Odšťavňovač za 400 dolarů – jeden z nejhloupějších startupů v Silicon Valley – ukončil svou misi

Co stačí na úspěch v Silicon Valley? Tvářit se jako Steve Jobs, vymyslet ohromně komplikovaný technologický produkt a své zákazníky dostat do takzvaného lock-inu (příkladem je Nespresso, kdy si zákazník koupí stroj a pak pravidelně dokupuje náplně stejného výrobce). Výsledkem může být i 120 milionů dolarů v investicích.

Ovšem, stačí to na úspěch na trhu? Jelikož nejste Steve Jobs, váš ohromně komplikovaný technologický produkt lze nahradit rukama a zákazníkům se navíc zdá zbytečně drahý, nestačí.

Takhle by se v TL;DR verzi dal popsat příběh amerického startupu Juicero, který vyvíjel odšťavňovač. Vzhledem k tomu, že šlo o technologickou inovaci, nelze do něj vložit čerstvé ovoce nebo zeleninu, jak je u odšťavňovače běžné. Musíte si koupit speciální balení džusu, které do stroje vložíte, a on vám, pomocí technologie schopné vyvinout tlak o čtyřech tunách, džus vytlačí.

Za loňský rok se nakonec z Juicera stal jeden z nejvíce financovaných hardwarových startupů ve Spojených státech, mezi investory byla i venture capital odnož Googlu. To se mu podařilo za méně než dva roky. Pro srovnání, 120 milionů dolarů se na investicích podařilo společnosti SpaceX získat až za více než čtyři roky, všímají si LA Times.

Já to vlastně nepotřebuji

Zakladatel Juicera Doug Evans svou práci pro portál Recode srovnával s vynálezem mainstreamového osobního počítače od Steva Jobse z Applu. „Je v tom 400 vlastních dílů. Je tu skener, mikroprocesor, bezdrátový čip, bezdrátová anténa.“ Stroj se ze začátku prodával za 699 dolarů (15 200 korun), od ledna pak jen za 400 dolarů (8 700 korun). K tomu bylo samozřejmě nutné za několik dolarů týdně dokupovat náplně.

Vše pak ale pokazili novináři. V dubnu si portál Bloomberg všiml, že tenhle promakaný stroj je možné nahradit rukama. A skandál byl na světě.

„Experiment ukázal, že stlačení balení přináší téměř stejné množství šťávy stejně rychle – v některých případech i rychleji – než při používání zařízení.“

Dále sice novináři přiznávají, že byli schopni vytlačit 220 mililitrů džusu za minutu a půl, zatímco stroj práci udělal pečlivěji a za dvě minuty vyprodukoval 240 mililitrů. Jenže… bylo to prostě zadarmo.

Několik investorů se z firmy stáhlo. Jiní ji však i nadále věřili, přestože se ukázalo, že o nic převratného vlastně vůbec nejde. Někteří ale stále byli přesvědčeni o opaku.

„Není pochyb o tom, že se balení dají stlačit bez stroje. Stále jsem velkým fanouškem,“ uvedl jeden z investorů Doug Chertok. Podle něj může mít Juicero díky pravidelnému doručování levných a organických produktů i tak velkou cenu. „Juicero stále hledá své sladké místo. Nepochybuji, že budou velmi úspěšní,“ dodal.

Dá někdo Juiceru druhou šanci?

Nakonec však ale prasknutí toho, že lze stroj od Juicero nahradit rukama, startupu na začátku září (téměř jistě) definitivně zlomilo vaz. „Po prodeji více než milionu Produce Packs [ze kterých se vytlačoval džus – pozn. redakce] vám musíme oznámit, že s okamžitou platností pozastavujeme prodej Juicero Press and Produce Packs,“ napsala společnost na svém blogu. Zákazníci, kteří si produkt zakoupili, mají 90 dní na požádání o refundaci.

Svoje rozhodnutí o ukončení společnost odůvodnila neschopností snížit cenu jak odšťavňovače, tak jednotlivých džusů, o což se snažila měsíc. „Během tohoto procesu jsme zjistili, že vytvoření efektivního výrobního a distribučního systému pro zákazníky v USA vyžaduje infrastrukturu, kterou nejsme schopni vybudovat sami jako samostatný byznys.“

Nemusí to však ještě být zcela definitivní konec příběhu. Aby prý Juicero dosáhlo svého dlouhodobého cíle, musí najít partnera s existujícím dodavatelským řetězcem čerstvých potravin, který by byl schopen pokračovat v misi. Je to však ještě vůbec reálné?

Diskuze k článku