Průvodce českými startupy: Clipsan

Clipsan není prvním vlastním projektem týmu z internetové firmy CIWire. Na českém webu rozjíždí nové nápady už od roku 2000 a většinou to byly dlouhodobé portály nebo aplikace. Často vznikaly ve spolupráci nebo na zakázku, neboť společnost se i do projektů třetích stran pouští převážně na bázi partnerství a úzké spolupráce, někdy dokáže zastat i roli investora. Z těch známějších je možné zmínit obchod s DVD Filmopolis.cz.

„První nápad se objevil v březnu 2010. Potkal jsem se s bývalým kolegou, kterého jsem dlouho neviděl, a bavili jsme se o videu na webu. Slovo dalo slovo a začaly vznikat první modely toho, co by měl projekt obsahovat. Jeho hlavní kostra vznikla až v červnu 2010, kdy jsme se společně vydali na brněnský Barcamp. Tam jsme se také dohodli na jménu Clipsan. Inspirovali jsme se japonštinou: Clip-San, jako „pan Klip“. Chtěli jsme, aby bylo ihned jasné o co v projektu jde – o klipy,“ popisuje zrození projektu Václav Krajňák.

Žádná koťátka, ale firemní video

Tím, že se tým věnoval Clipsanu pouze okrajově, trvalo poměrně dlouhou dobu, než konečně vzniklo něco hmatatelného. Výhodou sice je, že nebyla potřeba žádná investice, nevýhodu pak samozřejmě představuje rychlost, kterou dílo vznikalo. „Nedávno jsem to počítal a celkově jsme na Clipsan strávili 3 měsíce čistého času ve třech lidech. Jestli bych se měl dnes rozhodnout znovu, věnoval bych se projektu na plno už od začátku,“ konstatuje Krajňák.

Stručně shrnuto, Clipsan je jednoduchá správa videa na internetu pro podnikatele nebo firmy. Spojuje několik základních atributů práce s videem na internetu jako je upload, encoding či hosting a nadstavbové služby jako ochrana nebo prodej. Aby běžný zákazník zvládl všechny tyto aspekty a ještě se soustředil na vlastní obchodní model, potřeboval by mít experta na problematiku videa – s využitím Clipsanu mu tyto starosti odpadají. Může využít základní funkčnost, nebo pokud potřebuje něco složitějšího, má k dispozici Clipsan API.

„Video na internetu je stále ještě v plenkách a vidíme pro něj velkou budoucnost. Naše vize je, že Clipsan bude používat každá firma. Může Clipsan využít jako svůj videoarchiv, prodejní kanál nebo pro příjem zaměstnanců. Takže máme k dispozici poměrně velký trh, který se ale rychle plní. Lidé nás často srovnávají s YouTube nebo Vimeem. Ty se ale soustředí spíše na koncového zákazníka. Náš obchodní model je zaměřen hlavně na výkon a přidanou hodnotu pro firmy. Z oblasti videa pro firmy jsou tu zaběhnutí hráči Brightcove, Ooyala nebo velmi zajímavá Wistia,“ vyjmenovává Krajňák.

Z Česka do Německa a pak dál

Služba vydělává na základním měsíčním paušálu, který zákazníci platí a mají v něm možnost využívat základní služby jako je upload, hosting a přehrávání. Pokud firma potřebuje něco více, připojí se ke Clipsan API a platí flexibilně podle toho, co využívá. Střednědobým cílem je vybudovat trh v rámci Evropské unie a až poté se tvůrci projektu chtějí začít dívat „za okraj našeho světadílu“. Pro letošní první sezónu jsou cílem desítky firemních zákazníků z Česka a příští rok to samé i mimo republiku.

„Jsme ještě v úplném začátku, betu jsme představili na WebExpo Startup Show. Clipsan zatím nevydělává a musíme se mu tedy věnovat po práci. V současnosti máme 10 firem, se kterými spolupracujeme a které se překlopí do platících zákazníků, jakmile Clipsan integrují. Produkty testujeme na českém a německém trhu, protože jsou nám nejblíž a dokážeme tady rychle získat zpětnou vazbu. Co se čísel týče, tak můžu říct: tři lidé, 1000 hodin vývoje a 100 tisíc korun v nákladech na externí zdroje. Nově z této oblasti máme zakázky i na vývoj na míru, je možné, že z toho trendu vznikne i něco více,“ říká Krajňák.

Aktuálně se pracuje hlavně na nadstavbových službách důležitých pro firmy, které video na internetu neřeší vůbec, nebo jej řeší málo. Z těch, které jsou již v beta provozu, stojí za zmínku Clipsan Pool, videoarchiv, do nějž mohou nahrát svůj obsah a zpřístupnit jej omezené skupině nebo ho prodávat, a Clipsan Landing, přistávací stránka s videem, přes kterou lze jednoduše představovat nový produkt nebo službu.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Tenhle projekt mě zaujal už ve Startup Show WebExpa a byl u mě jednoznačně v první pětce – svěže vyhlížející web, moderní, přívětivý, zajímavý. Adresuje oblast online videa, která je velmi atraktivní a rychle rostoucí – nicméně s tím souvisí také to, že Clipsan vstupuje na vysoce konkurenční trh: drtivá většina UGC videí směřuje na notoricky známé YouTube, případně Vimeo nebo Metacafe, profesionální videa pak na platformy jako je Brightcove. Otázkou tedy bude, jak moc prostoru tu bude pro nový projekt. Každopádně držím palce, ať to vyjde.