Startup Týdne #66: NaviRider, Waze pro motorkáře

Motorkáře na rozdíl od běžných řidičů nezajímá, jak se někam dostat nejrychleji, ale chtějí dobrý asfalt nebo hezkou krajinu. Alespoň to si myslí Vojta Knězů, který z tohoto důvodu založil startup NaviRider, jenž přirovnává k populární komunitní navigaci Waze.

Zaměřuje se zejména na jezdce, kteří mají motorky spíš jako životní styl než prostředek pro dojíždění. Hlavní trhy jsou proto v Evropě a Spojených státech, kde zatím má několik stovek zákazníků.

„Pečlivě aplikaci ladíme, protože špatná navigace je horší než žádná. Za pár dnů ale spouštíme letní soutěž o pěkné ceny, takže očekáváme šrumec,“ říká Knězů, který do svého startupu investuje z vlastních zdrojů. Zároveň se ale NaviRider nedávno dostal do kosmického akcelerátoru ESA BIC Prague, což mu na rozvoj přineslo dalších 50 tisíc eur.

NaviRiderVedení startupu: Vojta Knězů, founder & rider

Investor: Vojta Knězů a ESA BIC

Konkurence: Rever, EatSleepRide

Založeno: 2016

Vysvětlete (jednou větou) co NaviRider dělá…

Děláme Waze pro motorkáře. Rozdíl je v tom, že motorkář chce hlavně dobrý asfalt, zábavné zatáčky a hezkou krajinu. Nejde mu primárně o to někam co nejrychleji dojet. Je s tím spojena spousta adrenalinu, ale i opatrnost. Každý se chce vrátit domů ve zdraví a stoupnout si na obě nohy.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Peter Thiel ve své knize Zero to One říká, že firmy, které mají neodlišitelný produkt, mají tendenci konkurenci bagatelizovat. Naopak ty společnosti, které mají monopol, se tím nijak nechlubí, aby o něj nepřišly. Takže my jsme úplně normální navigace na míru pro motorkáře [úsměv].

Vojta Knězů

Vojta Knězů

Na kterých trzích působíte? 

Motorky potkáte úplně všude, a tak je naše aplikace dostupná celosvětově. Každopádně míříme na motorkáře, kteří mají ježdění hlavně více jako životní styl než prostředek pro dojíždění, to znamená Spojené státy a Evropa.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Musíte být dostatečně otrávení z korporátního světa, nakopnout mašinu, dostat vítr do vlasů… a pak vás to napadne [úsměv].

Kolik máte zákazníků?

Ve stovkách. Pečlivě aplikaci ladíme, protože špatná navigace je horší než žádná. Za pár dnů ale spustíme letní soutěž o pěkné ceny, takže očekáváme šrumec.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Zatím máme báječné období utrácení. Aplikace bude mít prémiové vlastnosti, za které si o peníze už řekneme.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Co se týká motorkářského trhu, tak se do něj postupně vkrádá to, co se děje v tom automobilovém – connected vehicles a elektromobilita. A stran NaviRidera, na trhu je iOS verze, za pár týdnů bude uvolněna také pro Android a krátce poté přijde i webová aplikace, kde si můžete plánovat výlety a procházet, co a jak jste najezdili.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Před lety jsem prodal svoji softwarovou firmu, takže do NaviRidera investuji sám. A jsme jedni ze dvou startupů v tomto roce, co se dostali do inkubátoru ESA BIC, s čímž je spojena i investice 50 tisíc eur. Jsme na dobré cestě.

NR Poster

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Kolem NaviRidera se pohybuje asi 7 lidí. Sídlíme všichni na jednom Slacku.

Plánujete expanzi?

Jak říká Jarda Jágr: „Tak určitě!“ Do příští motorkářské sezóny chceme promluvit ve velkém stylu.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Jako jedničku na trhu poskytující ucelenou komunikační a sociální platformu pro motorkáře.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Pohybujeme se neustále mezi mezi fuck-upem a up-fuckem. Kdybych měl poradit: bavte se se svými potenciálními uživateli co nejvíc. Určitě dřív, než začnete házet lopatou, to znamená například psát zdrojový kód.

Diskuze k článku

  • Radek Mann

    diky TI za echo, jak bude na Play, hned testuji. ;-)