Proč boj s Uberem pokračuje a jak Praha a Brno posílají dopis premiérovi

Svůj boj s Uberem chce Praha hnát až do nejvyšších pater politiky. Připojí se k ní i Brno, kde služba funguje měsíc, ale už jsou s ní prý problémy. Pokud byste snad čekali, že představitelé obou měst chtějí po vládě liberalizaci podmínek pro taxislužby, budete na omylu – naopak chtějí dostat možnost lépe vymáhat současná pravidla. 

Primátorka Prahy Adriana Krnáčová a náměstek pro dopravu v Brně Matěj Hollan se v pondělí sešli, aby vymysleli, jak omezit alternativní taxislužbu Uber. Nejedná se podle nich o sdílenou ekonomiku, ale standardní taxislužbu, která musí dodržovat všechna pravidla. Tedy hlavně zákon o silniční dopravě.

„Zákony musí platit pro všechny stejně a není možné, aby je jedna služba nedodržovala a ještě se tím chlubila,“ uvedla Krnáčová. Podobně mluví i Hollan: „Nechceme brojit proti mobilním aplikacím a modernímu způsobu taxislužby. Chceme jen to, aby všichni poskytovatelé taxislužby dodržovali platné zákony,“ říká.

Politici proti sdílené ekonomice

Oba přitom před časem vystupovali směrem k Uberu smířlivěji, dnes se ale chovají jako typičtí politici. Pošlou dopis premiérovi a chystají „masivní letákovou kampaň“, jak by řekl klasik.

Dopisem chtějí přimet premiéra Bohuslava Sobotku, aby se problémem začalo zabývat ministerstvo průmyslu a obchodu, které v tuto chvíli řídí. „Netýká se to totiž jen Uberu, ale i dalších služeb, jako je třeba AirBnb, a to se musí řešit na vládní úrovni. Není možné to nechávat na městech,“ vysvětluje Krnáčová. Navzdory tomu, že Praha deklaruje, že chce být chytrým městem.

Chtějí se také sejít s ministrem dopravy Danem Ťokem, po jehož úřadu chtějí, aby novelou zákona o silniční dopravě umožnilo regulovat tento druh taxislužeb. „Je nutné dát městům legislativní možnosti, aby mohla vymáhat dodržování pravidel,“ říká Hollan.

Obě města spustí i informační kampaň pro řidiče Uberu, které chtějí „mnohem více informovat“ o tom, že svou činností porušují zákon a co všechno musí při výkonu jejich činnosti splňovat, a jaké jim hrozí postihy v případě, že to nesplňují. Připravuje se kvůli tomu web.

Uber

Liberalizovat? Raději ne

Městům se nelíbí, že i když mají povinnost kontrolovat dodržování legislativy u taxíků, nemohou to dělat efektivně, protože jim v tom Uber brání. Proto chtějí změnit zákon. „Jde nám o změnu legislativy, aby byla funkční a odrážela realitu na trhu. Tedy především o to, aby byla jasně definována taxislužba a sdílená služba a hranice mezi nimi,“ říká mluvčí Brna Filip Poňuchálek.

Pokud by někdo čekal, že když už se mají měnit zákony, tak bude snahou je přizpůsobit moderním možnostem techniky, je na omylu. O liberalizaci pravidel není ve vyjádření obou měst ani slovo. Zjednodušení pravidel by přitom kromě legalizace Uberu usnadnilo podnikání i „standardním“ taxislužbám.

Postup hlavního města kritizují třeba pražští Piráti. Podle nich by Praha měla vytvořit vizi, jak by měla fungovat a být regulována sdílená ekonomika. „Praha se snaží zbuzerovat digitální služby zástupnými důvody. Praha by měla přizpůsobit zastaralé zákony a předpisy realitě, ne naopak,“ říká pražský zastupitel za Piráty Jakub Michálek.

Bez ohledu na vedení Prahy a Brna si Uber získává stále více zákazníků. V Praze ho využívá přes 10 % všech jejích obyvatel, alespoň podle čísel, které uvádí samotná firma. Počet jeho aktivních řidičů přesahuje 1100 a čas přistavení auta je pod 5 minut (údaj z února 2017).

Diskuze k článku

  • Jindrich Bartek

    Piráti budou bojovat za digitální disruptivní služby a sdílenou ekonomiku. Ostatní strany budou bohužel škodit spotřebitelům lpěním na zastaralé nesmyslné regulaci.