Pro nadějné startupy se v Silicon Valley chystá další miliarda dolarů

Co má společného Facebook, Instagram, LinkedIn, Airbnb, Tumblr a Dropbox? Že jsou to úspěšné služby? Ano. A dál? Nebudeme to prodlužovat. Ve všech těchto službách, a mnohých dalších kolují miliony dolarů od investiční společnosti Graylock Partners.

Pánové z Greylock Partners přitom donedávna nepatřili mezi hvězdy Silicon Valley. Nejsou totiž z první generace. Stačilo jim ale pár let a pár šikovných investic a je z nich elita. I proto mohli na papalášské sešlosti v kalifornském resortu Carneros Inn ohlásit další posílení pozic v křemíkovém údolí.

Čtrnáctý  investiční fond ve své osmačtyřicetileté historii bude disponovat miliardou dolarů.  Detaily ale ještě nejsou známé. Reportérovi agentury Bloomberg to ale potvrdily čtyři zdroje. “Tihle chlápci nejou žádné rychlokvašky a mají vždycky všechno pěkně dopředu spočítané na dlouhou dobu,“ vysvětluje šéf investic na univerzitě Yale David Swensen. Čísla to potvrzují. Firmy, které šly na burzu v ledech 2001 až 2005, víc než zdvojnásobily příjmy Greylocku.

Svět po bublině

Greylock funguje už od roku 1965. Na západní pobřeží se ale dostal až v roce 1999. Do Silicon Valley tak přišel s křížkem po funuse – v době, kdy už bylo všechno rozebráno a čekalo sve víceméně na splasknutí bubliny. Možná to ale pro ně byla výhoda. Ve vznikajícím internetovém světě totiž začínali od nuly.

Sice propásli velké ryby jako NetScape a Google, ale na druhou stranu měli čas se v internetové mecce rozkoukat. Investoři první generace si totiž lízali rány ze splasknuté bubliny. Začátky ale byly těžké. Investiční firma najala jako šéfa své první pobočky v Údolí – Aneela Bhusriho. Ten za první rok a půl provařil 70 milionů dolarů v projektech CameraWorld.com a HelloAsia. Zlom ale přišel. Konec konců, který z investorů si může dát na web takovýhle výjev.

Peněženky sociálních sítí

Greylock naskočil zostra na vlnu webu 2.0. Hned v počátcích poznali investoři potenciál nových sociálních sítí. Do Facebooku investovali ještě když to byla jen studentská síť, nalili pětatřicet milionů dolarů do Pandory v červenci 2009. Podobně tomu bylo třeba u LinkedIn. Před dvěma lety pustili své peníze i do evropských startupů. Pro Starý kontinent a stále úspěšnější Israel připravili fond se 160 miliony dolarů.

Samozřejmě se ani investorům z Greylocku nevyhnuly průšvihy. Sázka na Groupon deset měsíců před katastrofálním vstupem na burzu, podpora služby Digg nebo naopak opuštění Twitteru proto, že byl prá předražený. “Byla to těžká rozhodnutí, i když teď, když se ohlédnu zpět, tak to vypadá úplně jasně,“ tvrdí David Sze z Graylocku.

Současní startupisti si ale Graylocku nebojí ani přes občasné přehmaty. Nirav Tolia, CEO sousedské sociální sítě Nextdoor, tvrdí, že lidem z investiční firmy důvěřuje. “Tihle chlápci byli na stovkách zasedáních vedení LinkedIn i Facebooku, neznám nikoho jiného, kdo by byl takhle u zdroje současné sociální revoluce,ů vysvětluje Tolja, která mimochodem dostal v únoru od Greylocku 21,6 milionu dolarů.

Teď už jsou jména partnerů firmy v Silicon Valley zmiňována jedním dechem s investičními legendami jako John Doerr z Kleiner Perkins Caufield & Byers (Google, Amazon, Symantec, Compaq, Zynga) nebo Michael Moritz of Sequoia Capital (PayPal, YouTube, Yahoo, Google). Oba pánové stáli jak vidno za rozvojem selé scény. Google třeba udělal z Moritze nejbohatšího Welšana na světě se jměním kolem jedné miliardy dolarů.