Čím víc chtějí, tím méně to jde. Na největším elektronickém veletrhu CES startupy zaujmout nedokážou

CES. Zdroj: Flickr.com, SamsungTomorrow

Veletrh CES v Las Vegas je pravděpodobně největší akcí svého druhu v oblasti spotřební elektroniky. Nikde jinde se na jednom místě nesejde tolik vystavovatelů i novinářů z celého světa. Mohlo by se zdát, že je to pro mladé a začínající firmy doslova ráj pro nastartování své cesty k zákazníkům. Jenže opak je pravdou, na CESu se startupům moc zaujmout nedaří, důvodů je hned několik.

Přes 200 000 m2 výstavní plochy, téměř 4 000 vystavovatelů, 170 000 návštěvníků z řad novinářů, analytiků, obchodníků a odborníků z oboru spotřební elektroniky, z toho více než čtvrtina ze zahraničí. Veletrh CES je opravdu obří událostí. Letos prý s historicky největší účastí startupů.

Jako jeden z těch 170 000 návštěvníků si ovšem dovoluji konstatovat, že pro drtivou většinu startupů byla tato účast zhola k ničemu. Vyhozené peníze, které firmy horko těžko získaly od svých investorů nebo třeba vybrali od příznivců na různých portálech pro komunitní financování.

A proč ? Důvodů je hned několik. Je to kombinace velikosti veletrhu, jeho zaměření i samotné prezentace startupů.

Na CESu byl letos pro startupy vyhrazen celý jeden výstavní areál, Sand Expo. Ten je ovšem mimo hlavní výstaviště a také daleko od konferenčního centra Marina Bay Sands, kde se před začátkem CESu koná většina novinářských prezentací. Takže do Sand Expo vyrazí jen ten, kdo se opravdu startupy zabývá a takových novinářů je na veletrhu vlastně menšina.

Napravit se to dá účastí na některé z večerních akcí pro novináře. Letos se konaly tři, já navštívil dvě z nich – ShowStoppers a CES Unveiled. Obě akce probíhají podobně: to se takhle naplní obří konferenční sál v některém z lasvegaských hotelů hromadou stánků o rozloze maximálně 2 m2, firmy si účast zaplatí a novináři jsou sem nalákáni na bufet zdarma.

SONY DSC

Výsledek? Nic, zhola nic. Kolegové z Technet.cz na této akci objevili kuriozity jako vyhřívané boty nebo nepochopitelnou láhev na vodu. My jsme za mobilní svět neobjevili snad nic, co by stálo pro běžného uživatele za zmínku – ať už jako užitečná novinka, nebo jako bizarní záležitost.

V tomto případě je potíž především v samotné prezentaci startupů. Stánků jsou v rámci takové akce stovky, času málo, strávit tu chcete tak hodinu, maximálně hodinu a půl, ještě je totiž potřeba večer připravit články na druhý den. Na každý stánek máte tak minutu času, spíš méně. Jenže více než minutu by vám ve většině případů zabralo vůbec zjišťování toho, co to sakra u daného stánku je. Většina firem (a to dokonce i ty velké, na těchto akcích nevystavují jen startupy) neumí v rámci těchto večerních dýchánků vůbec svůj produkt prezentovat.

SONY DSC

Jasně, když jdu kolem stánku HP nebo Lenovo, je mi jasné, že tam asi budou notebooky a další obvyklé produkty. Když ovšem jdu kolem stánku firmy XYZ s obřím obrázkem něčeho zakrouceného na prezentační tabuli, těžko si na první pohled dovedu představit, o čem produkt firmy je. A to je ten problém – nemám čas zjišťovat, o co zrovna jde. Pokračuji dál někam, kde si okamžitě všimnu toho, o co jde a vyhodnotím, že je to pro mě zajímavé téma.

Jinou cestou,jak objevovat, je v podstatě opisovat od novinářských hvězd CESu. Těmi jsou redaktoři serverů jako jsou Engadget, Cnet, TNW, The Verge a další. Pokud oni něco objeví (a oni objevovat nemusí, firmy za nimi samozřejmě přijdou samy), druhý den k danému stánku běží tisícovka dalších novinářů z médií z celého světa. Nevybavuji si, že by letos v mé oblasti zájmu (primárně mobilní technika a vše kolem ní) někdo z nich objevil něco zásadního.

SONY DSC

Mnoho startupů si myslí, že jejich produkt je právě tím, co musí všechny zajímat a co si budou kupovat davy. Jenže tak to není a CES to dokazuje. Je to veletrh spotřební elektroniky, té, kterou opravdu masy kupovat budou. Jasně, ukazuje spoustu trendů a konceptů pro budoucnost, ale opět spíš těch globálních. Malé a začínající firmy se v tomhle prostředí dost topí.

Z mého pohledu byla jedinou zajímavou prezentací začínající entity ta od Phonebloks. A to vlastně jen proto, že se nacházela na stánku Intelu, který vzal organizaci a její novou konstrukci modulárních chytrých hodinek pod křídla svého inkubátoru. Phonebloks tak dostala prostor na jednom z nejprominentnějších míst celého veletrhu: v nejrušnějším rohu hlavní výstavní haly Las Vegas Convention Center.

SONY DSC

A to je při rekordní účasti startupů trochu málo. Proto prosím, pokud se vydáváte na takovou akci, jako je CES (ale třeba i IFA v Berlíně, MWC v Barceloně), ujistěte se, že víte, jak chcete svůj produkt představit, jak vystoupit z (opravdu obřího) davu. Jinak to nemá cenu. Jo a má gratulace patří Janu Březinovi a jeho fotografické aplikaci Fripito. Ta uspěla v rámci konference AppNation konané právě během CESu. AppNation zařadila Fripito mezi Top 50 aplikací. A to už je mezi těmi tisícovkami slušné zviditelnění.

SONY DSC

Diskuze k článku