Samoobslužná autopůjčovna Ajo startuje se dvěma auty v Brně

ajo

Od července loňského roku připravuje Jarek Klimek svůj projekt Ajo.cz. Podnikatel, který dříve dělal pro H1 a v současné době provozuje fotoagregátor Photoextract.com. Ajo zatím hradí ze svých peněz a momentálně na něm dělají dva až tři lidé.

„V pilotním provozu budeme mít v únoru v brněnském Králově Poli dvě auta,“ vysvětluje Klimek, který vsadil spíš na kombinaci ceny a výkonu než na efekt nablýskané značky. První dvě auta jsou Dacie Logan v plné výbavě  a včetně bezdrátového připojení k internetu. Jezdí samozřejmě na plyn.

Za ujetý kilometr si služba účtuje 4,90 a za každou hodinu půjčení 39 korun. Vyjde tak rozhodně levněji než taxík a koneckonců, pro pojíždění po městě i než vlastní auto.

ajo

Systém celého projektu je jednoduchý. Auta jsou připojena k internetu. Uživatel si zarezervuje auto a udá přibližnou oblast vyzvednutí. Než k autu vyrazí, dozví se přesnou adresu, kde na něj vozidlo čeká. Když k autu přijde, zavolá dispečerovi a ten auto odemkne. Klíčky a doklady jsou uvnitř. Kromě toho je v autě samozřejmě GPS modul, který neustále hlásí na dispečink polohu.

Letošní rok ve znamení experimentů

„Momentálně jsme v podstatě v prenatální fázi. Letos se chci soustředit na to, abych si osahal vše, co s tímto trhem souvisí. Budu tedy sedávat i na dispečinku, předávat klientům auta a dělat klasický support. Zkušenosti, které takto získám, považuji za nutnou podmínku pro to, abych vytvořil atraktivní službu, která nebude pouhou kopií zahraničních konceptů,“ vysvětluje Klimek s tím že minimálně do konce roku se služba z Brna nedostane. Stejně tak počet aut nepřekročí desítku.

Zatím celou firmu táhne Klimek z vlastních peněz. Jak to bude dál se uvidí. Investorů se samozřejmě nezříká. „Otázka zní, zda pro ně budeme atraktivní, protože je tady jasný trend investovat do projektů s globálními ambicemi. V případě AJO.cz si troufám tvrdit, že díky výrazným přesahům do kamenného nebo tedy spíše plechového světa v příštích pěti letech střední Evropu neopustíme,“ tvrdí Klimek.

Praha už tak funguje taky

V hlavním městě už funguje podobná služba. Car4Way má k dispozici kolem desítky škodovek. Za projektem stojí podle iDnesu Pavel Louda, majitel autosalonů Škody, Volkswagenu a Audi v Poděbradech Kolíně a Pardubicích. Hodinová sazba začíná na devadesáti korunách a k tomu se platí pět korun za ujetý kilometr.

Během prvního kvartálu letošního roku by se mělv Praze také rozjet projekt Futureage s přibližně padesátkou aut.

Nový pohled na motorismus by mohl pomoci radnicím s řešením stále rostoucího počtu aut v ulicích. Carsharing je totiž téma nejen pro pražský magistrát. Srovnatelně velký Mnichov už sdílení aut podporuje. Auta, odemknutelná RFID čipem, kartou nebo textovou zprávou se prohánějí i po Vídni, Paříži nebo Hamburku.