Průvodce českými startupy: Navečer.cz

„Na konci srpna 2011 jsem se rozhodl, že je správný čas začít tvořit něco, co mi bude dávat větší smysl než práce v digitální agentuře, jejímiž klienty jsou často velké společnosti – bohužel někdy až moc velké na to, aby jejich zaměstnanci znali slovo jako je efektivita. Vše pak odstartoval jeden telefonát a druhý den už jsme si v polích u Vyškova s Davidem Pryclem plácli na to, že spolu založíme společnost a zrealizujeme jeden z projektů, které jsme nosili v našich hlavách,“ popisuje svůj bod zlomu Zbyněk Meloun.

Než se oba dostali k rozhodnutí, že začnou pracovat právě na projektu Navečer.cz, měli k dispozici vlastní databázi asi deseti rozpracovaných nápadů. Nakonec padla začátkem loňského září volba na Navečer a ve stejné době bylo rozhodnuto zastřešit ho samostatnou společností. V říjnu tak vznikla i společnost Czech Startups.

Startupy cizí i vlastní

„Czech Startups nejdříve vznikala jako společnost, která bude zastřešovat naše vlastní projekty, ale rychle se na nás začali obracet klienti, že potřebují pomoci s rozjezdem vlastního byznysu. Někteří nás nejdříve chtěli využívat pouze pro technická řešení, ale hned nám došlo, že naše místo je i trochu někde jinde. Bavilo nás vždy hledat, vymýšlet a strategicky plánovat nové potenciální podnikatelské příležitosti. Nakonec jsme se tedy i díky předchozím zkušenostem začali profilovat jako startupová agentura, která tu v tu chvíli na trhu nebyla,“ vysvětluje Meloun.

Navečer.cz zase vznikl s cílem stát se portálem, který uživateli ukáže a rovnou prodá ty nejlepší aktivity na dnešní večer. Protínají se zde přitom potřeby hned dvou cílových skupin – kulturních institucí zklamaných slevovými servery a lidí, kteří se chtějí či potřebují operativně rozhodovat o svých volnočasových aktivitách. Instituce tak získají dlouhodobý marketingový nástroj na pomezí slevových serverů a portálů typu „kamvpraze“, který jim umožní pracovat s nenaplněnými kapacitami svých akcí. Instituce mají přístup do systému neustále a mohou tak každý den upravovat svou nabídku vstupenek a nastavovat vývoj cen.

Po květnovém získání strategické investice, která by měla Navečer.cz zajistit růstový potenciál přinejmenším do konce roku, se projekt před několika dny osamostatnil, přestože vlastnicky je s Czech Startups nadále úzce propojen. Od druhé půlky května se tým začal rychle rozšiřovat a již nyní na nabídkách večerních akcí pracuje téměř 15 lidí. Část týmu včetně programátorů sedí kromě Prahy také v Brně.

V září na svém

Krátkodobé cíle Navečeru se v tuto chvíli upínají hlavně ke konci září, kdy by měl projekt momentálně se nacházející v beta verzi dosáhnout téměř plného potenciálu co do počtu hlavních obchodních partnerů a také vyrovnaného cash flow. Firma bude mít více druhů příjmů, ten základní tvoří provize z prodaných akcí pohybující se někde kolem obvyklých 20 procent. Dlouhodobým cílem je pak rozšířit Navečer kromě dalších míst České republiky ještě do většího města než je Praha.

V nejbližší době lze očekávat spouštění dalších tematických sekcí a postupné doplňování aktivních institucí, během prázdnin by kromě toho měla být hotova i anglická verze webu pro cizince žijící v Praze a Brně. Na září pak bude připravena také mobilní aplikace.

A zmíněná startupová agentura? „Czech Startups vidím do budoucna jako strategického partnera nejen pro naše klienty, ale také jako strategického partnera pro prezentaci kvalitních českých startupů zahraničním investorům,“ prohlašuje Meloun. Přinejmenším v tomto směru ale ještě firmu čeká hodně přesvědčování.

Názor investora

Michal Illich, zakladatel Jyxo

Graficky i použitelností se mi to líbí, i když to samozřejmě má ještě mouchy. Myslím, že je chybou uvádět, že lístky v budoucnu zlevní ještě víc – podle mého názoru to uživatele od impulsivní koupě odradí. Nevidím tam taky prvky, které by uživatele motivovaly ke sdílení (daily deals weby třeba odemknou slevu až od určitého počtu lidí). Nejsem si jist, že slevy na úrovni 5-25 % jsou dostatečné – buď je potřeba výrazně rozšířit nabídku nebo naopak zvětšit slevy, byť za cenu omezení nabídky. Na homepage mi také chybí obrázky (fotky z představení), doporučoval bych je přidat, pravděpodobně se tím zvýší procento nákupů. Celkově ale nadějné, přeju hodně štěstí.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Navečer.cz nestaví na žádném ukrutně revolučním nápadu, ale jako koncept není špatný. Bohužel, provedení a design se mi zdají o několik let zpožděné, není to user friendly a nelíbí se mi. Ještě podivnější se mi zdá mateřská společnost Czech Startups, která nabízí služby spojené s rozjezdem startupu a nabízí také zkušenosti – bohužel, o lidech v týmu jsem nikdy předtím neslyšel, a to myslím startupovou scénu sleduju celkem dlouho a pozorně. A to ještě doufám, že Pavel Kotyza z týmu Czech Startups není tím Pavlem Kotyzou, do jehož projektu Shopguru jsem před časem investoval…

Robin Raszka, Tapmates

B2C koncept prodeje last minute vstupenek se mi celkem pozdává a dokážu si představit projekt, jehož výhoda bude právě v tom být lokální a expandovat pomalu po městech. Po vizuální stránce je ale web poměrně nešťastně řešený, nic mě neláká prozkoumat akci víc a všude je moc zbytečných informací. Informační architektura by mohla být víc lidská. Nevidím za tím žádnou rocket science, žádný zajímavý asset.

Abych jen nebyl negativní, i když konstruktivní, pár tipů jak to vylepšit: nechal bych se inspirovat UX nedávno spuštěnými mikroweby mixer.cz a pocasi.seznam.cz, zapojil bych personifikaci a doporučoval lidem, co by se jim mohlo líbit. Zapojit i mocný e-mail a posílat tipy na následující týden. A klíčová a poslední věc: všechno limitovat. Jakmile tam bude moc možností, tak si lidé vyberou hůř. Je to jako v restauraci, jak je v jídeláku 50 jídel, tak si prostě nevyberu, volám obsluhu a chci doporučení.

Pak bych měl ještě dodatek k Czech Startups. Trošku mi to připomíná, jak postupem času začalo fungovat Tapmates, a právě to „postupem času“ bude něco, co mi u Czech Startups chybí. Nerozumím tomu jak může někdo začít dělat business „budeme prodávat know-how a radit startupům, jak vstoupit na trh“ bez evidentního track recordu? Přestěhujte si kanceláře z Václaváku (který vůbec není startup-like) na Prahu 4 nebo na Smíchov, výhoďte si funkce jako „jednatel“ a zamakejte na příběhu a track recordu. Do toho se víc angažujte, ukazujte v komunitě a poraďte startupům i zadarmo. Změna názvu firmy je také na zvážení…