Startup Týdne #68: SharyGo, (konečně) sharingová platforma pro sdílení věcí mezi lidmi

Sharing economy jede a je pomalu překvapením, že donedávna v České republice neexistovala platforma na sdílení věcí mezi lidmi. Přibližně před měsícem vznikl nový startup SharyGo, který už ale tuto situaci napravil.

„Ve sdílení věcí je kompetence naprosto otevřená a potenciál nabídnout lepší dostupnost věcí, které člověk potřebuje jen na chvilku nebo si je chce jen vyzkoušet, je velký. My z toho chceme udělat naprosto běžnou službu,“ popisuje zakladatel a CEO Dan Erlebach v rozhovoru pro TyInternety.

Za první měsíc se startup blíží obratům na úrovni 100 tisíc korun, zaměstnává deset lidí a působí ve čtyřech českých městech. Plány SharyGo jsou ale velké. „Našim nejbližším cílem je výběr z nabídky 100 000 předmětů. Na toto číslo se chceme dostat již příští rok. Velkým tématem je u nás nyní rozšíření porfolia služeb nad samotné výpůjčky. Mluvím o zajištění kompletního životního cyklu výpůjčky, od vyzvednutí, dovozu až po zajištění věcí s ohledem na potřebu zákazníka. Ve výsledku chceme mít tedy sdílení věcí natolik dostupné, že to bude běžná součást našich každodenních životů,“ popisuje Erlebach dál.

SharyGo LogoVedení startupu: Dan Erlebach (zakladatel a CEO)

Investor: Vlastní zdroje + Seed investice (bude zveřejněno v následujících týdnech)

Konkurence: Holandské Peerby

Založeno: Nově 2017 (2015 jako Sharygator), projekt byl ale v březnu kompletně předělán jako SharyGo, včetně 100% vlastnické struktury

Vysvětlete (jednou větou) co SharyGo dělá.

SharyGo je intenetová platfroma pro sdílení věcí mezi lidmi. Na jedné straně jsou lidé, kteří potřebují konkrétní věc, a na druhé straně jsou ti, kteří tuto věc vlastní a jsou ochotní ji poskytnout ostatním.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

SharyGo je první platformou na českém trhu s jediným modelem, a to lidé lidem. Zároveň zákazníkům zajišťujeme kompletní péči a staráme se o jednotlivé vlastníky, kterým zajišťujeme lokální podporu na individuální úrovni.

S ohledem na důraz zajištění kvalitní nabídky máme nastavenou minimální cenu, která reflektuje preferenci nabídky předmětů s tržní hodnotou nad 2 500 Kč, ostatní hodnotíme individuálně.

Každý předmět před zveřejněním schvalujeme, součástí je tedy back-office tým a zákaznický servis, který zajišťuje maximální podporu našim zákazníkům. Vlastníkům předmětů jsou v jednotlivých lokalitách, kde působíme, k dispozici naši lokální zástupci, kteří zajišťují podporu na individuální úrovni každému, kdo se rozhodne nabídnout svoji věc ostatním.

Dan Erlebach

Dan Erlebach

Na kterých trzích působíte?

V současné době působíme v Česku, kde jsme nyní v Praze, Brně, Ostravě a nově v Hradci Králové. V následujících týdnech budeme SharyGo rozšiřovat do dalších měst.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Ve sdílení věcí je kompetence naprosto otevřená a potenciál nabídnout lepší dostupnost věcí, které člověk potřebuje jen na chvilku nebo si je chce jen vyzkoušet, je velký. My z toho chceme udělat naprosto běžnou službu.

Velký podíl na atraktivitě má právě internet. Pokud hledáte konkrétní věc, kterou si nechcete koupit, nejčastěji se obrátíte na své známé. Těch bychom měli jen pár, ale díky internetu jich máme hned stovky, časem tisíce. Lidé tak najdou, co potřebují, a ušetří spoustu peněz.

Kolik máte zákazníků?

SharyGo jsme oficiálně spustili 26.6., za tu dobu máme stovky aktivních uživatelů. V posledních dvou týdnech tempo nových registrací zrychluje. Zajímavé jsou ohlasy, které jsou téměř ve všech případech velmi pozitivní. Lidé tento koncept velmi vítají.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Od spuštění se blížíme obratu 100 000 Kč, rosteme téměř dvojnásobným tempem. Nejvíce se nyní sdílí věci v kategoriích SmartToys, cestovních potřeb a věcí na různá společenská setkání. V těchto oblastech nyní rosteme tak, jak jsme předpokládali.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Klíčovým milníkem je pro nás v září dosáhnout nabídky 2 000 předmětů. Aktuálně pracujeme na pojištění, chtěli bychom ho uvést na trh jako první, a to v následujících týdnech. Vedle toho všeho pracujeme na modulu, který zpřístupní sdílení věcí mezi lidmi širší veřejnosti.Testování služby proběhne 15.8., začátkem září jej představíme a posuneme tím hranici zas o kus dál. O tom si do uvedení dovolím nebýt moc konkrétní, ale je na co se těšit.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Projekt byl na začátku financován z vlastních zdrojů, teď nám s rozvojem pomáhá první investice, kterou zveřejníme v následujících týdnech.

sharygo-1

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Tým SharyGo má dnes 10 lidí, kromě lokálních zástupců sídlíme na jednom místě. V září budeme náš tým posilovat o další pozice, primárně v Praze.

Plánujete expanzi?

Zatím ne. Ve výhledu ji máme, ale teď je naším cílem vytvořit kvalitní službu u nás a nabídnout ji zákazníkům v Česku, je tu velký potenciál, který chceme naplnit. A jak s oblibou říkám, nabídnout Česku novou, lepší službu, která bude součástí našich každodenních životů. Přínos je skutečně obrovský a my jej chceme nabídnout na špičkové úrovni.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Za pět let chci vnímat sdílení věcí jako naprosto samozřejmou alternativu a mít ji dostupnou ze všech pohledů, tedy geograficky i finančně. Klíčová je pak samozřejmě obsáhlá nabídka.

Našim nejbližším cílem je výběr z nabídky 100 000 předmětů. Na toto číslo se chceme dostat již příští rok. Velkým tématem je u nás nyní zapojení dalších modulů, které vytvoří celý ekosystém nad procesy výpůjček, mluvím o zajištění kompletního životního cyklu výpůjčky, od vyzvednutí, dovozu až po zajištění věcí s ohledem na potřebu zákazníka. Ve výsledku chceme mít tedy sdílení věcí natolik dostupné, že to bude běžná součást našich každodenních životů.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Co přesně znamená “fuck-up”? Během mého podnikání jsem zažil spoustu věcí, které jsou pro mě spíš learning procesem, takže se nad nimi nepozastavuji, ponaučím se a jedeme dál, takže první krok je jít do toho a být připraven se učit. Pokud svému produktu věříte a jste ochotni mu přizpůsobit vše kolem sebe, fuck-up nebude fatální, ale musíte být připraveni, že nic není podle prvotního plánu a je potřeba rychle reagovat. Jedna věc je pro mě klíčová. Bavte se se zákazníky a myslete na jejich potřeby. Zákazníci vám nejlépe řeknou, co chtějí, a pokud budete naslouchat, všem stranám to prospěje a vy dříve dosáhnete výsledku, na kterém usilovně pracujete.

Diskuze k článku

  • mmiruss

    A jaká je přidána hodnota oproti původnímu projektu a především dlouho fungujícím službám jako pujcim.to?