Startup Týdne #70: Brewtime, pražírna digitálního věku

Česká aplikace Brewtime radí lidem s přípravou domácí kávy a v České republice k tomu přidává také samotný prodej. Ve zkušebním provozu si ji stáhly téměř dva tisíce uživatelů, přičemž přibližně 45 procent z nich je ze Spojených států a dalších 35 procent z Česka a Slovenska.

„Než mě napadlo, že budeme dělat Brewtime, sepsal jsem si seznam svých koníčků a podíval se na to, co v daných oborech jde zlepšit. Došel jsem k tomu, že v tomhle oboru to bude nejjednodušší,“ popisuje vznik projektu Marek Kříž, kterého při vývoji podpořilo startup studio PointFM či U+Design.

„Po obsahové stránce je aplikace v anglickém jazyce a nemáme v plánu ji nijak lokalizovat pro jednotlivé trhy. Co se marketingu týče, tak se nejvíce soustředíme na Česko, kde dnes kávu i prodáváme, a na druhém místě na Spojené státy, kde máme velké množství zákazníků, kterým aplikace pomáhá s přípravou kávy doma,“ říká Kříž dál, který odpovídal na dotazy TěchInternetů.

Vedení startupu: Marek Kříž (CEO/Product owner)

Investor: Point FM

Konkurence: CoffeeTime!, Sup Coffee Timer, Bloom Coffee Timer, Acaia Coffee, Intelligentsia Coffee

Založeno: 2017

Vysvětlete (jednou větou), co Brewtime dělá.

Brewtime je mobilní aplikace, která svým uživatelům pomáhá s přípravou kávy doma nebo v kanceláři tak, aby chutnala jako v kavárně. Mimo tuto základní funkci umožňujeme uživatelům v aplikaci také nákup kávy Brewtime – celkově tedy říkáme, že jsme pražírna digitálního věku a přinášíme kávu všem, kterým se pro dobrou kávu nechce absolvovat nepohodlný nákupní proces.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Mimo argumenty jako hezčí design a příjemnější uživatelský zážitek z používání aplikace bych zmínil hlavně obsahovou stránku – na receptech pro nás pracoval Scott Rao, což je jedna z největších „coffee celebrit“ na světě, takže dokážeme uživatelům dát recepty, pro které by jinak museli jít na kurz za stovky dolarů.

Marek Kříž. Foto: Jan Volejníček

Na kterých trzích působíte?

Dnes máme nejvíce uživatelů ve Spojených státech, přibližně 45 procent. Dalších 35 procent je z Česka a Slovenska. Zbytek je Velká Británie, Austrálie a Kanada.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Už skoro 5 let dodáváme zakázkové projekty pro klienty a za poslední rok se mi podařilo agentury dost osamostatnit. Díky tomu se můžu věnovat i jiným, často třeba více hobby projektům. Než mě napadlo, že budeme dělat Brewtime, sepsal jsem si seznam svých koníčků a podíval se na to, co v daných oborech jde zlepšit. Došel jsem k tomu, že v tomhle oboru to bude nejjednodušší.

A k tomu všemu – v agenturách máme kávu fakt rádi, sám jsem absolvoval pár kurzů přípravy a mám k ní vztah. Když jsme přemýšleli, co by se mohlo lidem hodit, tak jsme vymysleli to, co nám samotným chybí – jednoduché návody, jak si připravit kávu doma i v kanceláři, aniž bychom museli přemýšlet nad poměrem kávy a vody. Prodej kávy se na to nabalil až tak měsíc po spuštění aplikace, kdy jsme viděli, že máme uživatele i mimo office, kteří aplikaci fakt rádi používají.

Kolik máte zákazníků?

Teprve minulý týden jsme spustili oficiální verzi aplikace, do té doby jsme běželi v beta provozu. Během beta testování jsme stihli bez marketingových nákladů nasbírat nižší tisíce uživatelů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Tohle je pro nás dnes nerelevantní údaj, protože se aktuálně věnujeme hlavně tomu, ať má aplikace přínos pro své uživatele po obsahové stránce. Faktický prodej v aplikaci jsme spustili minulý týden a máme nižší desítky tisíc v tržbách, což ale o ničem nevypovídá.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Máme v plánu hodně věcí, které by měly uživatelům přinést lepší zážitek z používání aplikace – další obsah, v dlouhodobém horizontu možná i video návody a také chceme vyřešit nějaké technologičtější výzvy – předvídání, kolik kávy pražit, více si hrát s personalizováním aplikace a podobně. Co se prodejů týče, plánujeme vydávat různé limitované edice a co nejvíce se přiblížit mainstreamovým uživatelům a lidem, kteří nechtějí přípravou kávy trávit moře času.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Žádné investice za sebou nemáme, během prvního roku se budou náklady za projekt pohybovat maximálně ve výši okolo 400 až 500 tisíc korun, což jsme schopni dotovat z rozpočtů našeho startup studia Point FM. Další plány o investicích nemáme, po investorovi se aktivně nedíváme. Jediné, co by mohlo dávat smysl, je partnership s nějakou pražírnou ve Spojených státech.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Náš dnešní tým pracující na Brewtime se skládá z 5 lidí. Ne všichni se však projektu věnují full-time. Hodně využíváme kapacit vlastních agentur Firemedia a Devx a s UX/designem nám pomáhalo studio U+Design. Co se týče místa práce, nikdy jsme tomu nepřikládali velkou váhu – vývoj probíhal naším kolegou, který žije v Mexiku a který ve Firemedia pracuje už přes 3 roky. Část vývoje probíhá v Třinci, design a marketing v Praze, kde sice máme office, ale nikdo nemá povinnost tam chodit [úsměv].

Plánujete expanzi?

Po obsahové stránce je aplikace v anglickém jazyce a nemáme v plánu ji nijak lokalizovat pro jednotlivé trhy. Co se marketingu týče, tak se nejvíce soustředíme na Česko, kde dnes kávu i prodáváme, a na druhém místě na Spojené státy, kde máme velké množství zákazníků, kterým aplikace pomáhá s přípravou kávy doma.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Takhle daleko zatím nevidíme, jsme venku týden. Pokud vše půjde podle představ, mohli bychom vytvořit mikro-ekosystém okolo kávy, který budou respektovat kávoví znalci, ale zároveň bude sympatický všem, které štve takové to přehnané coffee-geekovství.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

S Brewtime jsme zatím žádný fuck-up nezažili, asi čeká někde za rohem…

Diskuze k článku