Startup Týdne #33: Raynet, golemův šém cloudového softwaru

Raynet

Raynet pomáhá stovkám českých firem zlepšit obchod a zákaznickou péči. Tuzemská jednička mezi cloudovými CRM softwary získává zkušenosti také v zahraničí, kde má desítky platících zákazníků.

Startup teď opouští svět vývoje CRM systémů na míru, který jej živil 10 let, a vydělané peníze směřuje do vývoje cloudového produktu. „Cíl na tento rok máme jasně vytyčený – dva tisíce licencí a 50% růst si chceme držet i dále”, říká ředitel Martin Bazala. Ten taky odpovídal na otázky Těch Internetů.

logo raynetVedení startupu: Martin Bazala, Jaroslav Bazala

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Salesforce, Base CRM, Zoho CRM

Založeno: 2005, znovu startup od 2014

Vysvětlete (jednou větou), co Raynet dělá.

Raynet je cloudový software, který firmám pomáhá zefektivnit obchod a zákaznickou péči.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Obchodníky naši službu baví používat. To je golemův šém. V Česku k tomu přidáváme extrémní důraz na zákaznickou podporu a konzultace. Zní to jako klišé no… ale je to tak.

Martin Bazala

Martin Bazala

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice, nebo také v zahraničí?

Především v Česku, dokážeme tady totiž růst nejrychleji. Po světě máme pár stovek uživatelů, ale pořád tomu říkáme „laboratoř“. Náš byznys je hodně o edukaci, konzultacích, webinářích etc. Budeme muset ještě zamakat, abychom byli schopnicelý model zreplikovat world-wide. Pro nás je důležitý osobní kontakt s klientem a ten zatím v zahraničí nejsme schopni úplně doručit.

Jak vznikl nápad v oboru podnikat?

To už je 12 let zpátky (smích). Bratr se čtyřmi přáteli spojili na konci studia síly a vyvinuli první verzi raynetního CRMka. Nastaly divoké časy, kdy jsme si na cesty ke klientům museli půjčovat auto a pro prezentace měli jeden erární notebook.

Kancelář byla v budově kolejí a doteď si vybavujeme typické aroma, které k nám proudilo z vietnamské kuchyňky.

V jednu dobu měl Raynet okolo 40 lidí, 4 produktové řady a ocenění z Deloittu za top 10 nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě. A hned po té přišla chvíle, kdy jsme si dost jasně uvědomili, že o růstu a velikosti tržeb to fakt není, a rozhodli se, že to všechno vyměníme za to, abychom mohli dělat, co doopravdy milujeme – cloud. Transformace trvala cca 4 roky a na konci jsme si mohli říct: “Tak, a jsme zase startup, YES!!!” (smích).

Kolik máte zákazníků?

Máme okolo dvou tisíc uživatelů (licencí).

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Aktuálně máme měsíční tržby okolo jednoho a půl milionu korun měsíčně.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Z produktového hlediska chceme zamakat na onboardu, tedy momentu, kdy člověk s produktem začíná pracovat a může se cítit trošku ztracen.

Jinak usilovně připravujeme podzimní konferenci, o té vypustíme info již brzy.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Díky naší atypické cestě od startupu, přes etablovaný software house ke startupu, jsme si vše mohli financovat sami.

Raynet tým

Raynet tým

Jak velký je váš tým?

Je nás teď 20. Z toho zhruba polovina pracuje na vývoji produktu. Zbytek je rozprostřen do zákaznické podpory, obchodu a marketingu. Máme také polointerního videomakera.

Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Vše řídíme z ostravské Poruby, kde jsme doma. Jinak jsme ale prakticky pořád dostupní i v Praze a Brně, kde máme drtivou většinu klientů.

Plánujete expanzi? Kde svůj startup vidíte za pět let?

Teď máme za úkol co nejrychleji růst v Česku. Kromě anglické verze ale příští rok spustíme i španělskou a portugalskou verzi. A postupně bychom tam rádi investovali nějaké naše kapacity. Uvidíme (úsměv).

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Garantujeme téměř 100% dostupnost a nikdy jsme neměli problémy s výpadky. Na jaře se nám to ale třikrát “povedlo”. Bylo to ještě k tomu v pondělky a v rámci pracovní doby – půl hodiny až hodinu. Je normální, že cloudové služby mají výpadky, ale u nás je to problém – lidi nemůžou pracovat, může to blokovat porady. V ten měsíc to bylo hodně napjaté. Do nápravy a ochrany před dalšími výpadky jsme dali maximální úsilí. Na bezpečnosti a dostupnosti nám stojí byznys, takže vše musí klapat. Naštěstí to klienti pochopili a odpustili nám. Nikdo kvůli tomu neodešel.

Diskuze k článku