Startup týdne #19: Storyfa chce změnit způsob čtení zpráv

Patrik Abrahámek spolu s Alešem Kafkou a Jaromírem Uhříkem nedokázali najít vhodou zpravodajskou aplikaci, která by usnadnila přístup k tématickým článkům a dobře zpracovaným aktuálním zprávám. Rozhodli se proto založit další. Teď už je Storyfa je po dvou letech vývoje ke stažení. 

Zatím je k dispozici v angličtině a češtině, v omezené verzi taky v němčině, francouzštině a ruštině. Počet uživatelů aplikace zatím nechtějí zveřejňovat, mají s ní ale velké plány. „Rádi bychom, kdyby Storyfa byla mezi uživateli globálně oblíbenou zpravodajskou aplikací, která jim pomáhá rozšiřovat své obzory o nové informace,“ říká v rozhovoru pro Ty Internety Patrik Abrahámek.

Storyfa logoZakladatelé: Patrik Abrahámek, Aleš Kafka, Jaromír Uhřík

Investor: zatím bez investora

Konkurence: Google News, Feedly, Flipboard

Založeno: 2016

Vysvětlete (jednou větou), co Storyfa dělá.

Storyfa.com je zpravodajská aplikace, která pomocí datové analytiky pomáhá uživatelům vybírat důležité zprávy z různých kategorií, oblíbených portálů, či témat napříč celým internetem.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Co nás nejvíce odlišuje od běžných zpravodajských aplikací (jako např. Feedly), je zejména vlastní in-house datová analytika, pomocí které určujeme důležitost zpráv (jak jednotlivých článků, tak souvisejících událostí). Za posledních 30 dní jsme zanalyzovali 1,2 miliardy signálů souvisejících s články.

Patrik Abrahámek

Patrik Abrahámek

Díky této analýze jsme schopni v rámci funkce Top Stories (Hlavní zprávy) na portálech s velkým počtem článků (např. na iDNES.cz), vybrat pro uživatele pouze ty nejzajímavější zprávy. Čtenář má však možnost volby a může číst zprávy seřazené pouze chronologicky.

V sekci Trending Headlines (Trendující zprávy) uživatelé naleznou aktuálně nejdůležitější trendující zprávy v různých kategorií. Pomocí datové analýzy je vytvořen kontext události, díky kterému mohou čtenáři vidět její časový vývoj a související články.

Uživateli velmi oblíbená je také sekce Topic (Témata), kde si mohou vyhledávat články na jakýkoliv zadaný výraz, například o svém oblíbeném hobby. I zde se odlišujeme od konkurence, zejména výběrem článků. Vybíráme jen ty nejdůležitější, které s daným tématem skutečně souvisí (nikoliv jen pouhé zmínky). Zároveň čtenáře nezahlcujeme stovkami stejných článků, ale zobrazujeme jen zástupce z každé události.

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Služba je aktuálně dostupná v plné verzi v češtině a angličtině. A dále zatím jen v omezené verzi pro němčinu, francouzštinu a ruštinu.

Jak vznikl nápad podnikat v tomto oboru?

Za poslední roky jsme si všimli výrazného nárůstu počtu zpráv na internetu a tedy složitější orientace při hledání vhodných zdrojů. Hledali jsme aplikace, které by usnadnily přístup k tématickým článkům, dobře zpracovaným aktuálním zprávám a byly vhodné pro konzumaci oblíbených zpravodajských webů. Byli jsme však zklamaní výběrem jejich článků a celkově nabízenou funkcionalitou. Proto vznikl nápad na vytvoření zpravodajské aplikace, která usnadní přístup k aktuálním informacím.

Kolik máte uživatelů?

Přesná čísla zatím nechceme zveřejňovat, nicméně od opravdového spuštění služby v dubnu tohoto roku počet uživatelů roste průměrně o 55 % za týden.

Jaké jsou vaše tržby/prodeje/zisky a jakým tempem rostou?

V současné době se spíše než na samotnou monetizaci služby, se kterou samozřejmě do budoucna počítáme, zaměřujeme především na růst uživatelské základny a vývoj služby.

Disponujeme ale například velkým množstvím dat, která jsou propojena se zpravodajskými články i jednotlivými informačními zdroji. Veřejně přístupná Storyfa spoustu těchto informací a analýz neposkytuje. Tato data plánujeme v budoucnu nabídnout jako součást Storyfa Pro balíčku. O tuto službu již projevilo zájem překvapivé množství uživatelů.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V nejbližší době očekáváme zejména nárůst uživatelské základny v České republice i zahraničí. Snažíme se postupně přidávat funkce, o které mají uživatelé největší zájem. Zároveň připravujeme Storyfa Pro balíček, který bychom rádi v blízké budoucnosti nabízeli.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Aktuálně projekt plně financujeme z vlastních zdrojů. V současné době tedy externího investora nemáme, ovšem pokud by se vyskytl strategický partner, se kterým bychom našli synergie a pomohl nám zejména s expanzí na zahraniční trhy, byli bychom otevřeni jakýmkoliv diskuzím.

storyfa screenshoty

 

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

O projekt se aktuálně stará čtyřčlenný tým sídlící ve Zlíně.

Plánujete expanzi?

Ano, plánujeme nejdříve rozšířit omezenou verzi v němčině, francouzštině a ruštině na plnou verzi. Následně budeme rozšiřovat službu i na další trhy zejména v Evropě.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Rádi bychom, kdyby Storyfa byla mezi uživateli globálně oblíbenou zpravodajskou aplikací, která jim pomáhá rozšiřovat své obzory o nové informace. Zároveň si uvědomujeme vzrůstající důležitost informací ve firemním prostředí, proto plánujeme nabízet individuální produkty postavené na datovém základu, který pohání službu Storyfa.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Jsme teprve na začátku, takže nás dost možná taková situace teprve čeká. Během vývoje jsme samozřejmě několikrát narazili na překážky, ty se nám ale podařilo překonat, a produkt jsme dovedli ke spuštění. Důležité je nenechat se odradit.


 

Znáš nebo pracuješ pro startup, který by měli znát všichni a hodil by se do našeho seriálu Startup týdne? Napiš nám na peter@tyinternety.cz!

Diskuze k článku