Startup Týdne #14: Daytrip propojuje cestovatele a místní průvodce na společné cestě

Máte auto a umíte anglicky? Díky tomuhle startupu si můžete vydělat a ještě poznat lidi odjinud. Daytrip nabízí cestovatelům, že je svezou místní lidé a provedou je zajímavými místy po cestě. Uvidí tak toho mnohem víc, stihnou to v kratším čase a dostanou lepší představu, jak se v daném místě žije – díky místnímu průvodci.

Sdílená ekonomika ukázala, že může fungovat v mnoha oblastech lidského života. Jedním z těch nejsilnějších je cestování: Chcete někam jet? Jsou tu carsharingy nebo BlaBlaCar. Chcete se ubytovat? Je tu AirBnb nebo Couchsurfing. Chcete poznat nějaké místo? Je tu Showaround nebo Like a Local Guide.

A pak je tu Daytrip, který cestu a poznávání propojuje do jednoho.

Zní to jako win-win: Místní lidé svezou cestovatele z jednoho města do druhého, poskytnou jim možnost zastavit se během cesty na zajímavých místech, stráví s nimi celý den a mohou tak ze svého auta udělat aktivum, které jim vydělává.

„Snažíme se vybudovat nový přístup k cestování, který kombinuje komfort balíčkových dovolených s komplexními službami s flexibilitou nezávislého plánování a autenticitou. Podobně jako AirBnb v oblasti ubytování,“ říká Markéta Bláhová, spoluzakladatelka Daytripu v rozhovoru pro Tyinternety.cz.

daytrip-logo-square-transparentVedení startupu: Tomáš Turek, Markéta Bláhová, Jan Prokop

Investor: vlastní kapitál

Konkurence: nepřímo Showaround, Like a Local Guide, částečně Couchsurfing a BlaBlaCar

Založeno: září 2015

marketa_blahova_daytrip

Markéta Bláhová

Vysvětlete (jednou větou), co váš startup dělá.

Jsme platforma pro propojování cestovatelů s místními lidmi, kteří je svým autem přepraví z jedné evropské destinace do druhé a po cestě se s nimi zastaví na zajímavých místech, které by byli pro zahraničního turistu bez auta jinak jen těžko dostupné.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Díky nám můžou turisté využít svůj, často velmi omezený, čas při návštěvě Evropy mnohem efektivněji. Místo toho, aby trávili hodiny ve vlaku nebo autobuse maximálně s jednou zastávkou na benzínce, cestují s lokálním člověkem, který se stará o jejich pohodlí a funguje zároveň jako řidič i společník. Cestou do jejich hlavního cíle se s nimi zastaví na místech, která by jim neměla uniknout, ale zároveň nemusí být natolik důležitá, aby si na ně turisté museli vyhradit třeba celý den. Zaměřujeme se na turisty přijíždějící do Evropy ze zámoří, pro které může být evropský systém dopravy nedostupný a Daytrip pro ně představuje alternativní řešení jejich problému s vyhledáním vhodného spojení.

Na kterých trzích působíte? Resp. kde všude v zahraničí lze vaším prostřednictvím cestovat?

Zatím díky nám mohou cestovatelé poznávat střední Evropu, nejčastěji se tak děje při cestách mezi Prahou, Vídní, Budapeští a Bratislavou, ale často se s námi svezou například i do Norimberku, odkud nemálo z nich vyráží na plavbu lodí.

daytrip_2016_rozsireni

Jak vznikl nápad v tomto oboru podnikat?

Tomáš (CEO) není v oboru přepravy turistů žádným nováčkem, protože v něm podniká přes pět let. Za tu dobu jich jeho tehdejší firma poskytující shuttle service přepravila tisíce. Protože klasická firma je ale velmi vázaná na lokalitu, kde působí, přemýšlel, jak působnost rozšířit. Tak vznikla myšlenka platformy, která může fungovat prakticky kdekoli.

Kolik máte zákazníků? Tedy kolik lidí je do služby zapojeno, kolik lidí s vámi cestovalo?

Když jsme v říjnu spustili web, radovali jsme se, že se nám během stejného měsíce podařilo svézt sedm zákazníků. Tolik jich teď vozíme denně a blížící se sezóna je rozhodně znát. Už teď máme na každý prázdninový den potvrzenu minimálně jednu objednávku. Počítáme, že po létě to bude čtyřmístné číslo lidí, kteří náš servis vyzkoušeli.

Na druhé straně naši Daytrip partneři, kteří se o turisty starají. Těch je v tuto chvíli okolo třiceti a stále se k nám připojují noví.

Jsou v tuto chvíli již tržby? Jaké jsou a jakým tempem rostou?

Rostou. Vzhledem k tomu, že jsme v říjnu začínali na nule, je na nějaké relevantní číselné závěry ještě přece jenom brzy.

daytrip_2016_cesty

Plánujete další expanzi?

Rozhodně plánujeme! Letos si oťukáváme střední Evropu, ale hlavní potenciál cítíme trochu více jihozápadně: Itálie, Francie…

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Důležitá je pro nás první letní sezóna. Na ní se ukáže, jak pružně jsme schopni balancovat nabídku průvodců a poptávku cestovatelů a nabídnout oběma stranám potřebnou podporu. Věříme, že to zvládneme a v příští sezóně budeme připraveni poskytovat Daytrip i v dalších zemích.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Zatím jsme ještě o žádnou investici neusilovali, financujeme z vlastních zdrojů.

Jak velký je váš tým? Ve kterých městech sídlíte?

Základní tým, který se schází každý den, má pět členů. Kancelář máme zatím jenom v Praze, komunikaci s partnery z jiných měst řešíme dojížděním.

daytrip_founding_team

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Chtěli bychom být zavedení po celé Evropě a vnímáni jako alternativa k běžnému způsobu přepravy na dovolené.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobným situacím mohou ostatní firmy vyvarovat?

Zatím nás žádný závažný fuckup nepotkal a bylo by fajn, kdyby to takhle i zůstalo. Samozřejmě jsme ale narazili na pár překážek, které nás brzdí, a některé situace bychom proto zpětně řešili možná odlišně. Těžko to ale vztáhnout plošně, a proto se obávám, že někdy si tu cestičku musí prostě prošlapat každý sám.

Diskuze k článku