Startup Týdne #54: FreeHead, konkurence Basecampu a Asany

Český startup Freehead, vyvíjející cloudový nástroj zjednodušující organizaci práce, plánuje konkurovat zavedeným světovým firmám jako Basecamp nebo Asana. Oficiálně byl založen letos a zatím je poněkud tajemný – na rozbor tržeb je ještě příliš brzy a jeho zakladatelé by jen neradi prozrazovali svou konkrétní vizi a sen, na kterém chtějí tvrdě pracovat.

Navzdory tomu již ale má mentora a investora a zákazníky počítá v desítkách, zejména v České republice. „V tuto chvíli už ale FreeHead testuje několik firem v USA. Společně s velkým updatem v polovině roku chystáme vydat i oficiální verzi pro tamní trh,“ popisuje Jakub Helešic, jeden z co-founderů, v rozhovoru pro TyInternety.

Logo FreeHeadVedení startupu: Jakub Helešic (co-founder), Josef Andrle (co-founder)

Investor: Ing. Roman Kratochvíl (ACC)

Konkurence: Basecamp, Teamwork, Asana, Dapulse

Založeno: 2017

Vysvětlete (jednou větou), co FreeHead dělá.

FreeHead je cloudový nástroj, který zjednodušuje a zefektivňuje organizaci práce firmám i jednotlivcům.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Nabízíme více funkcí, a přitom zachováváme maximální jednoduchost. Intuitivní ovládání a přínos uživatelům je pro nás tím hlavním cílem a hnacím motorem. Největší problém nástrojů podobných tomu našemu je totiž neochota pracovníků do systému zadávat potřebná data. Software často vybere někdo z managementu a pak ho nechá „násilně“ implementovat do firmy. My vytváříme nástroj, který je skutečným pomocníkem – obsahuje funkce, díky kterým zaměstnanci v jeho užívání vidí smysl, a zároveň je natolik intuitivní, že se jim v něm dobře pracuje. V půlce letošního roku navíc chystáme velký update, který by měl FreeHead v oblasti uživatelského rozhraní opět posunout o velký krok dopředu.

Jakub Helešic

Jakub Helešic

Na kterých trzích působíte? 

Oficiální distribuce probíhá zatím pouze v České republice. V tuto chvíli už ale FreeHead testuje několik firem v USA. Společně s velkým updatem v polovině roku chystáme vydat i oficiální verzi pro tamní trh.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru? 

Pokud se bavíme o oboru IT, pak je to jasné. Nemá žádné hranice – ať už máme na mysli ty mezi státy, nebo veškeré možnosti, které dnešní technologie nabízí.

Jestli se ale máme bavit čistě o nástrojích pro projektové řízení, pak nápad zaměřit se na tento obor vznikl z naší vlastní potřeby. Začínali jsme jako tým vývojářů webů a aplikací a pro řízení našeho týmu jsme využívali různé nástroje. V průběhu let jsme jich vyzkoušeli celou řadu, ale žádný neodpovídal našim potřebám, nebyl dostatečně komplexní, a pokud ano, byl neskutečně drahý. Proto jsme se rozhodli vyvinout vlastní nástroj.

Jak se ukázalo, nebyli jsme zdaleka jediní, kdo měl stejný problém. Naši myšlenku potvrdil také Roman Kratochvíl, který dříve prošel jako auditor stovkami firem, ve kterých podobný systém chyběl. Do našeho startupu se proto rozhodl vstoupit jako mentor a investor, aby pomohl tuto díru na trhu zaplnit.

Kolik máte zákazníků?

Aplikaci jsme spustili formou SaaS (Software as a Service) produktu teď v únoru. Zákazníky zatím počítáme v desítkách. Oficiálnímu uvedení na trh ale předcházel pilotní provoz FreeHead ve vybraných firmách v rámci Česka – naši aplikaci v ostrém provozu vyzkoušely firmy jako BENU Česká republika, MAN czech truck service nebo K2 Pharm. Zájem větších firem, kterým podobný nástroj pro určité oblasti zoufale schází, pak přetrvává i po ostrém startu produktu. Aktuálně jednáme například s jedním z největších prodejců v oblasti sportovního vybavení na našem trhu.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Řekli bychom, že tržby rostou „pomalu, ale jistě“. Zatím je ještě brzy na podrobnější rozbor.

Josef Andrle

Josef Andrle

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V nejbližší době budeme sbírat data a optimalizovat marketingové kampaně na českém trhu. Pracujeme také na integraci dalších zajímavých aplikací, jako je např. Fakturoid. Očekáváme tedy kontinuální růst počtu uživatelů.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem? 

Máme za sebou první kolo investice, kterou jsme využili k dokončení aplikace a pro vstup na trh v ČR. V souvislosti s plánovaným updatem a přípravou verze pro zahraniční trhy budeme v pololetí jednat o druhém kole financování. Ve hře je stále více variant, ale budeme se snažit nasbírat dostatek dat a projekt připravit tak, aby byl zajímavý pro některou z větších investičních skupin, která by nám pomohla nejen v oblasti financí, ale hlavně poskytla také potřebné know-how pro vstup na vybrané zahraniční trhy.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Zahraniční pobočky zatím nemáme. Vývoj a chod celého projektu v současnosti zajišťuje osmičlenný tým. Plánujeme se ale dál rozrůstat, neustále proto hledáme zkušené vývojáře.

Plánujete expanzi? 

Vzhledem k obchodnímu modelu (SaaS), který jsme zvolili, je expanze naše jediná možnost. Aplikaci poskytovanou jako službu musíme neustále vyvíjet a vylepšovat, což s sebou nese vysoké investiční náklady. Pokud chceme, aby byla stále cenově dostupná, je pro to velký počet uživatelů nezbytný.

Kde svůj startup vidíte za pět let? 

Rádi bychom FreeHead viděli jako nástroj, který pro efektivní řízení firem používají podnikatelé na celém světě. Naše vize ale sahá mnohem dál než jen k projektovému řízení. Abychom ji mohli naplnit a realizovat, musíme mít nejdříve dostatečně velký počet uživatelů. Zatím bychom ale jen neradi prozrazovali, co tou vizí a snem, na kterém chceme tvrdě pracovat, je.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Po prvním roce společného podnikání jsme se dostali do situace, kdy naše náklady značně přerostly příjmy. V té době jsme dělali v podstatě všechno špatně. Špatný produkt, organizace, finanční řízení. Nic vás nedonutí přemýšlet víc, než když nemáte na výplaty.

O tom, jak se tomu vyhnout, jsou napsány už stohy knih. Dokud si však teoretické znalosti neprověříte v praxi, stejně s nimi neumíte pracovat. Hlavní je vzít si ponaučení a snažit se všechno, co děláte, neustále zlepšovat.

Do vývoje FreeHead jsme vstoupili už poučení z předchozích nezdarů. Rádi bychom řekli, že nás díky tomu v budoucnu už žádné další nečekají, ale to bychom si lhali do kapsy [úsměv].

Diskuze k článku