Startup Týdne #13: Givt pomáhá neziskovkám a ještě na tom umí vydělat

Peter Páluš není klasickým startupovým podnikatelem. Vystudoval teorii a dějiny dramatických umění, vedl také studentské divadlo K3, spoluzakládal mezinárodní divadelní festival Labyrinty herectví. Ve své profesní kariéře se ale zaměřil na copywriting a poté se dostal k obchodu. Několik let působil jako obchodní ředitel portálu Vykupto.cz. Loni se pustil do nového projektu Givt.cz.

Givt umožňuje pomáhat jiným při běžných online nákupech. Při placení si zákazník vybere neziskovou nebo sportovní organizaci, které chce věnovat několik procent ze svého nákupu – bez toho, aby ho to stálo cokoliv navíc.

Momentálně se přes Givt nakoupí měsíčně za přibližně milion korun. To je ale jenom začátek, zkušebně již startup funguje také ve Švédsku a rozpracovaný je produkt, který má být unikátní i ve světovém měřítku.

Givt logoVedení startupu: Peter Páluš (CEO), Barbora Říhová (NGO manager), Karolina Gašparová (Affiliate manager)

Investor: Informace bude oficiálně zveřejněna v průběhu několika málo týdnů.

Konkurence: Nepřímo cashback portály a jiné platformy pro online fundraising.

Založeno: Únor 2015

Vysvětlete (jednou větou), co Givt dělá.

Pomáháme charitativním, sportovním, kulturním a vzdělávacím organizacím získávat peníze na jejich provoz.

V čem jste lepší než Vaše konkurence?

Způsobů, jakými se dá přispívat na provoz neziskového sektoru je několik – můžete jim pomáhat vlastní prací, posílat peníze do sbírek, přispívat pomocí DMS. Givt funguje tak, že kdykoliv někdo nakoupí na internetu na některém z našich partnerských e-shopů (např. Zoot.cz, Bata.cz, Damejidlo.cz – a přes 330 dalších), jde část peněz z jeho útraty neziskové organizaci, kterou si nakupující zvolí, bez toho, aby platil cokoliv navíc. V podstatě při činnosti, kterou děláte naprosto běžně, vznikne úplně mimochodem malý kousek dobra, který pomůže tam, kde si přejete. Není to krásné?

Máte nějakou konkurenci?

Nějaké pokusy jsme zaznamenali, nicméně nic se nakonec nerozjelo tempem alespoň trochu podobným tomu našemu. Jinak v širším pohledu je to tak, že na jedné straně naší konkurence jsou affiliate portály, například cashbacky, na straně druhé pak veškeré online fundraisingové platformy pro neziskové organizace a sportovní kluby. Máme docela dobře zmapovaný světový trh a v Česku z této oblasti není zatím skoro nic.

Peter Poláš

Peter Páluš

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Momentálně jsme v České republice a zkušebně také ve Švédsku.

Proč právě Švédsko?

Pomohly nám osobní vazby, měli jsme tam totiž člověka, který nám to přímo ze Švédska pomohl rozjet, nicméně chtěli jsme si jen otestovat trh a získat přehled o číslech – a ta jsou zajímavá – na jednu objednávku připadá v nominále 3,5-krát větší provize. Což je výborné, protože dokážeme expanzi řídit a spravovat odsud s českými náklady.

Co další expanze?

Ano, už jsme stihli nakouknout do Švédska a naše ambice jsou globální. Máme také v rámci Givtu rozpracovaný nový produkt, který bude pro unikátní i ve světovém měřítku. Momentálně ještě stále ladíme procesy a produkt. Jakmile to bude hotové, začneme se nad tím více zamýšlet.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Na konci roku 2014 jsme měli chuť odstartovat nový projekt, tak jsme se začali dívat kolem sebe a sbírat nápady. Podobných portálů existuje v západních zemí několik, ovšem u nás zatím chyběl. Připadalo nám výborné spojení e-commerce, ve které jsme docela dlouho doma a pozitivní karmy, která vzniká z toho, že výsledkem naší práce je přímá finanční pomoc institucím, které jsou u nás obecně podfinancované a nedoceněné.

Vystudoval jste teorii a dějiny dramatických umění, vedl jste studentské divadlo. Jak jste se dostal k obchodu a provozu vlastní firmy?

Vždy jsem byl docela všestranný člověk a k obchodu jsem inklinoval už během studií. Po skončení magisterského studia jsem nastoupil na doktorát a vedle toho se začal živit jako freelance copywriter. Poté přišlo Vykupto, kde jsem se do e-commerce ponořil naplno a od té doby mě internet živí.

GIVT

S kolika neziskovými organizacemi spolupracujete?

V tuto chvíli jich máme na portálu více než 1 400. Všechny neziskové organizace se přidávají samy, takže to číslo je opravdu reálné. Do konce roku bychom se rádi dostali na 3 000.

Jaké jsou Vaše tržby a jakým tempem rostou?

Na začátku to bylo samozřejmě skokové, teď po Vánocích přišel v lednu mírný pokles, ale už se opět dostáváme na 30 % meziměsíčního růstu v počtu objednávek, což je náš cíl. Momentálně se přes Givt měsíčně na e-shopech nakoupí za cca 1 milion korun. Toto číslo samozřejmě vnímáme pořád jako začátek – naše ambice jsou daleko vyšší.

Kolik z těchto peněz dostává Vaše firma a jakou částku měsíčně rozdělujete neziskovým organizacím?

V průměru jde celkem o cca 7–8 procent z objednávky. Získanou sumu pak dělíme rovným dílem mezi Givt a zvolenou neziskovku. Jakmile se dostaneme do zajímavějších čísel, máme v plánu tento poměr začít otáčet ve prospěch neziskovek.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Je toho opravdu hodně. Po obchodní stránce věříme, že udržíme konstantní růst, po stránce produktové připravujeme další vylepšení na webu a mobilní aplikaci. Co se týče fungování uvnitř firmy, snažíme se automatizovat procesy, lépe a efektivněji rozdělovat úkoly členů týmu a konečně přecházíme z Google tabulek na profesionální CRM.

Máte za sebou nějaké investice nebo financování řešíte jiným způsobem?

Úplně původní seed byl od partnerů ve firmě (Igor Třeslín, který má za sebou např. úspěšný exit Lunchtime a Martin Chalupecký), částečně se už umíme živit sami, ale do černých čísel se ještě docela dlouho nechystáme. Právě teď jsme úspěšně dokončili první kolo investic, podrobnosti brzy zveřejníme.

Tým Givt

Tým Givt

Jak velký je Váš tým? Sídlí všichni na jednom místě nebo máte také pobočky v zahraničí?

Momentálně na Givtu pracuje 14 lidí. Sídlíme v Olomouci, což je asi překvapující, protože Haná není zrovna centrem české start-upové komunity. Na druhou stranu zaměstnáváme poměrně mnoho studentů Univerzity Palackého, kteří se u nás při studiu učí, jak vypadá internetový business. Nemáme problém sehnat kvalitní mladé lidi s drivem a chutí pracovat v něčem novém, protože Olomouc jednoduše moc alternativ nenabízí.

Kde vidíte Givt za pět let?

Velmi se mi líbí myšlenka, že by se stal Givt trvalou a pevnou součástí financování neziskového sektoru. Hodně také sázíme na již zmíněný nový produkt, který bude šitý na míru velkým organizacím a budou ho moci využívat od velkých neziskovek přes světové univerzity až po třeba fotbalové kluby Premiere League. Každopádně docela tvrdě pracujeme na tom, aby nás čekala světlá budoucnost.

Kdy a jakým způsobem jste se během Vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

V Givtu nás to ještě teprve čeká, ale v minulosti toho bylo samozřejmě docela dost. A čím dál víc si uvědomuji, že celé podnikání je o lidech a o tom, jestli jedete na stejné vlně. Asi největší problémy nastávají, když někoho z venku přijímáte na vedoucí pozici. Ve start-upu často nejsou nastaveny kontrolní mechanizmy, které by rychle dokázali upozornit na to, že daný člověk nedělá, co má a problém je na světě. Pokud bych to měl shrnout, velmi pečlivě si vybírám ty, se kterými chci spolupracovat. A nikdy neupřednostním skill před charakterem.


 

Znáš nebo pracuješ pro startup, který by měli znát všichni a hodil by se do našeho seriálu Startup týdne? Napiš nám na peter@tyinternety.cz!

Diskuze k článku