Startup Týdne #37: Simpleway, platforma pro jednoduché cestování

simpleway

Praha, Dubaj, Madrid, Vancouver… To nejsou jen zajímavé prázdninové destinace, ale především města, kde najdete zákazníky českého startupu Simpleway. Těmi jsou mimo jiné tamní letiště, pro které Simpleway vyvíjí informační systémy pro pasažéry v rámci všech druhů dopravy. S milionovými obraty. V dolarech.

Více než padesátičlenný tým se v podstatě stará o to, aby se cestovní informace, ať už na letištích, přístavech, železnicích nebo další hromadné dopravě, dostaly k pasažérům. A to, samozřejmě, v ten pravý čas a na tom pravém místě.

„Rádi bychom, aby nás znali nejen dopravní podniky, letiště a aerolinky jako kvalitního dodavatele špičkových systémů, ale také abychom se dostali do povědomí veřejnosti jako synonymum jednoduchého cestování,“ říká v rozhovoru pro TyInternety Petr Otoupal, managing director.

simpleway logoVedení startupu: Petr Otoupal (Managing Director), Jakub Maléř (CEO), Matej Zachar (CTO)

Investor: Bohemia Industry

Konkurence: Sita, Arinc, Airit, Elno, Aviavox

Založeno: 2006

Vysvětlete (jednou větou), co Simpleway dělá.

Vyvíjíme informační systémy pro pasažéry pro všechny druhy dopravy.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Nabízíme jednotnou platformu umožňující komunikaci s pasažéry skrz obraz, zvuk, mobilní telefony, messaging a sociální sitě. Naší silnou stránkou je široká podpora hardware, pokročilé možnosti automatizace a tvorba a správa obsahu.

Na kterých trzích působíte?

Globálně – máme zákazníky nebo probíhající projekty prakticky všude. Výjimkou je pár asijských zemí, jako je Japonsko, které se nám ještě nepodařilo rozlousknout.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Jak už to často bývá, na začátku stála náhoda. Začalo to příležitostí dodávat systém automatických hlášení pro letiště a všechno ostatní je výsledkem postupné evoluce. V počátcích existence firmy jsme dělali prakticky všechno – outsourcing, zakázkový vývoj, weby… Z těchto aktivit jsme financovali růst. Prakticky vzato, vše, co jsme vydělali, jsme vsadili na jednu divokou kartu – úspěch v oboru dopravy.

Kolik máte zákazníků?

Aktuálně máme rozpracované nebo dokončené projekty u 25 zákazníků po celém světě.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Rosteme kolem 40 – 50 procent ročně. Tržby se pohybují v milionech dolarů.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Aktuálně vidíme velký pohyb na asijských trzích, obzvláště v pozemní dopravě je hodně projektů. Začínali jsme na letištích, stále představují většinu našeho obratu, ale je dost pravděpodobné, že se to zlomí ve prospěch pozemní dopravy právě v regionu Asie.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Od loňského roku máme za sebou investora. Kolem konce roku 2014 začalo být zjevné, že se náš růst zrychluje natolik, že pouze s pomocí vlastních prostředků tento růst neufinancujeme.

Tým Simpleway

Tým Simpleway

Jak velký je váš tým? 

Náš tým se v současné době skládá ze 48 lidí. Většina je v Praze. Americký tým má 3 členy a jednoho kolegu máme v Brazílii.

Plánujete expanzi?

Zakládáme pobočku v Hongkongu. V APAC regionu je mnoho příležitostí, ale přeci jen je to daleko, a k tomu musíme vzít v úvahu rozdílné kulturní prostředí tohoto regionu.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Vidíme spoustu dalších směrů, kterými by se dalo vydat. Rádi bychom, aby nás znali nejen dopravní podniky, letiště a aerolinky jako kvalitního dodavatele špičkových systémů, ale také abychom se dostali do povědomí veřejnosti jako synonym jednoduchého cestování.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Takových situací byla a bude spousta. Důležité je zachovat si klidnou hlavu a systematicky situaci vyřešit. Pokud odhlédneme od věcí, které jsou ve startupu na denním pořádku, jako je například věčná bitva s financemi, určitě obrovsky důležitým faktorem je výběr lidí. Tady jde udělat chyba na spoustě úrovní od výběru lidí, kteří s vámi ve skutečnosti nadšení pro věc nesdílejí, až po výběr lidí, kteří se do vašeho kolektivu nastavením prostě nehodí.

Diskuze k článku