedmičlenný tým, interní vývoj řešíme v rámci firmy Ackee, která je minoritní vlastník projektu. Aktuálně sídlíme v Karlíně, ale připravujeme se na pobočku v Berlíně v příštím roce.

Plánujete expanzi? 

Ano, plánujeme zasáhnout všechny německy hovořící lokality v EU v roce 2018.

Kde svůj startup vidíte za pět let? 

Do roku 2020 bychom rádi operovali v celé západní Evropě. Potom USA nebo Asie, ale to je za dlouho.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

V našem případě nebylo moc kde se inspirovat, co takzvaně okopírovat, cestu si tak od začátku prošlapujeme úplně sami a jsme dost perfekcionisti, což je někdy i na škodu. Takže jsme dvakrát museli všechnu práci zahodit a začít znovu.

Například jsme začali s webovou aplikací, abychom nakonec zjistili, že vlastně chceme, aby rodič získal okamžitou reakci od hlídaček, jinak uděláme další web na zpoplatněná telefonní čísla.

Dalším přešlapem byla první funkcionalita aplikace. Rodič vybral 20 tzv. VIP hlídaček, na které posílal nabídku na hlídání, a pak čekal, která se ozve. Když hlídačky nebyly aktivní, rodič čekal hodně, hodně dlouho. S novou funkcionalitou rodič vyřídí potřebu zajistit hlídání doslova v minutách, nejpozději však do 60 minut.

„Fuck-upům“ se moc vyvarovat nedá, pokud děláte něco, co před vámi ještě nikdo nezkusil. Moje doporučení – udělejte to sakra rychle a odpovědi, které potřebujete, přijdou okamžitě. Rád poradím, můžete mě kontaktovat na david@red.systems.

Diskuze k článku