Startup týdne #22: Marketing Miner vytáhne data pro váš byznys

Marketing Miner

Filip Podstavec nejdříve jako SEO konzultant a stratég vytvořil vlastní systém shromažďování dat. API nabídl i veřejnosti a zanedlouho mu začaly padat servery osobního webu. Jednoduše zabralo word-of-mouth a nástroj začali využívat lidi, kteří by normálně o produktu vůbec nevěděli.

Tak vznikl Marketing Miner, díky kterému může uživatel získat data o svém byznysu, ať už jde o definované fráze, domény nebo URL. Za několik týdnů až měsíců fungování získal stovky aktivních uživatelů, platících bylo podle posledních dostupných informací kolem 70.

Marketing Miner logoVedení startupu: Filip Podstavec

Investor: Vlastní prostředky

Konkurence: Scrapebox, URLProfiler

Založeno: 03/2016

Tady se ale Podstavec jenom rozbíhá. Česká republika sloužila jako laboratoř pro testování, v současnosti se dolaďuje anglická a německá verze. V zahraničí již funguje několik teaserů, zatím ale mají zakázáno informace o produktu šířit dál. Filip Podstavec taky odpovídal na dotazy Těch internetů.

Vysvětlete (jednou větou), co Marketing Miner dělá.

Marketing Miner získává pro své uživatele na základě vstupu (fráze, URL nebo název produktu) hodnotná data pro online marketingové specialisty.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Především v rozmanitosti získávaných dat. Po vložení vstupu dostane uživatel nabídnutý seznam minerů (takoví pracanti nástroje), které vždy shání ke vstupu specifická data. Mezi aktuálně nejpoužívanější minery patří například:

  • Získání hledanosti frází
  • Pozice v SERP vyhledávačů na daný dotaz
  • Data o konkurenci
  • Počet odkazů na URL/doménu
  • Analýza a data o rychlosti načtení stránek
  • Kontrola napárovaných produktů ve feedu
  • Data o nejvyšší/nejnižší ceně napárovaného produktu
  • Monitoring zmínek o brandu

A mnoho dalších. Minerů je aktuálně kolem padesáti.

Další konkurenční výhodou je, že běží v cloudu, nikoli u uživatele na počítači. U ostatních konkurentů si musíte stáhnout software a spoléhat na to, že získávání dat vám zatěžuje stroj, což může být mnohdy dost otravné. Co hůře, v případě, že uživatel nemá dostatečnou RAM, nemusí se nikdy svých dat dočkat a pokud jde o větší rozsahy, znamená to pro něj zároveň, že musí nechat nástroj běžet 2 dny bez vypnutí počítače. Tyto všechny problémy v Marketing Mineru odpadají. Uživatel prostě nahraje vstupy, zvolí, jaká data k nim chce získat a pak již vše běží na straně nástroje, který po dokončení práce zašle uživateli email s odkazem ke stažení výstupu.

Filip Podstavec

Filip Podstavec

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice, nebo také v zahraničí?

Prozatím pouze v České republice, ale již pracujeme na překladu a korekcích anglické a německé verze nástroje. Popravdě tuzemský trh prozatím bereme jako testovací, na kterém vyladíme veškerá očekávání a chyby a poté vstoupíme do zahraničí. Ač se to možná nezdá, věřím, že zde máme velmi zkušené a náročné online marketéry, kteří budou pro vyladění skvělým základem. Zajímat se v časovém horizntou 3 měsíců budeme již i o US a UK trhy.

Jak vznikl nápad v oboru podnikat?

To je dlouhá historie – pokusím se to zkrátit jak to půjde (smích).

Dříve jsem na pozici SEO konzultanta se specializací na linkbuilding potřeboval hromadu podkladových dat, jejichž získávání zabralo hodně času. Proto jsem si na to psal jednoduché scripty, které je pro mě získávaly.

Poté, co jsem přestoupil do H1.cz na pozici stratéga SEO oddělení, jsem zjistil, že je sice skvělé mít je po ruce, ale dokud nejsou jednoduše použitelné pro věřejnost, tak znamenají pouze více dotazů a práce za ostatní. Tak jsem jako správný introvert předělal jejich funkcionalitu na jednoduché API a vysvětlil lidem ve firmě, jak s ním pracovat. V tu dobu (už ani nevím kdo to vymyslel, tuším, že za to patří kredit Petře Živné) se této sadě API interně začalo říkat Podstavec Tools.

Pak už to šlo ráz na ráz. Po určité době jsem zjistil, že mi nestíhají servery a padí mi kvůli tomu i osobní web, který běžel na stejném železe. Zjistil jsem, že Podstavec Tools vytěžuje mnohem více lidí, kteří by neměli o jejich existenci vědět. Word of mouth zabralo neuvěřitelně.

Vytvořil jsem proto web a chtěl data poskytovat dále zdarma, ale již s přihlášením a vlastním API klíčem bez omezení (pouze abych měl přehled kdo a jak nástroj vytěžuje). Do rozhraní se nakonec během prvních pár měsíců přihlásilo kolem 600 aktivních uživatelů a já po pár měsících zjistil, kolik času a peněz stojí provoz.

A tak vznikla první verze nástroje Marketing Miner, která již byla placená. Tu si zaplatilo tolik lidí, že jsem se rozhodl zainvestovat a vytvořit mezinárodně konkurenceschopný nástroj na poli data miningu v oblasti online marketingu. Jestli se nám to povede, to uvidíme, cesta před námi je ještě dlouhá.

Kolik máte zákazníků?

Aktuálně využívá novou verzi Marketing Mineru kolem 750 aktivních uživatelů (účtů je více, ale nejsou aktivní). Z toho platících uživatelů je přes 70. To vše během prvních pár týdnů, co nástroj běží, takže v době vydání tohoto článku už to zase bude možná jinak.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Zatím se nezaměřujeme na monetizaci, ale na dokončení nástroje a zefektivnění procesů. Český trh je pro nás takový otevírák do zahraničí. Již zde se ale uživíme i včetně vývoje. Abych pouze nemlžil, tak obrat po prvním měsíci fungování byl cca. 55 000 Kč.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V nejbližší době bychom rádi doladili nástroj a vypustili jej v zahraničí. Máme už pár zahraničních testerů, ale zatím jim zakazujeme informace o nástroji šířit do doby, než bude vše připraveno pro expanzi.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Vše je aktuálně financováno z vlastních zdrojů.

Jak velký je váš tým?

Na vývoji nástroje se podílelo hodně lidí s různými specializacemi (právnička,…). Aktuálně jsou ale v týmu 4 lidi. Asi nejdůležitějším členem při vývoji nástroje je Ondřej Šatera na pozici hlavního vývojáře a poslední dobou také začínáme spolupracovat s Honzou Kvasničkou na redesignu některých sekcí. Oběma patří velký díky.

Ukázka výstupu

Ukázka výstupu

Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Nesídlí a do budoucna bych byl rád, kdyby se náš tým začal rozrůstat po celém světě ve vlastních prostorách. Podobně jako příběh Basecampu. Nejde mi o to, abych v dnešní době seděli všichni 2 metry od sebe a mohli na sebe mluvit a vyrušovat se. Důležitější je pro mě najít tým opravdových profesionálů, kteří si sednou povahou, utvoří skvělou partu a jednou za čas se třeba slétnou na jedno místo k osobnímu setkání.

Plánujete expanzi? Kde svůj startup vidíte za pět let?

Expanzi plánujeme v nejbližší době. Za pět let bych rád viděl Marketing Miner jako celosvětově používaný a uznávaný nástroj, který bude součástí výbavy každého zkušenějšího online markeťáka.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Kdyby byla cena za fuck-upistu roku, určitě bych se zúčastnil. Člověk dělá chyby pořád, jen si často ani neuvědomí, že ji udělal, a proto se z ní nedokáže poučit. Kdybych měl za svého podnikání vybrat jeden fuck-up, který by člověk neměl nikdy udělat a předejít mu, tak by to bylo: “Nikdy nezpychni a nemysli si, že o něčem víš všechno nebo jsi v tom nejlepší. Naprosto tak ztratíš motor sebevzdělávat se a pohřbíš tak vlastní motivaci i podnikání.“

Diskuze k článku