Startup Týdne #65: FaceUp.com, nástroj proti šikaně s investicí od Jiřího Hlavenky

Tři sedmnáctiletí zakladatelé z brněnského gymnázia loni založili startup, jehož cílem je pomáhat studentům řešit ve škole případy šikany, zaměřit se plánuje zejména na anglicky mluvící trh.

FaceUp Technology aktuálně žije z kapitálu nabraného při první investici od Jiřího Hlavenky. Tým si zájem o svoji službu otestoval neziskovým projektem NNTB (Nenech to být), ze kterého aktuálně čerpá data vypovídající o chování škol a uživatelů.

„Celý web je brán čistě pozitivně. Nikdo u nás nežaluje, dokonce se vyhýbáme slovu ‚šikana‘. Je důležité, aby byly děti na svou proaktivitu hrdé a věděly, že nikomu neublíží, jen naopak. Obecně psychologie je zde velmi zásadní a spolupracujeme na ní s profesionály z oboru,“ popisuje Jan Sláma, CEO startupu. Ten také odpovídal na otázky TyInternety.

Vedení startupu: Jan Sláma (CEO), David Špunar a Pavel Ihm (spoluzakladatelé)

Investor: Jiří Hlavenka

Konkurence: StopIt, Sprigeo, Anonymous alerts

Založeno: oficiálně 29. 5. 2017, NNTB spuštěno 23. 3. 2017

Vysvětlete (jednou větou) co FaceUp Technology dělá.

Vyvíjíme dva internetové systémy (NNTB.cz & FaceUp.com) a mobilní aplikace na boj proti šikaně, zajištění bezpečí, budování přátelské atmosféry a především oznámení rizikového chování na školách po celém světě.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Jak náš již zaběhlý projekt NNTB.cz, tak aktuálně vyvíjený FaceUp.com se liší od konkurence především v působení na uživatele, děti. Na celou problematiku šikany se díváme pozitivně a bez žalování. Studenti u nás nevyplňují žádné dlouhé formuláře a vše je uživatelsky přívětivé. Na obou projektech pracují sami studenti ve spolupráci s profesionálními psychology. FaceUp.com bude navíc doplněn o pár dalších užitečných funkcí, v čele s real time online chatem, možností zaslání polohy, rychlého spojení s vedením školy či administrací a mobilními aplikacemi pro učitele.

Jan Sláma

Jan Sláma

Na kterých trzích působíte?

NNTB, neboli „Nenech to být,“ jede zatím pouze v České republice, ale zaznamenali jsme již žádosti o něco podobného pro Slovensko či Rakousko. Nyní se stoprocentně soustředíme na FaceUp.com, se kterým budeme po spuštění mířit na anglicky mluvící státy v čele s USA.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Tak nějak samovolně. NNTB byl původně malý neziskový projekt, který nás po velkém úspěchu na ministerstvu, v médiích i u škol inspiroval k posunutí někam dál. Začít ve světě šikany budovat byznys prostřednictvím FaceUp.com se nabídlo jako fajn cesta.

Kolik máte zákazníků?

NNTB začalo do dvou měsíců od spuštění používat přes 600 českých škol. Těm je tento jednoduchý a omezený produkt nabízen zdarma. FaceUp.com jsme zatím nikde v zahraničí nenabízeli, ale vzhledem k velikosti trhu a velkému zájmu o konkurenční systémy věříme ve velký zájem.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Aktuálně žijeme z kapitálu nabraného při první investici. NNTB je čistě neziskové a my z něj čerpáme pouze data vypovídající o chování škol a uživatelů. Z těch vycházíme při přípravě FaceUp.com, který budeme školám nabízet na vyzkoušení zdarma, později za roční placené licence.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Systém i aplikace FaceUp.com budou hotové během následujících tří až čtyř měsíců, spouštět bychom tak vše měli nedlouho po zahájení nového školního roku. Administraci NNTB přebrala Linka bezpečí a my se začneme jeho propagaci opět věnovat v září.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Již na začátku do nás investoval Jiří Hlavenka, spoluzakladatel Kiwi.com, Computer Pressu, Faynu a dalších super firem. Stejně jako my pochází z Brna, což z něj v kombinaci s jeho investičním portfoliem udělalo pravděpodobně nejvhodnějšího kandidáta. Do dvou až tří měsíců od vstupu do USA budeme hledat investici další. Kdyby tedy někdo chtěl, může se ozvat (smích).

team faceup

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Aktuálně je nás 5 + Jirka. V nejbližších dnech budeme přibírat dalšího vývojáře a v blízké budoucnosti také profesionála na PR, ideálně z Ameriky. Mám vytipovanou jednu slečnu v LA, tak uvidíme. Sídlo máme v Jihomoravském inovačním centru, ale všichni jsme studenti, takže není problém práce z domu, v nudnějších předmětech i ze školy.

Plánujete expanzi?

Určitě ano. Všichni zakladatelé za sebou mají několik českých projektů a FaceUp.com byl založen s globálním potenciálem. Česká republika je fajn, ale víc toho změníte anglicky.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Myslím, že nás již bude používat znatelné procento nejen amerických škol, pravděpodobně v partnerství či vlastnictví jiné firmy z oboru. Chceme reálně pomáhat a mít za sebou pár pozitivně ovlivněných či dokonce zachráněných životů.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

S FaceUp.com jsme ještě žádný razantnější fuck-up nezažili, ale během mé „podnikatelské kariéry“ jich již pár bylo. Největší asi s reklamním startupem NetAd, kde nám záleželo víc na pěkných vizitkách než na vychytaném produktu. Než jsme to tak pořádně rozjeli, naši jedinou konkurenci koupil Google. Ostatním bych doporučil na nic nečekat a pořádně do toho šlápnout. Hlavně neodkládat začátek vývoje.

Diskuze k článku