Startup Týdne #10: S DeliBarry do celého světa

Startup DeliBarry posílá balíky do celého světa, a to buď rychle a draze, nebo pomaleji a ekonomicky. Zatím neslavil ani první narozeniny, již teď ale plánuje expanzi do východní Evropy. Cíl firmy je jednoduchý. „Aby si člověk vybavil DeliBarry, když něco bude chtít poslat za hranice,“ říká Robin Holešínský, výkonný ředitel.

Od začátku jsou pro DeliBarry důležité peníze. „Nechceme vytvářet produkt, který nemá hned od začátku nastaven monetizační model a je závislý na penězích od investorů,“ vysvětluje. Investory proto ani nehledají a čekají, až budou mít dostatečné tržby nebo obraty. Přesto se naskytla možnost vstupu prvního investora, se kterým si nakonec plácli a získali, jak uvádějí, „nižší jednotky milionů“.

delibarry logoVedení startupu: Martin Janošík, Robin Holešínský

Investor: soukromý (nechce prozrazovat identitu)

Konkurence: Teahousetransport.com, Chytrybalik.cz, Balikonos.cz

Založeno: květen 2015

Vysvětlete (jednou větou) co DeliBarry dělá.

Posíláme balíky do celého světa, tak aby s tím měl zákazník co nejméně starostí a v co nejkratším možném čase.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Dalo by se říci, že aktuálně nabízíme MVPP (Minimum Viable Product We’re Proud Of) – koncovým zákazníkům jsme schopni tedy nabídnout přepravu balíku do celého světa dvěma způsoby: rychle a draze nebo pomaleji a ekonomicky.

Nejsme žádný srovnávač, zakládáme si na jednoduchosti a výběr přepravce necháváme na nás. Celý algoritmus stále vylepšujeme a do budoucna budeme brát v úvahu i kvalitu jednotlivých kurýrů dle určité oblasti PSČ.

Na co je ale nyní kladen maximální focus při vývoji, je takzvaný business dashboard, jehož hlavním cílem bude nabídnout malým eshopům snadnou expanzi mimo hranice. Česká republika má velmi výhodnou lokaci, čehož si je vědom i například Amazon, a my toho chceme maximálně využít. Vidíme zde díru na trhu. Jsou tu sice velcí hráči jako Amazon FBA, ten je ale zbytečně komplikovaný a v případě cross border přepravy i velmi drahý, a tudíž pro menší hráče nepoužitelný.

Robin Holešínský

Robin Holešínský

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Byť máme i menší sklad v USA, tak aktuálně působíme v ČR a SR, nicméně myslím, že už můžu prozradit, že v nejbližší době, tedy přibližně v horizontu dvou měsíců, budeme otvírat Polsko a Maďarsko.

Jak vznikl nápad podnikat v oboru doručování zásilek?

Při importech zboží z Číny a následném prodeji zboží. Využívali jsme, kromě našich menších eshopů, i právě FBA od Amazonu a zde jsme právě naráželi na limity, které by mělo do budoucna DeliBarry řešit.

I když zatím váš projekt jen začal, kolik máte zákazníků?

Aktuálně máme asi 700-800 unikátních zákazníků měsíčně. Mnoho z nich objednává opakovaně.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Do teď jsme zpracovali necelých 10 000 objednávek a aktuálně se blížíme měsíčním tržbám 400 000 Kč s růstem okolo 15-20 procent. S čím ale stále bojujeme, jsou vysoké náklady na získání jednoho zákazníka, i proto jsme například zavedli akci 300 Kč na první balík, kdy si lidé mohou službu vyzkoušet. V případě, že jsou spokojeni, tak našich služeb využívají nadále.

Hodně si však slibujeme právě od spuštění business dashboardu a počítáme s výrazným navýšením obratů. To i s ohledem na škálování do dalších evropských zemí.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

O investorovi jsme neuvažovali do té doby, než budeme mít nějakou trakci, to znamená obraty, prodeje – prostě čísla. Začátek jsme tedy financovali z našich kapes. Velmi brzo po launchi se však naskytla možnost vstupu soukromého investora, se kterým jsme si nakonec plácli. Investice se pohybovala v jednotkách milionů korun.

Jak velký je váš tým?

Aktuálně 10 lidi in-house. Půlka programátoři. Druhá půlka support. Jinak vývoj produktu řešíme komplet z ČR, ale jak jsem již zmiňoval, máme i menší sklad v Nevadě.

Plánujete expanzi?

Jsme si vědomi toho, že se to se škálovatelností nesmí přehánět, ale rádi bychom nejdříve DeliBarry spustili ve východní Evropě. Následně promyslíme expanzi na západ Evropy, ale to je ještě daleko.

Zmínili jste také sklad ve Spojených státech. 

Sklad a firma v USA je příprava pro případnou rychlou expanzi za oceán. Zatím je využíván pro jiné účely – prodej brandovaného zboží. Nicméně služba DeliBarry je zatím směřována na východní Evropu.

DeliBarry Dashboard

DeliBarry Dashboard

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Našim cílem je vytvořit fungující a zdravý business, který má za sebou reálné a platící zákazníky. Nechceme vytvářet produkt, který nemá hned od začátku nastaven monetizační model a je závislý na penězích od investorů.

Rádi bychom do budoucna nabídli komplexní řešení kolem shippingu. Ať už koncovým zákazníkům nebo firmám. Prostě, aby si člověk vybavil DeliBarry, když něco bude chtít poslat za hranice.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Poprvé jsme si vyzkoušeli to, když poptávka po přepravách výrazně přeroste možnosti přepravců: Vánoce. Snažili jsme se to řešit pomocí různých slev či kompenzací za zpožděné balíky, ale i tak na nás byli zákaznici občas dost naštvaní. Obzvláště u menších přepravců nejsou mnohdy kurýři příliš spolehliví. Na jejich obranu je to ale dáno obrovskou vytížeností během vánočního shonu po dárcích.

Jinak si myslím, že každá firma na začátku bojuje především s cashflow. Proto je důležité se hned od začátku věnovat tvorbě revenue, nespoléhat se na cizí peníze a snažit se spustit projekt i bez angel investic. Tady bych si vypůjčil slova Tannera Christensena, product designera Facebooku: Ideas are worthless until you get them out of your head to see what they can do.

Diskuze k článku