Ofo spustilo bikesharing na Praze 7. Příští rok by mohlo přivézt první sdílená elektrokola

V září obří čínská bikesharingová služba ofo oznámila vstup do České republiky a v pondělí 16. října oficiálně zahájila svůj provoz na Praze 7, kde bude až do konce roku probíhat pilotní provoz. Ten bude zcela zdarma a v oběhu by mělo být postupně až 300 žlutých kol.

Aktuálně najdete v ulicích Prahy 7, na těch nejfrekventovanějších místech, na pět desítek kol ofo. Jakub Ditrich, šéf ekolo.cz, který Číňanům pomáhá s expanzí na českém trhu, vysvětluje, že se firma rozhodla raději pro opatrnější postup, díky kterému se chce především učit.

„Snažíme se na to jít co nejpomaleji, chceme nasazovat kola postupně. Spočítali jsme, že 300 kol by mělo být pro Prahu 7 nejefektivnějších,“ vysvětloval na pondělní akci Startup Grindu Jakub Ditrich, jehož zpovídal Honza Šmejkal. Ten aktuálně v Číně žije, a tak má nejen s bikesharingem ofo bohaté zkušenosti.

Praha 1 jen napůl

„Doufám, že se nemusíme obávat stejné situace jako v Číně, kde je kol tolik, že kvůli nim někdy ani nemůžete přejít přes ulici,“ hlásil s úsměvem Ditrich na (nejen) Šmejkalovu zkušenost, kdy některá čínská města jsou koly opravdu zaplavena.

Jakub Ditrich a Honza Šmejkal na Startup Grindu

Pouze na Praze 7 začíná ofo jednak kvůli tomu, že si chce nový trh nejprve pořádně osahat a zjistit, jak budou pražané na žlutá kola, která můžete díky chytrému zámku odložit prakticky kdekoliv, reagovat. Jednak také proto, že se nechce ofo pouštět do žádných městských částí, kde nebude mít podporu vedení.

Typický problém představuje Praha 1, která patrně kola v některých oblastech zakáže úplně. „Budeme působit jen tam, kde je podpora městské části. Bavíme se aktuálně se třemi dalšími částmi, ale k rozšíření dojde pravděpodobně někdy na jaře,“ nastínil plány Ditrich s tím, že Praha 1 možná nakonec může být jedinou částí, kterou nebudou žlutá kola obsluhovat.

Pokud se ofo s tamními zástupci nedohodne, mohli by sice lidé žlutá kola na Praze 1 nechávat, ale už by si je tam nesměl vyzvednout nikdo další. Ofo by následně muselo do terénu vyslat technika, který by kolo převezl zpět do povolené oblasti. „Nechceme si tu hrát s ohněm, proto zatím na Praze 1 nejsme,“ přiznává Ditrich.

Ofo vs. Mobike vs oBike

Ve světě bikesharingu se nyní také živě spekuluje o tom, že by se mohli spojit dva největší startupy na trhu. Právě ofo a rovněž čínský Mobike by pak spolu vytvořili zcela dominantního hráče na bikesharingovém trhu, a to nejen v Číně. Tam by nicméně mohli mít podobnou pozici jako Uber a Didi Chuxing, kteří nakonec v podobné situaci síly taktéž spojili.

Jakub Ditrich aktuálně zastupuje ofo v České republice

Ať už ale toto obří sloučení dopadne, nebo ne, do České republiky by se vedle ofo mohl zanedlouho dostat právě také Mobike a neměl by být sám. Již několikrát svůj nástup odložil Futupilot a prozatím jen v Brně pilotně funguje stanicový bikesharing Velonet, za nímž stojí reklamní firma BigBoard. Patrně nejdříve by se tak měla začít v České republice rozrůstat další velká konkurence z Číny – oBike.

oBike podobně jako ofo či Rekola, které již dnes fungují v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Českých Budějovicích, ke svému provozu nepotřebuje žádné stanice. Je ovšem pravděpodobné, že na rozdíl od ofo zvolí zcela jinou taktiku. „Nechceme být jako oBike, kteří to udělali v Mnichově brutálně. Zaplavili město čtyřmi tisíci koly, až je muselo město začít odstraňovat,“ popisoval Ditrich, proč ofo raději začíná v Praze opatrně.

V Mnichově je totiž nyní kol oBike tolik (navíc tu fungují i další bikesharingy), že to skutečně začalo být na obtíž všem, což nedělá vůbec dobrou reklamu. Podle našich informací má již nicméně oBike naplánovaný vstup i na český trh, a to nejen do Prahy, ale také dalších měst jako Brno, Ostrava, Plzeň či Liberec a připravených by mělo být několik tisíc kol.

První bikesharing s elektrokoly

Ať už ale bude v Praze a dalších městech bikesharingových služeb jakýkoliv počet, mohlo by se stát čínské ofo prvním, kdo přinese do tohoto světa elektrokolo. Obecně na světě není příliš takových služeb, které by sdílená elektrokola nabízely, i proto, že jde v jejich případě o velmi náročnou a drahou údržbu. Tzv. ebikes jsou nicméně v provozu v Madridu a Jakub Ditrich, jenž je velkým fanouškem elektrokol, nevylučuje, že je přes ofo přivede také do Prahy.

„V Pekingu už ofo má prototypy, které bude přes zimu testovat. Pokud vše vyjde, Praha by pak mohla být jedním z prvních měst, kde by byly elektrokola nasazené,“ prozradil Ditrich, ale rozhodně to není nic jistého. Princip elektrokol v bikesharingu by nicméně mohl být takový, že by si každý uživatel vždy musel přinést vlastní powerbanku, kterou by ke kolu připojil. Tím by se vyřešilo nabíjení, přečkání mrazů i to, že by jinak kolo fungovalo jako běžné.

Žlutá kola ofo na Praze 7

Elektrokola by měla v předním kole zabudovaný tzv. hub motor, k jehož pohonu – alespoň pro potřeby městského bikesharingu, kdy vám obvykle stačí ujet minimální vzdálenosti – by mohla stačit i menší powerbanka. Pro uživatele by to tak mohl být velmi zajímavý benefit.

I to, kdo jako první začne sdílet elektrokola, může v konkurenčním boji rozhodnout. V některých částech Prahy není na kole úplně pohodlné cestovat a pomoc elektrického motůrku se hodí. Ditrich si nicméně nemyslí, že by musela Praze vládnout jediná služba. „Myslím si, že Rekola a ofo mohou bez problémů fungovat vedle sebe. Rekola si lidé často předplácejí, když jezdí pravidelně. Ofo zase mohou lidé využívat spíše nárazově,“ připomněl Ditrich dva odlišné modely.

Kolo všude, kde ho potřebujete

Přestože ofo startuje na Praze 7 jen s pár desítkami kol a do konce roku by jich mělo provozovat 300, rozhodně to neznamená, že nebude kola přidávat. Ditrich odhaduje, že na obsluhu Prahy by mělo do budoucna postačit zhruba 3 000 kol. Takové číslo by mělo zajistit to, že kola budou skutečně dostupná všude, kde budou potřeba a budou přínosná.

„To je trik toho celého byznysu – kola by měla být všude. Když odkudkoliv vyjdete, je tam kolo, které můžete využít. Zároveň ale potřebujete mít možnost nechat ho zase stát kdekoliv. Počet kol by tak neměl být příliš nízký, ani příliš vysoký. Na tom teď v ofo pracujeme, abychom našli tu správnou rovnováhu,“ dodává Ditrich.

V Číně je již dnes navíc zvykem, že na podobné bikesharingové služby jsou navázané další služby. Když tak například kolo odložíte před nějakým fast foodem, automaticky na vás v aplikaci vyskočí kupon na hamburger. Pro firmy to tak představuje další monetizační nástroj, protože poplatky za jízdy jako takové jsou i vzhledem k vysoké konkurenci velmi malé. Ofo je do konce roku zdarma, pak bude účtovat 10 korun za půl hodiny. Rekola stojí 32 korun na hodinu.

Ten pravý bikesharingový boj v České republice tedy teprve začíná…

Diskuze k článku

  • Jana Žáčková

    Tohle sdílení funguje jen pro iOS a Android. Co Windows? Kdo má Nokii, tak má smůlu? Mně to do telefonu stáhnout nejde.

    • Jakub Kameníček

      Nokia je dead :(