Nejsou lidi, začíná boj: Jak startupy staví byznys v hledání zaměstnanců

Nezaměstnanost v České republice dosahuje rekordně nízké hodnoty, v rámci Evropské unie jsou na podobné úrovni jen v Německu. Najít zaměstnance – a hlavně ty kvalitní – je dnes těžší, než kdy bylo. Šanci vycítily i startupy.

Jejich projekty zaplavují digitální prostor. Vznikly třeba Boomit, Profinaut, QuickJobs, nebo Lusk, vedle nich ty alespoň trochu zavedenější spouští nové funkce a zaměřují se na zajímavé způsoby, jak kandidáty oslovit.

Projděte se ve firmě – z domova

Klasické inzeráty už nestačí. Boj o zaměstnance chtějí v Proudly vylepšit virtuální realitou. Kariérní showroom (jak se firma sama nazývá) díky ní přináší možnost potenciálním zaměstnancům podívat se do kanceláří možného zaměstnavatele, jako jsou Nestlé, Vodafone nebo Faurecia.

„Výhoda využívání virtuální reality v oblasti náboru spočívá jednak v přenesení herních prvků do jinak mnohdy nezajímavé činnosti v podobě hledání práce a jednak zprostředkuje uchazeči reálný zážitek firemního prostředí bez toho, aby se za ním musel kandidát kamkoli osobně vypravit,“ vysvětluje zakladatel Proudly Jan Klusoň.

Zároveň ale potvrzuje, že VR při náboru lidí je teprve na začátku a její možnosti využívají zejména velké společnosti. „V řádu několika let ale bude většina zaměstnavatelů muset zaujmout něčím víc než jen slovy ‚Jsme mladá a dynamická firma‘. Tomu už prostě nikdo nebude věřit. Mladé tím už neoslníte,“ dodává Klusoň.

Stejnou novinku při náboru lidí spustili i v GoodCall. „Momentálně GoodCall investuje do nové generace své mobilní aplikace a do využití virtuální reality v recruitmentu. S VR brýlemi se již můžete „projít“ po budoucím pracovišti svého zaměstnavatele,“ popisuje Milan Novák, CEO firmy.

Chatbot

Chatbot

Do dalšího vývoje recruitmentu podle něj již začíná zasahovat automatizace procesů. Třeba v prvním kontaktu s kandidátem může být umělá inteligence spojená například s nástupem chatbotů.

GoodCallupodle kterého jsou životopisy přímo mrtvé – se přitom daří dobře, aktuálně má přes 400 aktivních zákazníků ve střední Evropě, o které se ze šesti českých a jedné slovenské pobočky stará 130 zaměstnanců. Letos očekává umístění více než 500 kandidátů a roční obraty dosahují výše 80 milionů korun.

„Momentálně jednáme o expanzi do Polska i Maďarska. V Polsku jsme již letos pořádali školení naší Recruitment Academy a na podzim tam organizujeme HR workshop na moderní recruitment technologie,“ popisuje dále Novák.

A doplňuje, že LinkedIn je pro firmu stále významným zdrojem při hledání ideálních kandidátů (tvoří 56 procent), ale postupně nastupují i další sítě, a hlavně přímá doporučení nebo kontakty z jejich mobilní aplikace.

Zařizujeme revoluci v recruitmentu

Nový přístup na poli recruitingu IT profesionálů zkouší i Techloop slibující konec spamu a začátek transparentnosti. S tím, že vznikl již v loňském lednu, ho ale můžeme považovat za zavedený startup. Na portálu je podle vyjádření firmy zaregistrovaných více než 12 tisíc lidí (z toho 45 procent profilů bylo ověřeno), další stovky se přidávají každý měsíc.

„Rosteme velice rychle. Pokud jde o počty pohovorů a umístěné kandidáty, rosteme o více než 30 procent měsíčně,“ popisuje Paul Cooper, jeden ze zakladatelů startupu.

Pomocí jejich portálu si zaměstnance hledá více než 500 společností. „Po IT talentech je na celém trhu obrovská poptávka, pracujeme proto s širokým spektrem firem – ať už jsou to úspěšné startupy (Twisto, Kiwi a Bonami), nebo velké korporace (KPMG, T-Mobile, AirBank),“ říká Cooper.techloop teamStartup zároveň letos vyrazil do zahraničí. Díky investici od Rockaway od začátku února působí na Slovensku, od června taky v Maďarsku a Nizozemí. „Na Slovensku vše probíhá velmi dobře – mnoho vývojářů i firem o Techloop projevilo zájem. Kandidáty se nám daří umisťovat nejen v Bratislavě a Košicích, ale i v menších městech,“ popisuje Cooper.

Na hodnocení vývoje v Maďarsku a Nizozemí je ještě brzo, podle Coopera ale vše nasvědčuje slibnému růstu. Po další investici chce Techloop do Polska.

„Recruitment je nadále živým sektorem, co se inovací týče. A online trhy, jako právě Techloop, jsou tím, co má opravu potenciál způsobit v tomto odvětví revoluci,“ slibuje Cooper s tím, že jejich výhodou je transparentnost i nižší náklady proti tradičním agenturám.

Jen pro vyvolené

Techloopu aktuálně vzniká nová přímá konkurence. Boomit slibuje exkluzivní pracovní nabídky a podle svého vyjádření je nejlevnějším způsobem hledání IT specialistů na českém trhu.

Firmy, se kterými plánuje spolupracovat, si startup pečlivě vybírá a plánuje jejich počet omezit na dvacet. „Firmy budeme postupně zveřejňovat na tiskových konferencích, první plánujeme v polovici léta,“ popisuje Kristína PolakovičováBoomitu.

boomit„Naše společnost jde cestou exkluzivity a firmy, které k nám vstupují, si vybíráme. Na druhé straně, naše konkurence to pojímá masově a nabírá všechny firmy. V tomto konkrétně vidím náš potenciál a výjimečnost,“ říká Polakovičová.

Podle vyjádření firmy byla prvotním impulsem na její založení reakce na nedostatky trhu práce. „V Boomitu věříme, že vstupujeme do nové dimenze v hledání pracovních příležitostí. IT specialisté nehledají práci, hledají novou výzvu,“ popisuje jeden z realizátorů projektu Petr Hajduk s tím, že celou problematiku chtějí převést v příjemný a pohodlný proces.

Firmám slibuje odpadnutí nákladů spojených se zaškolováním nedostatečně kvalifikovaných uchazečů, a to za cenu devítiprocentní provize z kandidátova ročního platu. Pokud kandidát vyhovovat nebude, může společnost do tří měsíců od smlouvy odstoupit a provizi získá zpátky.

Uchazečům pak nabízí bezplatné a anonymní vyplnění profilů do deseti minut společně s informacemi požadovaného oboru a platového ohodnocení. Kandidát si sám reguluje, které nabídky jsou pro něj zajímavé a na které odpoví. V případě podpisu pracovní smlouvy získá odměnu 15 tisíc korun. Za doporučení aplikace může získat dalších pět tisíc.

Nastane odliv do Německa?

IT recruiting láká mnoho firem, mezi ně patří i TalentPeople.cz specializující se na propojování českých ajťáků s německými firmami. Výhodou může být i dojíždění z Česka nebo domluva na částečné práci z domova.

„Ty zkušenosti jsou nezaplatitelné, na rozdíl od práce v Anglii nebo USA se do Německa nemusíte nutně stěhovat. Většina našich zákazníků jsou 3 až 4 hodiny do Prahy. A pokud bydlíte v Severních Čechách, možná máte jednodušší dojíždět za prací do Drážďan nebo Chemnitzu,“ říká Petr Kapitán, zakladatel projektu.

V Německu podle něj stále přežívají určité stereotypy o východní Evropě. Němci jsou prý sice konzervativní, ale jakmile je přesvědčíte svou dobrou prací, získáte si je rychle. Požadovanými vlastnostmi jsou zejména technické vzdělání, schopnost samostatného myšlení a taky „typicky česká“ improvizace.

Na volné noze a hlavně rychle

Ne všichni však řeší jen zaměstnávání ajťáků. Před třemi měsíci vznikl projekt Profinaut snažící se změnit pracovní návyky na českém trhu. Jak? Ukázat firmám, že experty je možné získat i jinak, než klasickým náborovým procesem – a zejména ty, kteří mají zájem o flexibilní formu spolupráce. Díky tomu je možné najít je i za několik minut a ne měsíců.

Manažer, který potřebuje doplnit tým o odborníka, si stáhne aplikaci a bez registrace (a zdarma) začne hledat v databázi „Profinautů“. Pak potenciálním spolupracovníkům zavolá nebo napíše email.

profinaut

Do projektu, který rozběhla společnost LMC a agentura Direct People, je podle jejich vyjádření zapojených více než 500 lidí se 130 odbornostmi a jejich služeb využívá přes 50 firem.

„Firmy oceňují, že Profinauty se mohou stát jen ti, kdo dostanou do sítě pozvání. A ten, kdo je tam pozve, se zaručuje za jejich odbornost a schopnosti. Nestačí totiž být s dotyčným kamarád, ale musí s ním mít reálnou zkušenost, doložitelnou spolupráci. Firmám tak odpadá nutnost prověřovat dovednosti lidí, které chtějí najmout, a celý proces náboru se tím ještě více zrychluje,“ uvedl Michal Kalousek z Direct People.

Kromě České republiky byl Profinaut spuštěn taky v Polsku a chystá se na další trhy. Dlouhodobým cílem je totiž databáze seniorních expertů, kteří budou moci pracovat i na zahraničních projektech.

„Protože pracovní trhy přestávají mít hranice a lidé chtějí mít čím dál větší volnost a nabírat zajímavé zkušenosti. Situaci výstižně popsali v jednom článku v Guardianu: naši rodiče měli jedno zaměstnání po celý život, my jich máme v průměru šest a naše děti jich budou mít šest najednou,“ doplňuje Kalousek.

Brigáda na jedno kliknutí

Podobným způsobem funguje i loni spuštěný startup QuickJobs, který v březnu vyhrál cenu diváků na DemoDay xPortu VŠE a my ho zařadili do Startupu Týdne. Na rozdíl od Profinautu se však zaměřuje na brigády.

„Aplikace QuickJobs umožňuje vystavení jednorázové brigády zaměstnavatelem, okamžité odeslání inzerátu k brigádníkům a reakci na jedno kliknutí,“ popsal Dalibor Herbrich, CEO a jeho spoluzakladatel.

Team QuickJOBS

Team QuickJOBS

Platforma obsahuje vše potřebné od vystavení inzerátu, před distribuci k lidem, jejich reakci na jedno kliknutí až po vlastní dohodu. Podle svých tvůrců se tak brigádníkům zjednodušuje hledání a klienti mají větší dosah.

Momentálně má startup přes šest tisíc registrací, přičemž podle vyjádření Herbricha v posledním měsíci zaznamenal růst počtu inzerátů o sto procent. Samotné inzeráty pak mají v průměru do 15 minut jednoho zájemce.

„Běžně se daří zaměstnavatelům najít brigádníka do dvou minut. Denně se nám daří úspěšně spojit brigádníky se zaměstnavateli, kteří spolu pak spolupracují,“ popisuje Herbrich.

Nezapomenout na recruitery

Ne všechny nové startupy se ale zaměřují jen na stranu lidí hledajících práci nebo brigády. Nedávno spuštěný WinWinJob prezentuje budoucí šéfy jako ty, podle kterých by si zájemci měli práci vybírat. „Chceme změnit způsob hledání práce – otočit dosud známé principy. Doma si vše chceme vyzkoušet a pak se pustit dál za hranice. Do roka chceme u nás mít 1 000 zajímavých šéfů a za 5 let bychom chtěli být úspěšní i na americkém trhu,“ plánuje Bára Filáčková, která projektu šéfuje.

To Lusk na to jde ještě trochu jinak – snaží se pomoct recruiterům. Jako náborová aplikace slibuje zefektivnění náborových procesů a jejich přizpůsobení na současné výzvy, což souvisí hlavně s rozvojem „candidate driven market“. Na ten podle zakladatelů Lusku nebyl český trh připraven.

Logo Lusk

Logo Lusk

„Během prodeje našeho prvního produktu jsme zaznamenali výraznou změnu dynamiky na recruitment trhu. Společnosti začaly ztrácet svoje dominantní postavení, kdy si mohly diktovat podmínky, naopak pozice kandidátů se posilovala, byl jich nedostatek a změnily se jejich potřeby,“ popisuje Ronny Balson ze startupu.

Vývoj Lusku začal ještě v srpnu 2015, svého prvního klienta získal až rok poté. V současnosti má 29 aktivních klientů a 250 registrovaných společností. Samotní klienti do platformy přidali více než 8 700 kandidátů. Aplikace je již přeložena do čtyř světových jazyků.

Startup byl úspěšný i při hledání investic – kromě andělské získal taky 1,5 milionu eur od polské investiční skupiny Grupa Pracuj. V současnosti otevírá další investiční příležitost do jednoho milionu eur, který jim má pomoci v expanzi především na polský a španělský trh.

„Už dnes vidíme, že kandidáti začínají zásadně měnit pracovní trh. Tento trend bude i nadále posilovat. Podle nás to bude znamenat vyšší mzdy zaměstnanců, větší firemní konkurenci, méně startupů, tudíž i méně inovace,“ líčí Balson.

Odvolává se přitom na Rainera Stracka, který podložil, že „v roce 2030 budou mít největší světové ekonomiky otevřeno více pracovních pozic, než dospělá síla dokáže pokrýt.“

„Je potřeba, aby se společnosti začaly zaměřovat více na lidi a práci s nimi. Lusk jim v tom pomáhá prostřednictvím technologie i znalostmi z trhu,“ dodává Balson na závěr.

Diskuze k článku