Startup týdne #21: Co dělají uživatelé na vašem webu? Díky Smartlooku je můžete natáčet

Jaké problémy mají uživatelé vašeho webu? Nebo co je přesvědčilo k nákupu? Odpovědi na tyhle otázky se dají zjistit pomocí natáčení jejich aktivit. Jenže pro menší firmy nebo začínající startupy jsou podobné služby příliš drahé. Petr Janošík proto se svým týmem založil Smartlook, který je nabízí, a to zcela zdarma.

„Pokud vím, tak šílený nápad jsme měli zatím jen my,“ říká Janošík. Místo monetizace se totiž startup raději soustředí na jednoduchost a uživatelskou zkušenost. Peníze pak vydělává díky hlavnímu produktu Smartsupp.

Smartlook logoVedení startupu: Petr Janošík – CEO & founder; Vladimír Šandera – Co-founder, optimista; Dušan Kmeť – CTO

Investor: Zatím nikdo

Konkurence: Hotjar, Inspectlet, Mouseflow

Založeno: 2016

Pokud už za pět let nebude mít firma kam růst, plánuje být Janošík vyexitovaný – za stamilionové až miliardové částky. „Jen tak máme šanci u nás podpořit startupovou scénu. Chci, aby se v zahraničí psalo o úspěšných globálních firmách, které u nás vznikly a vytvořit tak České republice dobré jméno,“ říká. Petr Janošík tady odpovídal na otázky Těch internetů.

Vysvětlete (jednou větou), co Smartlook dělá.

Smartlook je webová služba, která umožňuje natáčet obrazovky návštěvníků na webu do video záznamu, a díky tomu vidíte, jaké problémy mají návštěvníci s používáním vašeho webu nebo naopak zjistíte, co je přesvědčilo k nákupu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Smartlook je zcela zdarma s neomezeným množstvím nahrávek a počtem natáčených webů. Nemáme vůbec ceník. Pokud vím, tak šílený nápad jsme měli zatím jen my. Proč to děláme celé zdarma máme napsané na webu (nebo tady v rámečku, pozn. redak.)

„Vytvořili jsme jedinečnou technologii, která nepotřebuje drahé technické zdroje. Nechceme se zabývat business modelem, ceníkem ani platebními bránami a raději se soustředíme na jednoduchost a user experience. Peníze na rohlíky vyděláváme v našem dalším projektu Smartsupp.com.“

Konkurence má balíčky zdarma výrazně omezené a premium balíčky jsou cenově nedostupné pro menší firmy nebo startupy. Jejich produkty jsou plné komplikovaných analytických nástrojů. Smartlook děláme jednoduchý, bez grafů a tabulek plných čísel. Proto je naše cílovka mnohem širší. Soustředíme se jen na funkci natáčení obrazovek návštěvníků a tu postupně tuníme, aby fungovala 100% na všech webech. Například jednostránkové weby, napsané v Javascriptu (Angular nebo React), zvládáme, ale velká část konkurence s tím má stále problémy.

Významnou konkurenční výhodu máme v tom, že jedeme globálně, ale myslíme lokálně. Proto je Smartlook po třech měsících od spuštění přeložený už do devíti jazyků. Během dalšího měsíce přidáme 5 nových jazyků. Aktuálně máme v týmu lidi pro customer care, kteří mluví plynule anglicky, portugalsky, španělsky, francouzsky, česky a hledáme poláka.

Petr Janošík

Petr Janošík

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Díky tomu, že máme vychytaný proces na překládání, jsme si mohli dovolit hned první den po spuštění mít online 4 jazyky – angličtinu, portugalštinu, španělštinu a češtinu. Během prvního měsíce jsme Smartlook nahrnuli do celé západní, jižní, střední Evropy, USA, Kanady, Austrálie, skoro celé Jižní Ameriky a velké části Asie.

Když to vezmu podle počtu uživatelů, tak nejvíc nám to běží v Brazílii, Španělsku, Česku, Portugalsku, Slovensku, Itálii a Nizozemí, pak už se to hodně tříští. Aktuálně máme uživatele z 82 zemí. V každé zemi máme desítky až tisíce uživatelů.

Celkový počet uživatelů je 24 000 za tři a půl měsíce. Nyní průměrně rosteme o 450 nových uživatelů denně. Než vyjde tento článek, tak už pravděpodobně budeme mít něco přes 30 000 uživatelů po celém světě.

Česko je ale super základna a máme tady zajímavé uživatele jako Skypicker nebo Škoda Auto. Nedávno nám psal také Stream.cz. O spoustě zajímavých uživatelů občas ani nevíme, protože to nepotřebujeme zjišťovat. Většinou se to dozvíme, až když nám někdo z nich napíše e-mail.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Aby příběh dával smysl, tak se musím vrátit 9 let zpět, kdy jsem na vysoké škole s kamarádem rozjížděl vlastní agenturu na tvorbu webů a e-shopů na míru. Několik let jsme spolu podnikali v této oblasti. Celkem se nám i dařilo. Ke konci jsme dělali obrat přes dva miliony korun ročně ve dvou a “půl” lidech a náklady jsme měli jen svůj čas. Když člověk vyjde výšku a má takové peníze, tak je docela spokojený.

Bohužel nás ale neuspokojoval ten typ práce. Dělat webový vývoj na zakázku je u 50. webu nebo e-shopu už nuda a vysvětlovat každému novému klientovi, že vy jste ten pravý pro jeho projekt nás už také omrzelo. Češi jsou navíc hodně nedůvěřiví a těžko se dalo s tímto typem businessu expandovat. Navíc jsem nabyl dojmu, že se už nikam neposouváme, protože jsme s 90 procenty klienty řešili to stejné znovu a znovu od začátku. Cítili jsme, že potřebujeme dělat na něčem vlastním, co bychom mohli neustále zlepšovat a učit se nové věci. Měli jsme několik desítek klientů a několik let zkušeností s onlinem, takže jsem věděl, v jakém oboru náš vysněný projekt musí být.

O několik dní později jsem narazil na jednom webu na live chat, přes který jsem mohl komunikovat s majitelem webu. Ta technologie mě tak uchvátila, že jsem nečekal ani minutku a hned jsem začal zjišťovat, kolik firem něco takového dělá a jestli bych mohl být pro tento trh něčím přínosným. V ČR tehdy nebyla ani jedna firma. Na Slovensku jsem našel jednu, ale v porovnání se zahraničními live chaty se nedala srovnávat.

Tehdy jsem se slepě a bez velkého přemýšlení rozhodl, že uděláme vlastní live chat, prodáme ho našim současným klientům a budeme úspěšní během několika měsíců. To se bohužel nestalo. Z původního půlročního plánu se stal plán na několik let. První 3 verze, které jsme během půl roku vytvořili, jsme museli úplně zahodit. Vystřídal jsem několik programátorů než jsem narazil na toho pravého.

Po 2 letech a několika špatných rozhodnutích se nám konečně začalo dařit a náš první projekt Smartsupp začal vydělávat natolik, že jsme si mohli dát i výplatu. Bylo to někdy na konci roku 2014. Měsíční příjem jsem si oproti agentuře sice pohoršil, ale konečně jsme měli něco, co má hodnotu, je to jen naše a roste to. Nyní je nás 11 a tento rok očekáváme ve Smartsupp obrat přes 10 milionů.

Smartlook dash

Smartlook dash

Jakým způsobem nový projekt Smartlook navazuje na Smartsupp?

I přestože Smartsupp rostl, cítil jsem, že to není ta klasická raketa. Udělali jsme na začátku spoustu chyb a ty nám zpomalily růst. Naštěstí jsme do Smartsupp live chatu doprogramovali unikátní funkci, která dokáže nahrávat obrazovky návštěvníků, když jsou na vašem webu. Můžete tak jako operátor vidět, co zákazník zrovna na webu dělal a tím mu během komunikace na chatu lépe pomoci. Když jsem si spojil všechny myšlenky a zkušenosti dohromady, napadlo mě, že bychom mohli poměrně rychle vytvořit novou službu pouze na nahrávání návštěvníků na webu. Dokonce nám i několik zákazníků psalo, že by chtělo používat jenom samotné nahrávání bez live chatu.

Tak jsme službu vytvořili a 18.2.2016 spustili. Vložili jsme do toho všechny naše předchozí zkušenosti. V minulosti jsme prošli Starcube, Google Exportním Akcelerátorem, co-founder Vladimír byl se svou předchozí firmou inkubován v JICu, radili jsme se s dalšími lidmi z Webnode, Mitonu atd. Díky tomu všemu Smartlook nyní roste 50x rychleji než rostl Smartsupp. Ve Smartsupp ale také chystáme novinky, takže se máte na co těšit v obou projektech.

Kolik máte zákazníků?

Za tři a půl měsíce jsme dosáhli neuvěřitelných 24 000 uživatelů. Pro srovnání ve Smartsupp máme za 3 roky něco přes 50 000.

Jaké jsou vaše tržby / prodeje / zisky a jakým tempem rostou?

Smartlook je zdarma, takže se financemi nezdržujeme. Ve Smartsupp jsme měli loni meziroční růst obratu téměř o 600 procent.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Chceme získat největší podíl na trhu a stát se TOP 1 v oblasti analytiky nahrávání obrazovek návštěvníků. I podle pesimistických odhadů, bychom měli být největší služba tohoto typu na počet uživatelů již na začátku roku 2017.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Aktuálně si vše financujeme sami. Investici zvažujeme.

Smartlook team

Smartlook team

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Je nás celkem 11. V týmu máme Portugalce, který pracuje z Bulharska a jednou za 3 měsíce za námi přijede na teambuilding, dále také Američana, který je občas v US, občas v ČR, no a potom několik Slováků a Čechů. Sídlo máme v centru Brna, ale často pracujeme z domu, potažmo odkudkoliv. Aktuálně hledáme polsky mluvícího “customer care mastera” a dalšího “supermana” na back-end Javascript vývoj. Počítám, že tento rok hodně porosteme.

Co nepotřebujeme a nechceme, jsou obchodníci. Nemám rád projekty, které potřebují armádu obchodníků, aby protlačili svůj produkt nebo službu. Všechny zákazníky, které máme jsme získali bez schůzek a meetingů. Jediné co děláme je online marketing a soustředíme se, aby byl kvalitní produkt. Všechny pozice pro vývoj, marketing a customer care si držíme in-house. Podle mě je to klíčová věc pro úspěšný projekt.

Plánujete expanzi?

Protože nemáme obchodníky a s klienty se nepotřebujeme scházet, tak plánujeme všechno dělat z Brna. Chceme ukázat, že i v Brně se dají dělat globální projekty stejných rozměrů, jako v Silicon Valley.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Pokud už nebude kam růst, tak bude vyexitovaný za sto milionové, až miliardové částky. Jen tak máme šanci u nás podpořit startupovou scénu. Chci aby se v zahraničí psalo o úspěšných globálních firmách, které u nás vznikly a vytvořit tak České republice dobré jméno.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Hodně věcí jsme pokazili hlavně na začátku ve Smartsupp. Několikrát jsem to chtěl vzdát. Dokonce jsem se začal dívat i na nějaké pracovní nabídky. Sport mě to naštěstí pomohl vždy rozdýchat. Ty největší problémy jsme měli, když jsme vybrali špatnou technologii, na které jsme začali stavět. Proto jsme vyhodili první 3 verze do koše. Dnes už vím, že pokud chci rozjíždět webový projekt, tak jedině Javascript s Reactem, Node.js apod. U Smartlooku jsme už naštěstí byli o kus chytřejší.

Ve Smartsupp ještě stále bojujeme s “technickým dluhem”, protože jsme na začátku příliš nemysleli na škálovatelnost. Proto teď děláme půl roku úpravy, které navenek nejsou vidět. To jsou asi 2 hlavní věci, na které bych si dal u nových projektů pozor.

Smartlook dash

Smartlook dash

Diskuze k článku

  • Jaroslav Toman

    Jak je řešena ochrana osobních údajů? (If applicable.)

    • Petr Janošík

      Díky za super dotaz. Natáčíš jen svůj web. Stačí, když upozorníš své návštěvníky na webu, že využíváš jejich cookies a osobní údaje.
      Souhlas s poskytnutím cookies a osobních údajů může návštěvník vyjádřit prostým prohlížením stránky. Podobné prohlášení máme i my na webu: http://prntscr.com/b4mxsm

  • Petr Janošík

    Díky za super dotaz. Smartlook je legální služba. Natáčíš jen svůj web. Stačí, když upozorníš své návštěvníky na webu, že využíváš jejich cookies a osobní údaje.
    Souhlas s poskytnutím cookies a osobních údajů může návštěvník vyjádřit prostým prohlížením stránky. Podobné prohlášení máme i my na webu: http://prntscr.com/b4mxsm

  • Cením a používám :-)