Startup Týdne #42: DataBreakers umožňují využít potenciál dat i s pomocí AI

databreakers

DataBreakers hodlají změnit způsob, jakým firmy pracují s daty. Chtějí jim umožnit využít jejich vlastní potenciál, a to i díky automatizaci a umělé inteligenci. Startup má zatím do desíti zaměstnanců a několik desítek klientů. Do černých čísel se dostal za deset měsíců fungování a po prvotní seed investici momentálně hledá strategického partnera. 

Plán do budoucna je velký. „Když řeknete data, nebo chytrá data, tak se vám vybaví DataBreakers, stejně jako když nyní řeknete search, tak se vám vybaví Google,“ popisuje s úsměvem ideální situaci za pět let Nikol Honová, CEO a spoluzakladatelka startupu. Ta, spolu s druhým zakladatelem startupu Janem Černým, odpovídala taky na otázky Těch Internetů.

databreakers logoVedení startupu: Nikol Honová (CEO; spoluzakladatelka), Jan Černý (CTO; zakladatel)

Investor: Dana Bérová

Konkurence: částečně britský startup Gluru

Založeno: 2015

Vysvětlete (jednou větou), co DataBreakers dělají.

Měníme způsob, jakým firmy pracují s daty a umožnujeme jim využít naplno potenciálu jich samotných i jejich lidí pomocí automatizace a AI.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Neposkytujeme jen nástroje, se kterými se musí zákazník učit pracovat, naše služby fungují automatizovaně a náš systém se sám nastavuje a učí se z dat, se kterými pracuje. Naší hlavní přidanou hodnotou je práce s velkými objemy online dat v reálném čase, především schopnost predikce v reálném čase, tedy předvídání, co se stane, a definice kroků, které je třeba udělat, aby se dosáhlo zadaného cíle. Statistiky, reporting a analýza dat z minulosti, které nabízí většina řešení, je samozřejmostí.

Nikol Honová

Nikol Honová

Druhá podstatná výhoda a odlišnost je v propojení různých přístupů v práci s daty do jednoho řešení přesně podle potřeb zákazníka. Neděláme jen personalizaci webu, neděláme jen kampaně na facebooku, dokážeme například řídit celou komunikaci se zákazníky – komu, kdy, co a jakým kanálem (web, mailing, social, mobilní aplikace.) nabídnout. Na základě skladových dat řídíme komunikace tak, aby nedocházelo k neefektivnímu vyprodání zboží, nebo aby se naopak vyprodalo to, co potřebujete.

Třetí odlišností je náš business model. Věříme svému řešení a za rok existence víme, že funguje, takže naše odměna je založena většinou pouze na success fee. Jedeme modelem stoprocentní success fee a tedy WIN – WIN – WIN.

Na kterých trzích působíte?

V současné chvíli máme klienty převážně v ČR a na Slovensku. Zároveň prostřednictvím klientů, kteří operují i v jiných zemích (např. Tescoma, Metro MAKRO, Bonami a další), se naše služby snadno dostanou k dalším zahraničním klientům.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Už ve škole Honzu bavilo vymýšlet nové věci v oblasti dataminingu, tvořit modely toho, jak věci fungují. Ne na základě odhadu, nebo toho, že si to někdo myslí, nebo že se to tak přece říká a dělá. Ale na základě skutečných dat, které obsahují, co a proč se děje a hlavně co se stane v budoucnu.

Tato práce má v sobě velkou část činností, ke kterým je zapotřebí velké množství znalostí, zkušeností a dá se v ní velmi lehce udělat chyba, která má fatální následky, ale zároveň jsou tyto činnosti velmi repetivní. Jinak řečeno nelze to jednoduše automatizovat a potřebujete velmi zkušeného a schopného experta. Protože nerad dělá tu samou věc znovu a znovu, tak začal pracovat na umělé inteligenci, která to bude dělat za něj.

To byla základní myšlenka, kterou rozvíjel na vysoké škole, kde dělal to, co ho bavilo, ale kromě vědeckých článků to nemělo žádný smysl a žádný impakt na reálný svět. Na základě této vize vznikly DataBreakers – kde dokážeme vidět potenciál firem a jejich služeb a produktů v souvislosti s těmito technologiemi, a to uvádět do praxe s reálně měřitelnými výsledky v reálném čase.

Kolik máte zákazníků?

Už několik desítek.

Jaké jsou vaše tržby/prodeje/zisky a jakým tempem rostou?

Založili jsme společnost v září 2015 a podařilo se nám vyrůst do černých čísel za 10 měsíců. Díky vysoké míře automatizace a jednoduchosti našich řešení chceme růst rychle. S ohledem na vysokou replikovatelnost našich řešení a zároveň na kompletní nezávislosti lokality či jazyku, nevidíme zatím žádnou bariéru pro celosvětový růst celosvětově – právě naopak.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V současné době máme před sebou několik zásadních kroků. Hlavním z nich je posílení celého týmu, další kroky v produktovém vývoji směrem ke 100 procentům dostupnosti našich řešení na webu – na kliknutí. Zároveň se připravujeme na vstup strategického investora.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Máme za sebou angel/seed investici a chystáme se na druhé kolo investic pro zahraniční expanzi.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

V současné chvíli je nás deset a neustále hledáme nové šikovné lidi – které práce baví a kteří nás mohou učit novým věcem. Chceme věci měnit a ne jen zlepšovat – tato myšlenka, kterou jsme někde nedávno slyšeli, perfektně vyjadřuje náš styl práce i přemýšlení.

databreakers

Plánujete expanzi?

Ano. To, co děláme, lze dělat odkudkoliv a ani nedává smysl to dělat lokálně, protože nepotřebujeme znát chování lidí v jiné zemi, ani nepotřebujeme umět jejich jazyk, abychom tam mohli provozovat svoje služby. Vše, co je specifické pro tu danou zemi a potřebujeme se to naučit, je totiž v jejich datech.

Expanzi určitě plánujeme ve velmi blízké době. Ideálně 2017.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Jako globální firmu. Když řeknete data, nebo chytrá data, tak se vám vybaví DataBreakers, stejně jako když nyní řeknete search, tak se vám vybaví Google [úsměv].

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“?

Skoro bych řekl, že každou chvíli, protože od technických věcí, přes firemní kulturu až po obchod se snažíme dělat věci tak, jak by se nám samotným ideálně líbily. A protože nejdeme vždy prošlapanými cestami, a naopak přicházíme s inovativními myšlenkami, tak to občas nevyjde, jak si představujeme. Musíme na to rychle reagovat, abychom se z toho co nejrychleji poučili a nestala se z toho katastrofa.

Naštěstí (a to hlavně kvůli skvělému týmu a nasazení všech) se nám nepovedl žádný fatální fuck-up, co by znamenal opravdu velké problémy [úsměv], případně to mělo negativní impact na chod businessu některého z našich klientů.

Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Nemyslím si, že máme konkrétní seznam co dělat nebo naopak nedělat, protože každý řeší jiné problémy a má jiné předpoklady, ale mohu vyjmenovat pár základních principů, které jsem se naučil a myslím si, že jsou klíčové k vyhnutí se nebo překonání jakéhokoliv fuck-upu.

Být si vědom svých silných a slabých stránek – pokud mám například tendenci dělat věci zbrkle, tak si musím občas říct, že teď je čas se zastavit a zamyslet se nad tím, protože je to prostě důležité.

Pokora – učit se od zkušenějších lidí v dané oblasti a nemyslet si že vše si musím udělat po svém a že vím vše nejlíp, abych po půl roce dospěl k tomu, co mi říkali na začátku.

Fokus, Fokus, Fokus. Je velmi jednoduché ztratit se v nedůležitých činnostech a je dobré se učit rozpoznávat, kterých 20 procent činností mi udělá 80procentní efekt. To platí ve všech oblastech, ale konkrétně třeba ve vývoji softwaru mohu strávit měsíce vymýšlením, programováním a laděním featur, které reálně nikomu nic nepřinesou, a jejich impakt na můj business je nulový. Stejně tak je skvělé, že vidím nekonečný potenciál v tom, co děláme, ale nemůžu se každý den nadchnout úplně jiným projektem, protože pak nedodělám ani jeden.

Neustále pracovat na sobě, protože úspěšní lidé nejsou úspěšní, protože nedělají chyby, ale naopak protože se nebojí dělat chyby, ale stejně tak se nebojí se postavit tváří v tvář neúspěchu a poučit se z něj a jít dál i když je to nepříjemné a člověk by to nejradši neřešil.

A hlavně vás to musí bavit a musíte milovat to, co děláte, protože to vám dá tu energii ke zvládnutí toho všeho.

Diskuze k článku