StarCube vyhrál tým z Indie, JIC posiluje vazby na Valley a chystá fond

Nejprve k novinkám. Organizace US Market Access Center, o jejíchž stále sílících vazbách na Česko vás průběžně informujeme už dobré dva roky, udělala další krok. V Brně otevře s podporou Jihomoravského inovačního centra svou kancelář, byť zatím bez stálého člověka, a JIC na oplátku získá větší vizibilitu v Silicon Valley.

Proč v Brně? Inu, i lidé z US MAC se nakonec jako mnozí jiní přiklonili k názoru, že se tam oproti Praze míň mluví a víc maká, a že je více technologicky orientované. My Pražáci si z toho ale nemáme nic dělat, úplně stejné je to prý s dvojicemi měst Berlín-Mnichov nebo Londýn-Dublin a taky se z toho nikdo nehroutí. Organizace se snaží firmám pomáhat na americký trh a Američanům zase dohazovat slibné firmy z ciziny.

Michal Hrabí také potvrdil spekulace o novém půlmiliardovém fondu na podporu inovativních technologických startupů. Připravuje ho Raiffeisenbank a výběr investovaných firem bude spravovat právě Jihomoravské inovační centrum v rámci projektu JIC Ventures. Jestli máte zájem o novinky, jakmile budou k dispozici, registrujte se na jic.cz/ventures.

A teď už k výsledkům samotné startupové soutěže…

1. místo a cena diváků: Hansure

Za hodně divným (přinejmenším) názvem se skrývá indický tým Observe Design, hvězda aktuálního StarCube, která už se dočkala článku třeba na TechCrunchi. Většinu lidí asi vítězství nepřekvapilo. Chytré zařízení pro zdravotnický personál, které pomáhá hlídat dezinfekci rukou, prostě sází na ty správné buzzwordy – hardware, medicína, záchrana životů a miliard dolarů. Věděli jste, že ročně na infekce v nemocnicích zemřou 4 miliony lidí, stojí to 300 miliard dolarů a 70 % infekcí se v nemocnicích šíří rukama?

Kouzelná krabička, která to má změnit, vyjde podle verze na 25 až 55 dolarů, přičemž marže je až 70 procent. Tým přitom nemá nouzi o zájem médií ani potenciálních partnerů, z nichž jedním je i gigant Johnson & Johnson. Nám to popravdě celé přijde skoro až moc pohádkové a podbízivé, takže jsme tajně fandili spíš outsiderům, ale výsledek to byl samozřejmě jasný.

2. místo: BitcoinPay

Tenhle úspěch nás už překvapil trochu víc. Zprostředkování plateb přes bitcoiny je přeci jen stále hodně malý trh (v měně obíhá asi 5 miliard dolarů) a tým stojící za projektem BitcoinPay nedokázal příliš přesvědčivě zodpovědět otázku, jak chce vybudovat milionový byznys. Na zahraniční porotu však udělal i tak dojem, zřejmě i zásluhou dobré prezentace, která vybočila z řady obvyklých geekovských výlevů na téma bitcoiny. A je fakt, že třeba takový Overstock.com za první dva měsíce přijímání této měny přijal bitcoiny za milion dolarů a 60 % plateb bylo od nových zákazníků.

BitcoinPay nabízí jednoduchý způsob pro majitele onlinových i kamenných prodejen, jak začít virtuální měnu přijímat. Sází přitom na její rostoucí popularitu, výhody proti bankovním převodům při zahraničních transakcích (vteřiny proti dnům a téměř nulové poplatky) a samozřejmě i marketingový potenciál.

3. místo: Giriton

Trošku složitější materiál – levný a přitom pokrokový cloudový systém pro řízení a monitorování výroby (ERP) využívající tablety, který firmám přináší real-time data o výrobním procesu. Co který zaměstnanec zrovna dělá na které zakázce, s jakým materiálem, jaké jsou zásoby na skladech a tak dále. Řešení cílí na provozy od 20 do 200 zaměstnanců a může se pochlubit velmi hezkými čísly o růstu efektivity. Protože si ale zkratku ERP musíme vždycky zas a znovu googlit, víc vám k tomu asi neřekneme. Snad jen, že sebevědomá a přesvědčivá prezentace si určitě zasloužila pochvalu.

…a ti ostatní

Mezi zajímavé projekty bezpochyby patří také Perisa, bezpečnostní systém ošetřený několika patenty, který je postaven na vyhodnocování seismických signálů. Přesně lokalizuje vetřelce v prostoru, a přitom to jsou jen malé krabičky na plotě nebo zařízení skrytá v zemi. Výhodou je funkčnost i v obtížném terénu bez ohledu na počasí, snadná instalace a velká výdrž i bez přísunu elektřiny. Škoda, že dobrý dojem z produktu přizabila krkolomná prezentace čtená z papíru a zbytečná skromnost. Říct investorům, že v roce 2017 očekáváte tržby něco málo přes milion dolarů, když máte zjevně produkt s mezinárodním potenciálem, není zrovna dobrá reklama.

Tématem zaujal též systém varování před povodněmi Inundat.io, byť se obchodně i technologicky ještě trochu hledá. Možnost prodeje dat například pro tvorbu povodňových map se ale jeví jako poměrně reálná. Zaujal i příběhem o tom, jak se jeho zakladatel rozhodl pustit do práce poté, co voda zaplavila oblíbené hřiště jeho dětí.

Ostatní výkony už moc nevybočovaly. Elektronické faktury SendDoc mohou být jistě užitečné, ale prezentace se nijak nelišila od toho, co na podobných pódiích předvádějí zástupy konkurentů. Tvůrci aplikace Citis s akčními nabídkami obchodníků v okolí a cashbackem zase jako jeden z hlavních údajů nelogicky prezentovali to, že mají 10 tisíc fanoušků na Facebooku, což nevypovídá absolutně o ničem. Mají však alespoň skutečné zákazníky (desítky obchodníků a stovky uživatelů) i angel investici. První platící zákazníky má i mobilní řešení věrnostních programů Scandeal, poněkud uspávací prezentaci jsme ale nedokázali pořádně vnímat.

Celkově však šla kvalita zase nahoru a naše občasné brblání nemusíte bát zas tak vážně, týmy odvedly dobrou práci.