Příběh Kentico: Jak z firmy s jedním zaměstnancem vybudovat globální byznys

Petr Palas založil Kentico sám ze svých prostředků ještě v roce 2004. Za jedenáct let dokázal získat tisíce zákazníků po celém světě, a to bez pomoci investorů. Tým zaměstnanců narostl z jednoho člověka na téměř dvě stovky, v pobočkách na třech kontinentech.

„Děláme content management system (CMS), tedy systém pro správu obsahu webu. Někdy se tomu říká redakční anebo publikační systém. Postupně se náš produkt rozšířil o další související oblasti, e-commerce a online marketing. Nyní tedy máme all-in-one řešení,“ říká Palas v rozhovoru pro TyInternety.

Že se společnosti daří, dokazují každoročně rostoucí tržby v desítkách procent. Ale třeba i to, že minulý týden jel Palas na konferenci do australského Melbourne, kde představil nový produkt. Jeho vývoj měl na starosti interní startupový tým, díky kterému si chce zachovat inovativnost.

Jedna z jeho rad pro úspěch?  „Trvalo mi poměrně dlouho, než jsem věci delegoval na další lidi. Až pak, když jsem vytvořil novou pozici a někým ji obsadil, jsem si uvědomil, že jsem to měl udělat dávno,“ popisuje. „Je třeba delegovat a najímat zaměstnance, jakmile si to firma může dovolit.“

Česko by pro byznys nestačilo

Jak ale vůbec vznikl nápad na založení Kentica? „Pracoval jsem jako produktový manažer ve společnosti Moravia IT. Měl jsem na starosti komponenty pro tvorbu webových aplikací a portálů. Když jsem se bavil se zákazníky, zjistil jsem, že jim chybí CMS systém,“ popisuje Palas.

Od začátku přitom věděl, že se musí soustředit na globální trh. „V rámci České republiky bychom se uživili jen těžko,“ říká. Podařilo se mu to už s prvním zákazníkem – známým americkým výrobcem kytar a hudebních nástrojů, Gibson. Jejich klientem je společnost dodnes.

Za jedenáct let jich ke Gibsonu přibylo dalších více než sedm tisíc (s 25 tisíci aktivními weby). I když se Kentico zaměřuje zejména na středně velké podniky, mezi jejich zákazníky není problém najít ani největší firmy světa – jejich software využívá 15 procent firem v žebříčku Fortune Global 500 (seznam největších společností z pohledu tržeb).

Kentico tým

Mezi další klienty patří třeba Mazda, Volkswagen, Vodafone či Starbucks (ne všichni využívají Kentico pro svůj hlavní web). V České republice jsou to třeba oficiální stránky ČR provozované Ministerstvem zahraničí, Axa nebo Mountfield.

„Přestože zde máme významné zákazníky, Česko tvoří rámcově jedno procento našeho byznysu. Není to náš největší trh ani historicky,“ popisuje Palas. Tím je severní Amerika, ve které se nachází 60 procent všech zákazníků. Dalšími podstatnými trhy jsou Velká Británie s Irskem a Austrálie s Novým Zélandem, obě tvořící patnáct procent tržeb.

Kvůli tomu má ve jmenovaných regionech Kentico také své vlastní pobočky, další se nachází v Nizozemsku. „Během prvních let jsme se snažili dělat byznys na dálku. Až když jsme k zákazníkům začali jezdit, zjistili jsme, jak nás ve skutečnosti vnímají a jaký potenciál na trhu vlastně máme. Třeba, že jsou ochotni za náš produkt platit mnohem víc, než jsme se domnívali,“ přiznává Palas.

První pobočku mimo Českou republiku založil v roce 2008 ve Spojených státech. Aby z vlastních chyb poučil ostatní firmy, radí jim, aby se snažili o komunikaci pokud možno osobně. „Dozvíte se tak často mnohem víc, než  po telefonu nebo mailu.“ Čtyři pobočky momentálně stačí a firma další v nejbližší době otevírat nebude. Až v dlouhodobém horizontu je plánované větší zaměření na německy mluvící země.

Budoucnost je v cloudu a big data

Za dobu fungování Kentica se podle Palase změnily i očekávání firem. „Na začátku si CMS řešení kupovaly, aby mohly jednoduše editovat obsah a nemusely tolik komunikovat s IT oddělením,“ mluví o začátcích svého podnikání.

Dnes je podle něj situace úplně jiná. „Firmy postupně zjistily, že internet není jen elektronická kopie jejich brožur, ale že je to klíčové komunikační médium. Stali jsme se tak především nástrojem pro marketing, pomáháme marketérům prodávat.“

V nejbližších letech vidí největší potenciál ve dvou oblastech. První je big data a analýza zákaznických dat, které přinesou rozvoj nástrojů pro personalizaci a navigaci marketérů, aby mohli dělat efektivnější kampaně.

Druhým je cloud. „Věříme, že zákazníci budou chtít víc využívat cloudová CMS řešení a klesne počet těch, kteří si ho kupují a pak si ho sami někde instalují.“ V této oblasti Kentico v minulém týdnu představilo nový produkt.

Na konferenci v australském Melbourne Palas uvedl Kentico Draft, který bude fungovat jen v cloudu a umožní přípravu obsahu ještě předtím, než zákazník vytvoří samotný web.

‎KenticoConnection‬ Melbourne conference, zástupci Kentica se spolupracovníky ze společnosti Get Started. Zdroj: Facebook Kentica

‎KenticoConnection‬ Melbourne conference, zástupci Kentica se spolupracovníky ze společnosti Get Started. Zdroj: Facebook Kentica

„Když chce firma vytvořit nový web, čeká několik týdnů až měsíců, než mu ho vývojáři připraví. A až pak tam mohou vkládat nový obsah,“ říká. Zaměstnanci firem si tak často posílají nový obsah předem, ale bez vhodných nástrojů, třeba ve Wordu nebo Excelu. „Draft funguje nezávisle na CMS, zákazníci mohou obsah nového webu připravit předtím, než budou mít konkrétní řešení,“ popisuje Palas. Na základě průzkumu mezi zákazníky Kentico zjistilo, že na spuštění stostránkového webu přepisují firmy obsah 50 hodin. Ty by měly být schopné ušetřit.

Na inovace slouží interní startup

Za vývojem nového programu Draft z dílny brněnské firmy ve skutečnosti stojí jejich nový startup. „Přemýšleli jsme, jak ve firmě zachovat inovativnost. Abychom se nespokojili s tím, že rosteme a daří se nám. Musíme se dívat po nových možnostech na trhu,“ říká Palas.

Proto v Kenticu založili interní startup, což je postupně rozrůstající se tým pěti lidí. Není to samostatná firma, oficiální název je interní startup tým. Je součástí celé společnosti, do značné míry ale funguje nezávisle – je odstíněn od pravidel, která jsou nezbytná pro běh zbytku firmy. Startup tým má také větší volnost, jeho úlohou je dělat průzkum trhu a hledat nová pole působnosti.

Kromě nového produktu plánuje společnost v listopadu aktualizovat svůj stávající. Přináší rozšíření v oblasti digitálního byznysu i marketingu. Novinkou je třeba continuous integration, která zákazníkům umožní dělat inkrementální změny na webu, díky čemu budou moct testovat drobné změny a vidět jejich dopady na prodeje.

Diskuze k článku

  • Kaka Bre Matu

    Budoucnost neni v cloudu ani v bigdata, budoucnost je v prteli.