Startup Týdne #44: Triphood spojuje vesmírné technologie a turismus

triphood

Startup Triphood se nedávno dostal do pražského kosmického akcelerátoru ESA BIC, ve kterém firmy hledají využití kosmických technologií v běžném životě. To se mu daří hlavně díky využití GPS – a podle startupu je to příklad toho, jak se investice do vesmírných technologií následně projeví v řadě dalších oborů. V tomhle případě jednoduše v turismu.

Triphood vyvíjí mobilní aplikace s interaktivními výlety pro města, hotely a další organizace. „Nápad vzešel od zakladatelů firmy, tatínků malých dětí, kteří hledali způsob, jak přimět děti chodit na výlety a zabavit je během nich. Tak tedy vznikla mobilní aplikace Triphood s výlety s příběhem, který se odkrývá postupně na jednotlivých zastávkách,“ popisuje Lucie Zralá, project managerka, která odpovídala na otázky Těch Internetů.

Jelikož je startup teprve na začátku, zatím má jen pět zákazníků, i tak se nám líbí. Další desítky jsou už rozjednány. A v plánu na letošní rok je expanze i mimo Českou republiku – do Polska a na Slovensko.

triphood logoVedení startupu: Lucie Zralá (project manager)

Investor: Jan Kaštura, Tomáš Ondráček

Konkurence: firmy vyvíjející turistické mobilní aplikace na míru, jako je například Ackee, částečně turistické aplikace, jako je například Sygic Travel

Založeno: 2015

Vysvětlete, co Triphood dělá

Vyvíjíme mobilní aplikace s interaktivními výlety pro města, hotely a další organizace v oblasti turismu a zábavy. Na základě GPS polohy se po příchodu na danou zastávku vždy odkryje kus příběhu, hádanky nebo zajímavosti z historie. Výlety fungují i offline včetně mapy. Samotné výlety si zákazník může vytvořit v jednoduchém webovém rozhraní.

Jak vaše podnikání souvisí s vesmírnou technologií?

Aplikace Triphood využívá satelitní lokalizaci GPS. Je tak ukázkou toho, jak se investice do vesmírných technologií následně projeví i v řadě dalších oborů, v našem případě např. turismu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Námi vyvinutá platforma je unikátní a na českém trhu zatím nikdo nic podobného nenabízí. Jako naši konkurenci lze však chápat firmy, které vyvíjejí turistické mobilní aplikace na míru. Společné jádro pro mobilní aplikace již máme vytvořené, proto jsme schopni každou novou aplikaci vytvořit během jednotek dnů a za zlomek ceny vývoje aplikace na míru.

Na kterých trzích působíte?

Vzhledem k tomu, že jsme s oslovováním klientů začali teprve před pár měsíci, jsme na začátku. Je však pravda, že velmi brzy se nám podařilo identifikovat segment, kde je poměrně velký zájem o vlastní mobilní aplikace s vlastními zábavnými výlety, a to jsou města, destinační agentury a turistické oblasti. Jelikož naším klientem může být vlastně kdokoli, kdo chce mít svoji aplikaci s výlety, pracujeme na hledání dalších segmentů, kde by byl o náš produkt zájem.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Nápad vzešel od zakladatelů firmy, tatínků malých dětí, kteří hledali způsob, jak přimět děti chodit na výlety a zabavit je během nich. Tak tedy vznikla mobilní aplikace Triphood s výlety s příběhem, který se odkrývá postupně na jednotlivých zastávkách. Aby byl výlet nejen zábavný, ale i naučný, pokládá aplikace během výletu otázky. Za správné odpovědi a projité zastávky sbírá uživatel body. Aplikace Triphood je již dostupná na Google Play a App Store.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Původní business plan byl prodávání výletů v mobilní aplikaci Triphood. Ukázalo se však, že v Čechách není zvykem platit za mobilní aplikace, proto jsme přešli na model prodávání tzv. klonů mobilní aplikace Triphood. To znamená, že pro klienta vytvoříme jeho vlastní mobilní aplikaci se stejnými funkcionalitami, jako má Triphood, ale má tam jen své výlety a grafika je přizpůsobena jeho přání.

Kolik máte zákazníků?

Jelikož jsme na úplném začátku s prodejem klonů, máme zatím 5 zákazníků a další desítky rozjednaných.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Vývoj očekáváme velmi pozitivní a to zejména ze dvou důvodů: roste počet uživatelů mobilních aplikací a zároveň kvůli ne moc příznivé bezpečnostní situaci v zahraničí roste obliba objevování koutů České republiky. A k tomu jsou námi vytvořené aplikace jako dělané.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Vývoj platformy a aplikace Triphood byl doposud financován majiteli firmy. Na tento rok se nám podařilo získat podporu na financování dalšího vývoje a rozvoje od inkubátoru ESA BIC Prague.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Tým tvoří 4 spolumajitelé firmy a jeden člověk se stará o obchod a zajišťuje další podpůrné aktivity. Vývoj nám zajišťují externí dodavatelé. Klienty máme po celé republice, ale sídlo firmy je v Praze.

triphood

Plánujete expanzi?

Zatím oslovujeme potenciální klienty jen v ČR, ale počítáme, že tento rok začneme se Slovenskem a Polskem.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Za 5 let bychom chtěli mít pokrytou celou Evropu, ideálně kromě měst a destinačních agentur i další segmenty. V této chvíli věnujeme nejvíc času získávání klientů. Líbilo by se nám proto, kdyby nejpozději za 5 let byl náš produkt již tak známý a rozšířený, že by si klienti objednávali naši aplikaci přes formulář, který by byl na našem webu.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Během vývoje produktu jsme museli vyřešit několik významných překážek. Od výběru samotného dodavatele mobilní aplikace, který se na první pokus nezdařil, až po celkovou časovou náročnost vytvoření aplikace – ta byla mnohem větší, než jsme na začátku plánovali.

Nejdůležitější jsou lidé a je jedno, zda jsou v interním týmu nebo na straně dodavatele. Na jejich výběru závisí úspěch celého projektu.

Diskuze k článku