Někdy si byznysmeni myslí, že jsme jen doprovod, říkají ženy ze startupů

Women Startup Competition (179 of 222)

O ženách ve startupech je slyšet stále víc. Věnujeme se jim nejen my ve speciální rubrice, ale řada nových projektů. Třeba nedávná soutěž speciálně pro ně – česká Women startup competition. U nás vůbec poprvé. Oceněné dámy jsme si vyzpovídali a podívali se na startupový svět jejich očima. Co v jejich příběhu znamená uspět?

O nástrahách a radostech světa podnikání jsme si povídali s Hanou Němcovou (Frusack), Eliškou Herzanovou (Demeven) a Terezou Jurečkovou (Pragulic).

Pohyb žen ve světě byznysu může být stejně hladký jako pohyb mužů, někdy si ale zpovídané přeci uvědomují, že je něco jinak. „Při společenských událostech lidé téměř vždy na první dobrou předpokládají, že jsem doprovod mužů, což je občas frustrující,“ ujasňuje Tereza Jurečková z Pragulic. „Musím říct, že zvláště při jednání s muži starších ročníků, jsem si musela vydobýt pozornost, která většinou směřovala na začátku schůzek ke kolegům – mužům,“ potvrzuje Hana Němcová z Pragulic.

Česká odnož Women startup competition je sice za námi, ale vítězný projekt se ještě připravuje na mezinárodní kolo v Londýně, kde se zúčastní 5denního workshopu a bude se prezentovat na Final Demo Day 1. července 2017 před místními investory a novináři.


Hana Němcová, Frusack: Někdy ta pozornost na schůzkách šla prostě nejdřív mužům

frusack

Tereza Dvořáková a Hana Němcová, Frusack

„Pracujeme s inovacemi, a to ve dvou hlavních směrech,“ hlásí Hana Němcová z projektu Frusack. Ten má totiž speciální tkaninu, a to z kompostovatelného pla (polymléčná kyselina) a momentálně ji nevyrábí nikdo jiný na světě. Druhou částí inovace je podle ní nový pohled na „ekodesign“ – místo typických eko barev, jako jsou hnědá či zelená, frusack vsadil na křiklavé barevné kombinace. Takže má zaujmout i ty, kteří ekologicky primárně nesmýšlejí.

Jaké máte se svým projektem cíle?

Chtěli bychom, aby byl frusack jednou stejnou samozřejmostí, jakou jsou dnes plastové sáčky, s tím rozdílem, že svět bude bavit ho používat. Na trh jsme vstoupili v Česku a na Slovensku, potenciál produktu je ale celosvětový. Začínáme s malou skupinou zákazníků, kterým skutečně chceme předat hodnoty a myšlenku, na které stojí celá firma. Nechceme primárně zasáhnout masy, ale skutečně to postavit správně a poté se vrhnout na větší hráče [úsměv].

Kolik vás aktuálně ve startupu pracuje?

Stabilně jsem to pouze já a kolegyně Tereza, obě jsme zakladatelky a jednatelky. Třetím společníkem je náš investor, který funguje jako mentor a dlouhodobě využíváme i jeho tým asistentů, kteří pomáhají s finančním řízením, účetnictvím, právním poradenstvím, atd.

V jaké fázi projektu jste?

Vstoupili jsme na trh přes crowdfundingovou kampaň. Měli jsme zde asi 1 500 platících přispěvatelů. Od té doby jsme pracovali na rozjezdu sériové výroby a brzy spouštíme e-shop. Vnímáme ale silnou trakci a velký zájem, stále se budeme pohybovat v tisícovkách kupujících za měsíc.

Kolik času startupu věnujete?

Od založení společnosti v březnu 2016 se z toho stala skutečně práce na plný úvazek. Denně trávíme s frusackem 9- 12 hodin, když je potřeba, tak i více. Víkendy taky často nejsou o odpočinku, ale o práci.

Všímají si další lidé na akcích či při jednáních toho, že jste právě žena ve vedení startupu – musíte tomu uzpůsobovat své chování?

Musím říct, že zvláště při jednání s muži starších ročníků, jsem si musela vydobýt pozornost, která většinou směřovala na začátku schůzek ke kolegům – mužům. S tím ale zase nemám problém, takže šlo jen o ujasnění pravidel hry a se vzájemným respektem již dále nebyl problém. Obecně nějaký rozdíl nevnímám a chovám se jednoduše přirozeně.

Je ale pravda, že žen je ve startupovém prostředí na vedoucích pozicích méně. Sama jsem tak nadšená pokaždé, když potkám ženu, která se toho nebojí, stejně jako my. Zatím jsem jich ve startupovém prostředí dokázala napočítat spíše jednotky.

Co teď? Plánujete soutěž využít ke zviditelnění?

Určitě ano. Jedním z našich cílových trhů v EU je právě Velká Británie, kde byly minulý rok zpoplatněny i nejtenčí plastové sáčky na ovoce a zeleninu. Frusack tam tedy z pohledu zákazníka dává i ekonomický smysl a doufáme, že soutěž nám pomůže dostat se v Británii do povědomí. Soutěž pro nás teď ale znamená hlavně obrovskou motivaci do dalšího fungování. Vyhrály jsme cenu poroty i cenu publika a je to první soutěž, na které byl Frusack oceněn. Určitě jde tedy o milník, který si budeme pamatovat.

Jakých dalších akcí se zúčastňujete? Využily jste ve svém podnikání nějaké podpory?

Byli jsme na několika akcích v Impact hubu, účastnili se Social Impact Awards. Akce využíváme rádi, jde hlavně o networking, nové kontakty a inspiraci. Co se týče finanční podpory, podařil se nám jeden kousek, a sice získat pro náš startup bankovní úvěr. Jsme nejspíš první startup v Česku, který na takovouto formu podpory dosáhl, a určitě první, který kdy schválila tato konkrétní banka. Díky těmto prostředkům budeme moci rychle vychytat výrobu a utéct konkurenci.

Máte závěrem doporučení pro ostatní startupy?

Důležité je nezakládat startup jen proto, aby člověk založil startup. Začněte s něčím, co vychází z vás a vám samotným to dává smysl. A to tak velký, že vám stojí za to riskovat všechno a postavit kolem toho podnikání. Potom je mnohem vyšší pravděpodobnost, že vás to nepřestane bavit, neztratíte motivaci pokračovat. Klíčem je vytrvalost. Jen vy si vybíráte, kdy umřete. My jsme byly ve vyhrocených a krajních situacích mnohokrát. Vypadalo to, že už není cesty dál. Vždycky ale byla, a když ne, nevzdaly jsme to a vyšlapaly jsme si vlastní. A takových situací ještě přijde. Ani jedinkrát ale nepadla možnost, že končíme. Věříme tomu, co děláme, tak moc, že konec prostě přestal být možností [úsměv].


Eliška Griffiths, Demeven: Ženský přístup je vítaný

demeven

Eliška Griffiths a Lucie Dráždilová, Demeven

Demeven se zaměřuje na trh chovatelských potřeb, a to velmi specifickým způsobem. Říká, že propojuje 3 základní aspekty: design, funkčnost a inovaci. Právě inovacím podle startupu téměř nikdo nevěnuje a nevychází tak vstříc potřebám moderního chovatele psa. „Názorným příkladem je naše kabelka pro majitelky psů, která je svým vzhledem, funkčností a inovativností nejen v českém, ale i ve světovém měřítku naprosto unikátní. Je tak krásná, že si ji žena bez obav může vzít do společnosti i bez psa a zároveň je díky speciálním vychytávkám maximálně funkční při procházce nebo výcviku psa,“ říká s úsměvem Eliška Griffiths.

Jaké máte se svým projektem cíle?

V našem ideálním světě by každá žena na světě znala a kupovala produkty Demeven [úsměv]. Začněme ale popořadě, prvním cílem je rozšířit povědomí o našich unikátních produktech po celém Česku. Zároveň také aktuálně testujeme některé další evropské trhy, na které bychom mohli s produkty Demeven expandovat a udělat tak našimi vychytanými designovými produkty radost majitelům psů i v zahraničí.

Kolik vás aktuálně ve startupu pracuje?

Projekt vedeme dvě a na výrobě se u nás podílí další 3 ženy (švadleny).

V jaké fázi projektu jste?

V současné době už máme dobře zaběhnutý e-shop a navázaly jsme spolupráci i s některými kamennými pet shopy, kam dodáváme naše zboží. Projekt je výdělečný, přesto se snažíme většinu zisku investovat do rozšíření portfolia produktů.

Máme více než tisíc zákazníků v tuzemsku a plánujeme expanzi do zahraničí.

Kolik času startupu věnujete?

Demeven jsme se začaly věnovat na plný úvazek na podzim minulého roku.

Všímají si další lidé na akcích či při jednáních toho, že jste právě žena ve vedení startupu – musíte tomu uzpůsobovat své chování?

Ano, lidé si toho všímají. Setkáváme se s velmi pozitivními reakcemi na toto konto a obdivem. Své chování přizpůsobovat nemusíme, ženský přístup je vítaný a nijak nás to neomezuje.

Co teď? Plánujete soutěž využít ke zviditelnění?

Byla to naše první zkušenost v soutěži tohoto typu. Celý zážitek vnímáme velmi pozitivně. Měly jsme možnost zkusit si prezentaci naší značky a dostaly jsme skvělou zpětnou vazbu ohledně prezentace od profesionálního kouče a následně i tip od poroty, na co se máme do budoucna zaměřit.

Soutěž se snažíme využít i k mediálnímu zviditelnění. Díky soutěži nás například čeká rozhovor v rádiu.

Jakých dalších akcí se zúčastňujete? Využily jste ve svém podnikání nějaké podpory?

Byla to naše první soutěž, ale do budoucna se plánujeme zúčastnit dalších akcí tohoto typu. Je to skvělá zkušenost i místo pro networking.

Máme několik skvělých mentorů, ale po finanční stránce jsme zatím žádné podpory nevyužily.

Máte závěrem doporučení pro ostatní startupy?

Díky internetu máme dnes snadný přístup k informacím a začít podnikat je tak hračka. Pokud máte vizi a chcete přispět k lepšímu nebo hezčímu světu, pak se toho nebojte a běžte do toho naplno. Odvážní zvítězí.


Tereza Jurečková, Pragulic: Budování byznysu je zběsilá jízda, užívejte si ji se vším všudy hned od začátku.

Women Startup Competition (104 of 222)

Prohlídky města očima lidí bez domova jsou něco jiného než klasické turistické trasy. Zjistíte, kde se konkrétní bezdomovci ukrývají, kde a jak si vydělávají či vydělávali a poznáte celý jejich životní příběh. Zákazník tak dostane unikátní informace ze zákulisí a o úskalích a každodennosti bezdomovectví.Pragulic není obyčejný startup, je to sociální byznys, který pomáhá řešit společenský problém a přitom funguje jako každý jiný podnik,“ říká Tereza Jurečková.

Jaké máte se svým projektem cíle?

Cíl projektu je ambiciózní, chceme změnit to, co si lidé myslí a jak přistupují k bezdomovectví.

Kolik vás aktuálně ve startupu pracuje?

Za poslední rok máme tým složený ze čtyř lidí, k tomu kolem devíti průvodců, účetní, psychology, právníky, konzultanty a dobrovolníky.

V jaké fázi projektu jste?

Projekt je ve fázi růstu, za dobu fungování jsme měli už přes 25 tisíc platících zákazníků z celého světa. Expanzi plánujeme a hledáme vhodné partnery.

Kolik času startupu věnujete?

Pragulic je něco, čemu se věnuji už od školy naplno, je to moje hlavní zaměstnání. Kromě toho také příležitostně přednáším, konzultuji a dodělávám si doktorát.

Všímají si další lidé na akcích či při jednáních toho, že jste právě žena ve vedení startupu – musíte tomu uzpůsobovat své chování?

Málokdy na to přijde vyloženě řeč. Speciálně pro ženy existuje spousta akcí, na podporu jejich setkávání a rozvoj, což je fajn.

A teď ta stinná stránka – při společenských událostech lidé téměř vždy na první dobrou předpokládají, že jsem doprovod mužů, což je občas frustrující. Setkala jsem se taky s nevhodnými poznámkami a sexuálními návrhy výměnou za investici nebo podporu.

Co teď? plánujete soutěž využít ke zviditelnění?

Těší mě, že holky vůbec něco takového dělají. Je to skvělá věc a velmi profi připravená a zorganizovaná. Doufám, že se budeme setkávat i do budoucna. Je to vlastně naše první ocenění, i když jen za 3. místo, v soutěži zaměřené čistě na startupy. Předtím jsme vždy uspěli jen v kategoriích social business. Pragulic lidé znají, ale i tak se nám po soutěži ozvalo spoustu nových lidí.

Jakých dalších akcí se zúčastňujete? Využily jste ve svém podnikání nějaké podpory?

Snažím se být dobře zasíťovaná ve všech oblastech, kterým se věnujeme. Je to bezdomovectví, sociální podnikání, turismus a startupy a obecně být ve společnosti lidí, kteří jsou aktivní a inspirativní. Důležité jsou pro mě místa jako Impact Hub a Pracovna a networky jako Travelmassive, Aspen Institute, Ashoka a další. Bez jejich podpory by Pragulic nikdy neuspěl.

Máte závěrem doporučení pro ostatní startupy?

Budování byznysu je zběsilá jízda, užívejte si ji se vším všudy hned od začátku. Kdybych tohle věděla, netlačila bych tak na pilu, nekašlala na lidi a nemyslela si, že se musím pořád za něčím honit a že mi něco uteče.

Diskuze k článku