Startup Týdne 36: Colpirio se snaží z AdBlocku udělat nepodstatnou záležitost

Tým 35 lidí, sedm milionů profilů v Česku, téměř tři miliony na Slovensku a další na třech jiných trzích. Nainvestovány dva miliony eur, nabídky investic za dalších deset, obraty v nižších desítkách milionů korun s odhadem stovek milionů pro budoucí rok. Těmihle čísly se může pochlubit Colpirio. Jeho cílem je snížení otravnosti necílené reklamy, a tedy i využívání AdBlocků u uživatelů.

Jak něčeho takového dosáhnout? Potřeba je zapojit prediktivní modely a taky umělou inteligenci pracující s unikátními profily návštěvníků, do kterých tenhle startup sbírá data o chování uživatelů internetu.

„Brzy přijedeme s celosvětově originálním řešením. Výhodou je, že tento obor vzniká na celém světě ve stejné době a jde jen o znalosti, zkušenosti a schopnost realizovat své nápady,“ říká CEO Vladan Hejnic. Ten taky odpovídal na otázky Těch Internetů.

colpirio logoVedení startupu: Vladan Hejnic (CEO); Robert Studený (COO); Jan Janča (Director R&D)

Investor: Michal Matula, Robert Studený, Vladan Hejnic, Gauss Algorithmic

Konkurence: Google, Criteo, Sociomantic.

Založeno: 2016 (vyvíjeno od 2/2015)

Vysvětlete (jednou větou), co Colpirio dělá.

Colpirio doporučuje konkrétní produkty pro každého unikátního návštěvníka díky prediktivním modelům a umělé inteligenci, která pracuje s unikátními profily návštěvníků, do kterých Colpirio sbírá data o chování návštěvníků na internetu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Colprio je řešení typu end-to-end. Na jedné straně napojíme inzerenta vč. jeho produktového feedu a přes Colpirio zobrazujeme reklamu s doporučujícím produktem přímo na straně média. Díky přímému spojení inzerenta a média přinášíme mnohem více zisků webům, protože nejen že efektivně využíváme jejich prostor, ale děláme to díky vynechání všech prostředníků. Oproti konkurenci, která v ČR není (pouze ve světě), jsme jediná platforma tohoto druhu a s touto funkcionalitou.

Vladan Hejnic Colpirio

Vladan Hejnic

Na kterých trzích působíte?

V ČR máme přes sedm milionů profilů, na Slovensku 2,8 milionu a další v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.

Jak vznikl nápad podnikat v tomto oboru?

Nápad vznikl díky naší znalosti online reklamy. Viděli jsme, že např. nárůstem využívání AdBloků uživatelé dávají najevo, že už mají dost necílené reklamy. Zároveň uvedení na trh několika unikátních technologií v minulém roce nám umožnilo v reálném čase tato data o chování uživatelů zpracovávat a v kombinaci s prediktivními modely a strojovým učením i doporučovat v milisekundách správný produkt pro konkrétního návštěvníka. Toto doporučení využíváme jako zobrazení reklamy na nakoupeném prostoru na webu, doporučení v samotném e-shopu nebo personalizace stránek inzerenta, doporučení v e-mailingu inzerenta nebo v tištěné reklamě, jako jsou letáky.

Kolik máte zákazníků?

Desítky, ale nechlubíme se počtem ani konkrétními značkami. Náš přístup a výsledky jsou prokazatelné.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

V letošním roce očekáváme obrat v řádu nižších desítek miliónů korun, ale už vidíme objednávky na příští rok, kde odhadujeme obrat ve stovkách miliónů. Záleží i na vývoji v ostatních zemích, kde máme zákazníky. Zatím to vypadá slibně.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Nechci hovořit o našich plánech, ale brzy přijdeme s celosvětově originálním řešením. Výhodou je, že tento obor vzniká na celém světě ve stejné době a jde jen o znalosti, zkušenosti a schopnost realizovat své nápady. Jsem hluboce přesvědčen, že Colpirio.com půjde dále cestou maximálně personalizované reklamy a sníží se otravnost necílené reklamy a využívání AdBloků u uživatelů. Myslím, že uživatelé internetu budou mít radost a inzerenti mnohem efektivnější reklamu. Dnes většina inzerentů a agentur díky absenci takto dokonalé technologie více plýtvá penězi na online reklamu a tedy jediné, o čem diskutují, je sleva na reklamní prostor. U mnoha z nich je to jediná optimalizace prostředků do reklamy.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Společnost Colpirio.com založili firmy a jednotlivci, kteří v oboru působí mnoho let, a zároveň investiční skupiny, které mají v oboru již své investice, tedy nejsme nováčky. Zatím je do Coplirio.com nainvestováno něco přes dva miliony eur a jsou připravené další prostředky od akcionářů. A máme již nabídky na vstup do společnosti s investicí přesahující 10 milionů eur. Je třeba si uvědomit, že Colpirio.com není jen projekt postavený na vývoji moderní platformy, ale také projekt založený na stálém výzkumu, který je velmi nákladný.

Jak Colpirio funguje

Jak Colpirio funguje

Jak velký je váš tým?

Náš tým je kombinován z odborníků z mnoha oblastí od výzkumu počínaje, přes vývojáře a prodej. Máme vlastní prodejní tým v Praze, vývoj a výzkum v Brně a Opavě. Na projektu se podílí přibližně 35 lidí.

Plánujete expanzi?

Ano, připojujeme jednotlivé země a už dnes máme mimo zmíněné státy v CEE regionu zájem o naši platformu v Německu a Anglii.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Vidíme ho jako celosvětovou selfservice platformu, se kterou pracují inzerenti, portály, případně agentury.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Asi nejtěžším obdobím pro nás bylo připojení dalších zemí a vystavěná infrastruktura nezvládala takový nápor. Nemohly v tu chvíli pracovat prediktivní modely dostatečně rychle s aktuálními daty. Museli jsme se vrátit trochu dozadu a zajistit mnohem lepší monitorování sběru dat a zátěže na infrastrukturu. Dnes můžeme klidně připojit Německo.

Diskuze k článku