Silicon Valley je Čechům otevřené. Kde začít a na co se připravit

logo trip

Dvoutýdenní StartupYard US Trip začal minulý týden a nám se poštěstilo k české výpravě připojit. Je příjemným zjištěním, že vazby a kontakty Čechů a Slováků v Silicon Valley se vytrvale rozšiřují a ani úplní nováčkové se tak nemusí ztratit hned po vystoupení z letadla. Tenhle článek o malém kousku zdejší infrastruktury berte jako takového stručného průvodce pro začátečníky…

Když na to nechcete být sami

Velmi pravděpodobnou a také vřele doporučovanou zastávkou českých či slovenských firem bude RocketSpace, kde momentálně z Čechů najdete třeba uLikeIT. Akcelerátor vznikl před pár lety původně jako coworkingový prostor a dnes již na jeho zdech visí loga více než stovky startupů včetně velmi zvučných jmen. Šanci na přijetí mají pouze společnosti se seed investicí a fungujícím produktem, a i kvůli tomu je 95 procent přihlášek odmítáno, stejně tak si ale můžete dojít alespoň pro pár velmi užitečných rad a doporučení do začátku.


Blackbox Mansion je místo jako stvořené pro networking

Právě do RocketSpace vozí vybrané týmy i US Market Access Center, nezisková organizace dlouhodobě spolupracující se státním CzechAcceleratorem, která začala být od minulého roku výrazně aktivnější i přímo v Česku. Díky účasti v loňské soutěži tu několik týdnů strávili čeští Designeros a další týmy mohou následovat. US MAC chce letos v Evropě najít 60 nadějných startupů v rámci Startup Funding EuroTOUR, jejíž první kolo proběhne v Praze už koncem února. V Brně bude možné jeho vyslance potkat 25. února na semináři o vstupu na americký trh a v plánu jsou i další akce v průběhu roku.

I řada dalších projektů se dnes zaměřuje pouze na zahraniční týmy a jedním z těch zajímavějších míst, kam americké startupy neberou, je akcelerátor Blackbox, zvenku připomínající mírumilovné venkovské sídlo. Nabízí nejrůznější druhy služeb a potenciální evropští zájemci tu mohou najít třeba jen nocleh za cca 60 dolarů na noc, nebo naopak rovnou využít o poznání dražší dvoutýdenní program za 10 tisíc dolarů, který pomáhá najít a kontaktovat ty správné lidí ve všem tom startupovém ruchu, který v Silicon Valley panuje . Za dva týdny tak lze zvládnout to, co by se jinak mohlo táhnout měsíce.


500startups nabízejí nejen úžasný výhled, ale také vydatnou pracovní atmosféru

Necelá desítka projektů se pak stává součástí individualizovaného akceleračního programu v Blackboxu, který nemá nijak zvlášť pevná pravidla ani načasování. V nejnovějším běhu mimochodem najdete i slovensko český projekt M.Dot, takže ani v tomto směru není o domácí kontakty nouze. A když už jsme u toho akcelerování – unikátní příležitost se právě teď nabízí i v prestižním akcelerátoru 500startups, který se vůbec poprvé otevřel veřejným přihláškám. Do čtyřměsíčního jarního programu se můžete hlásit až do začátku března a rozhodně je to příležitost stojící za zvážení.

Jak si to zbytečně nekomplikovat

Na mimoamerické projekty se zaměřují i Bootstrap Labs, kteří tak mají velký přehled o jejich obvyklých problémech. Benjamin Levy v RocketSpace přirovnal Silicon Valley k Everestu – dobří lezci přicházejí připraveni (prezentace viz níže). Pro startupy je to jedno z nejsmrtelnějších míst, velká část z nich nepřežije a jen ti nejlepší uspějí. Kdo ale uspěje tady, uspěje všude. Budoucnost je tu důležitější než minulost, neúspěch je cenná zkušenost a kdo ještě nefailnul, asi jen nebyl dost odvážný. Levy zdůraznil, že úspěchy, o kterých se píše v médiích, jsou jen špičkou ledovce, a ani v Silicon Valley nezískáte miliony za odpoledne – za každým zdánlivě raketovým úspěchem jsou léta budování osobních vztahů, důvěry a reputace.

Nikde jinde nezískáte kontakty tak rychle, síť vztahů je ale třeba budovat ještě předtím, než ji potřebujete naplno využít. Jak začít s networkingem? Kromě vypilovaného elevator pitche mějte vždy připraveno i něco zajímavého o sobě a své společnosti, čím můžete začít konverzaci. Stačí pár vět. Naučte se pracovat s klíčovým nástrojem v podobě LinkedIn, pružně navazovat na první setkání a hlavně vždy odpovídat do 24 hodin. V Silicon Valley se nemusíte bát oslovit kohokoliv a budete překvapení, kdo všechno vám odpoví. Dělejte to ale maximálně stručně.

Nepřeceňujte zároveň ani svůj produkt, ani svůj pitch. Američani jsou skvělí obchodníci a mají podnikání i prezentování v krvi. Nikdo vám nepodepíše NDA kvůli představení projektu, pět dalších špičkových týmů, zřejmě v mnoha ohledech lepších, stejně dělá na tomtéž. Tohle vědomí je třeba přetavit v motivaci a neustále v sobě cítit naléhavost. A zatímco v Evropě je zažitá představa, že chránit si informaci dává jakousi sílu a výhodu, v USA je mnohem silnější kultura sdílení, a to už v rané fázi. Stejně tak automaticky neohromíte jen tím, že máte revenue – mnohem cennější je škálovatelnost a míra inovace.

 
Prezident US MAC Alfredo Coppola a evakuační instrukce v RocketSpace

Síla univerzit je opravdu velká a pokud jste nestudovali Stanford nebo Harvard, musíte pracovat o to tvrději – absolventi se mohou opřít o velice funkční síť vazeb. Důvěru i kontakty je ale možné získat, jen je třeba myslet dopředu a raději budovat vztahy než od prvního dne tlačit na pilu (tedy na peníze). Nebojte se kontaktu s cizími lidmi, nikdy nevíte, kdo se stane pojítkem s klíčovým člověkem.

Čechoslováci a drsná realita

Potenciálním startovním bodem a základnou v Silicon Valley se může stát i třípatrový komplex s vlastní datovou infrastrukturou Plug and Play, kam nějakou dobu vozil české projekty CzechAccelerator (nyní je to RocketSpace), stejně jako spousta dalších institucí a organizací z celého světa včetně těch slovenských. Rozhodně nečekejte žádné vymazlené prostory a kanceláře jako z Googlu, celé Plug and Play je velká neosobní továrna na startupy, betonovo plastová králíkárna. Najdete tu však nespočet různých programů, od plné podpory na několik měsíců až po krátké bootcampy, a každý den lze využít návštěv investorů, poradců, velkých firem i poměrně silnou komunitu.


Takhle vypadá kancelář za 15 tisíc dolarů měsíčně – správně garážovitě

Ostatně to, jak vypadá a působí Plug and Play, je mnohem blíže každodenní realitě Silicon Valley, kterou je třeba přijmout za svou. Životní náklady jsou ohromné, levnější benzín a oblečení na tom nic nezmění. Pokud nejste vyloženě v balíku, budete žít skromně – sem se nejezdí na dovolenou, ale tvrdě a cílevědomě pracovat. Třeba startup Circle, který vzniká s vydatným přispěním Michala Šimkoviče (alias musHo) a má v zádech investici 7 milionů dolarů při valuaci na 35 milionů, se i při minimálních platech dostává na 100 tisíc dolarů měsíčně a jen kanceláře vyjdou na 15 tisíc.

Ani s bydlením to není o nic lepší a i Tom Krcha z Adobe přiznává, že při přestěhování z Rakouska do Kalifornie musel za mnohem inspirativnější prostředí zaplatit cenu v podobě znatelně nižší životní úrovně navzdory vysokému platu – i garsonka vás klidně může stát ke třem tisícům dolarů měsíčně. Jak sám říká, ve Valley je skoro každý korunový milionář, protože jinak to ani nejde. A každý současně začíná úplně od nuly a musí inovovat, snažit se jak nejlépe umí a postarat se o sebe.


Na obědě se dvěma ze tří Čechů ve Facebooku, na účet vaší oblíbené sociální sítě

Zajímavých a ochotných Čechoslováků ale můžete ve Valley potkat víc – ve Facebooku dělají Jakub Vrána, Stanislav Basovník (ten třeba i na nedávno představeném Graph Search) a Martin Čech, za GoodData kope především Hubert Palan, jen málokdo by asi neznal Robina Raszku, do Bratislavy se nedávno vrátil Matej Ftáčnik, spoustu zkušeností má Rastislav Turek, v Praze je jasnou spojkou Lenka Kučerová, svůj sen si splnil Filip Šanta s projektem TakeMeToSiliconValley a řada lidí pracuje i v Googlu, Microsoftu a tak dále. Když se dobře připravíte předem a správným způsobem oslovíte správné lidi, můžete získat spoustu užitečné pomoci.

O další konkrétní poznatky a příběhy, mimo jiné i z velice silného setkání s Romanem Staňkem v kancelářích GoodData, se s vámi ještě podělíme v dalších článcích, které budou v brzkém sledu následovat. Pro tuto chvíli se omezíme na konstatování, že v Silicon Valley budete ve společnosti těch nejlepších firem, nejambicióznějších lidí, národa s ohromující podnikatelskou kulturou a největšího množství rizikového kapitálu. Dveře jsou všude otevřené, neúspěch není cejch a jediným omezením jste vy sami. A to vás buď semele, nebo nakopne. Pro českou povahu je to v mnoha ohledech oči otevírající a následně i zdrcující zkušenost, pokud se člověk nebojí podívat sám na sebe do zrcadla. Ale rozhodně stojí za to.