Průvodce českými startupy: BookFan

import-pruvodce-ceskymi-startupy-bookfan.jpg

V Česku a na Slovensku se na pultech knihkupců každoročně objeví ohromných 20 tisíc nových titulů. To je množství, ve kterém není nijak snadné se zorientovat – obzvlášť, když se mnohý vášnivý čtenář ztratí i v tom, co to vlastně četl před pár měsíci. Oba tyto problémy daly vzniknout projektu BookFan. Je zamířen především na ty, kdo přečtou více než jednu či dvě knihy ročně.

„Začiatkom minulého roka som dočítal výbornú knihu Modrá sféra a mal som silnú potrebu si o knihe niekam poznamenať, že bola fakt super. Premýšľal som nad rôznymi variantami vrátane Google Spreadsheetu so zoznamom kníh, tam mi však chýbala sociálna interakcia ako na Facebooku – ako doporučiť knihu svojim priateľom? Tak začali vznikať prvé obrysy BookFanu. Pochopiteľne som sa inšpiroval webmi typu Shelfari, ktoré v tej dobe však opomíjeli sociálnu stránku – neboli prepojené s Facebookom,“ popisuje zakladatel projektu Michal Juhás.

V té době měl za sebou studium na VŠE a začínal studium na Anglo-americké univerzitě. Předtím už pracoval jako IT konzultant (datové sklady, business intelligence) a v minulosti také vyvíjel weby.

Univerzální fanouškovská platforma

Při startu BookFan si však tým vývojářů brzy uvědomil, že podobné problémy jsou spojené i s jinými oblastmi, kolem nichž se lidé přirozeně sdružují, socializují a doporučují. Proto vznikla širší xFan platforma, která se dá poměrně jednoduše přizpůsboit i na další komodity kromě knih, ať už jsou to auta nebo vaření. Rozšiřování aktivit bude záviset i na tom, jak se BookFanu podaří expanze do Polska a Maďarska, kam má v první vlně namířeno.

Před zahájením pilotního provozu byl stanoven limit 3000 uživatelů do 90 dní, jinak bude projekt ukončen. Překonat se ho podařilo, 2500 jich bylo už během prvního měsíce. „Ďalšie milníky sú naviazané na businesové metriky a expanziu na poľský a/alebo maďarský trh. Business plán je postavený na troch pilieroch: affiliate, reklame a provízii v self-publishing platforme. Je možné, že časom prejdeme z affiliate do vlastného e-shopu, ale affiliate je momentálne pohodlnejší a jednoduchší (menšia provízia, ale menej starostí než s e-shopom). Reklamu pre nakladateľstvá dokážeme presne zacieliť podľa čtenářskeho vkusu,“ vyjmenovává Juhás monetizační kanály.

K prodeji nabízí BookFan přes 30 tisíc knih a součástí nabídky se mají stát i e-knihy včetně self-publishing platformy, která uživatelům umožní publikovat a prodávat v rámci sítě svoje vlastní knihy. Prvním autorem, s nímž se podařilo navázat spolupráci v tomto směru, se stal americký autor Joe Sherman. Nově byla také spuštěna možnost registrace bez Facebooku (ten odradil 50 procent uživatelů) a přibude možnost vkládat do databáze chybějící knihy.

Tím největším soustem pak bude spuštění sesterských projektů – ve hře jsou CarFan, WineFan, CookFan a další. V ideálním případě by jich za pět let mohlo být kolem desítky, částečně zaměřených na střední a východní Evropu, částečně pojatých globálně.

Na zisky se čeká, pomohou investoři

S co nejrychlejším rozjezdem pomáhá i trojice investorů, kteří do projektu vstoupili letos v květnu. Těmi jsou Jan Staněk a Richard Cvach, kteří v roce 2004 založili server NetTravel.cz a o pět let později jej prodali společnosti INVIA.cz, a Jakub Křížek z poradenské společnosti Venture Investors Corporate Finance. V BookFanu dohromady získali 49.5 procenta za nezveřejněnou částku. Zatím projekt „spotřeboval“ řádově statisíce korun, důraz na ziskovost a zvyšování příjmů má zesílit s koncem léta.

„Konkurentami BookFanu sú v istom zmysle klasické e-shopy, pretože predávajú knihy podobne ako chcem predávať my. Zároveň sú však tieto e-shopy našimi partnermi, pretože spolupracujeme na affiliate. Konkurencie aj v iných komoditách, nad ktorými uvažujeme, je hodne, ale veríme, že naša sociálna platforma, kam sa ľudia prirodzene sami vracajú (na rozdiel od e-shopov), dokáže solídne konkurovať,“ říká Juhás.

Aktuálně má knižní sociální síť kolem 10 tisíc registrovaných uživatelů s přírůstkem 200 až 300 denně. Část uživatelů si sice přímo nevytvoří vlastní knihovnu, ale zapojuje se například do různých fotosoutěží, pomáhá tvořit společné příběhy a podobně. „Snažíme sa vytvoriť nejaké zábavné aplikácie, hry a kvízy, ktoré by uživateľov udržali na webe. Tedy aby to nebolo len o tom, že si pridajú knihu do Knihovny a tým to končí,“ vysvětluje Juhás.

Mimochodem, poměr Čechů a Slováků je v současnosti asi 60:40, poměr počtu přidaných knih je nicméně 75:25. Celkem už si lidé do svých profilů přidali přes 100 tisíc knih a zajímavostí je, že přes 300 knih má ve své knihovně jen jediný Slovák a hned 12 Čechů.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures
BookFan.eu je mi velmi sympatický projekt, který sleduji víceméně od jeho počátku – a dosavadní vývoj ukazuje, že tým má rozhodně potenciál. Líbí se mi, že se neupínají k jedné vertikální sociální síti, ale hovoří o platformě pro mnoho fanouškovských webů ala BookFan. Otázkou pro mě stále zůstává, jestli se jim podaří najít způsob, jak vydělat na specializovaných sociálních sítích dostatek peněz. To bude koneckonců záležet i na tom, kolik „Fanů“ na své weby získají. Pokud nezvládnou expanzi do jiných zemí (nebo ideálně na globální trh), jsem si téměř jist, že se to nepodaří. Ale držím pěsti…