Nanits Universe: Jak chce český startup změnit světový trh komiksů

Přenést zážitek čtení komiksů do nového tisíciletí. Tak by se dala popsat mise českého startupu Nanits Universe, který vyvíjí platformu na tvorbu digitálních komiksů. Nejde ovšem jen o překlopení obrázků z printu na web – technologie čitatelům nabízí nový druh zážitku, třeba se speciálním hudebním doprovodem měnícím se podle děje.

Roční trh komiksů je ve Spojených státech na úrovni jedné miliardy dolarů ročně, přičemž digitální komiksy zabírají jen jeho desetinu. Nanits Universe se snaží tento podíl zvýšit, protože věří, že digitální komiksy mohou mít větší úspěch.

„Potenciál tam je. Technologie čitatelům nabízí nový druh zážitku, procenta mohou narůstat nejenom tak, že naše digitální příběhy začnou číst čtenáři komiksů, ale že se přidají i další, kteří komiksy doteď nečetli. To může být atraktivní i pro vydavatele, které chceme oslovovat,“ říká Robert Kaločai, ředitel Nanits Universe.

Papíru ale válku vyhlašovat nechce. „Srovnal bych to spíše s kinem a divadlem. Kino také nemělo za cíl zabít divadlo, přestože může vyprávět stejný příběh. Kino na to má více technologie řešení, ale divadlo má zase osobnější feeling, což je obdoba držení knížky v ruce. Digitál musí přinést něco, co papír nedokáže, aby to nebyla jen osekaná verze tištěného komiksu. Podobně by nefungovalo ani kino, kdyby jen filmovali herce na jevišti v divadle,“ popisuje dále Kaločai.

Kaločai v rozhovoru pro Tyinternety mluví o několika investicích, které startupu vynesly již více než šest milionů korun, jak vůbec platforma funguje a jaké s ní má plány nebo co očekává od tříměsíční cesty do Silicon Valley.

Robert Kaločai (vpravo) a Michael Petrus

Na začátek si do vás trošku rýpnu. Jak vznikl název Nanits? Připomíná slovo „nanic“, jako že je to na nic.

Na začátku mne ani nenapadlo, že může tohle evokovat. Vzniklo to ze slova nanites, což jsou nanoroboti, nanotechnologie – naniti. Původní nápad byl o příběhu, návrhu sci-fi světa, který byl jako kroniky nanitů. Vzhledem k tomu, že jsme název chtěli trošku upravit a vymyslet vlastní, tak jsme odebrali „éčko“ a vzniklo z toho Nanits. Je to sloučenina, kterou vytvořila zlá společnost v příběhu. V Čechách to samozřejmě někdo automaticky čte jako „naňic“, ale je jich málo. Většina to čte tvrdě.

To, že nejste nanic, dokazuje třeba zájem investorů. Měli jste úspěšné investiční kolo v rámci Busymana, úspěšnou kampaň na Kickstarteru i na Fundliftu. Kolik prostředků jste již na své fungování vysbírali?

Přes šest milionů korun.

Kdy investoři očekávají, že se jim investice vrátí?

U části investorů s dluhopisy vydané přes Fundlift je to jasné, za tři roky ho s úroky musíme splatit. Investoři, kteří investovali do podílu, mají několikaletou čekací dobu, kdy nemůžou vyžadovat výplatu podílu, a i kdyby ji vyžadovali, tak ty peníze nejsou. Ve smlouvě navíc máme danou dobu, během které firma nemůže prodávat podíly, a od investorů máme na jejich podíl předkupní právo.

Kolik máte vlastníků?

Teď máme čtyři vlastníky a rozprodáno je 29 procent společnosti, já a Michal (Petrus, kreativní ředitel – pozn. redakce) máme zbylých 71. Při téhle úrovni jsme si řekli dost a tuhle ekvitu si chceme zachovat, proto jsme v dalším kole využili Fundlift, který nám dovolil získat peníze bez prodeje společnosti.

Jaké tržby aktuálně generujete?

Tržby teď generujeme jen z prvního dílu, přesáhly tisíc liber a dostáváme se ke dvěma tisícům. Je to ale prodej typu, že to někdo viděl a doporučil dál. Zatím nechceme investovat velké peníze do marketingu, protože obsah je tvořen jedním volným a jedním placeným číslem. Nechceme pálit peníze, abychom k nám jen nahnali lidi a ti pak hned odešli.

Kdy bude těch komiksů víc?

Podařilo se nám dohodnout spolupráci s dalšími autory, do března chceme mít dalších třicet komiksů a k tomu vydat další své. Na to jsme se hodně soustředili a vlastně kvůli tomu i sháněli peníze na Fundliftu – potřebovali jsme zvětšit tým o kráječe, kteří komiks předělají do potřebné podoby, rozkrájí, zhudební a podobně. Protože se jedná o první spolupráce, děláme to za autory.

Komiksy tedy přizpůsobujete pro vaši platformu vy sami.

Ano, to je základ. Každý komiks, který budeme mít, musí vypadat, jako by se dělal pro tu platformu.

Bylo náročné najít první umělce a tvůrce komiksů, kteří by měli zájem s vámi spolupracovat a publikovat své komiksy přes vaši platformu?

Vždy je problém najít kvalitní lidi. Myslíme si, že náš projekt je hodně ojedinělý a zajímavý, takže lidé se hlásí a chtějí to dělat. Vnímají, že jsou součástí většího procesu.

Jak velký je váš tým?

Náš tým má momentálně více jak třicet členů na různých pozicích a pracovních nasazeních. Nově jsme přijímali další scénáristy a tři sazeče, jež se specializují na krájení a konverzi komiksů, kterou jsme rozjeli čerstvě. Tým budeme ale muset zase rozšiřovat, protože se nám otvírají další cesty, jak získávat komiksy, a jejich produkce by měla být ne v jednotkách, ale v desítkách. Chtěli bychom dosahovat několika set komiksů ročně.

Kolik lidí na to budete potřebovat?

Příprava konverze komiksu zabere dva až tři týdny, nakreslení nového však zabere třeba i čtyři měsíce. Samotná konverze je časově méně náročnější, ale i tak se jedná o složitý a velmi pečlivý proces. Jednak potřebujete člověka, co ten komiks rozkrájí a poskládá, a jednak potřebujete dalšího, který ho pak dokreslí. To jsou dva lidi a k nim dva tři hudební skladatelé, kteří na tom pracují další dva tři týdny. Když budeme chtít dosahovat stovek komiksů ročně, tak se náš tým bude muset rozrůst na dvacet až třicet lidí, a to jen v oblasti konverzí komiksů.

Kdy očekáváte, že se na ty stovky komiksů ročně dostanete?

Náš cíl je mít sto až dvě stě komiksů do konce roku 2018, na to prostředky máme. Záleží na tom, jak se povedou rozběhnout tržby v příštím roce, abychom byli schopní generovat peníze na další konverzi.

Odkud nejčastěji pocházejí samotní tvůrci komiksů, se kterými spolupracujete?

První byl z Německa, další titul je od českého autora, ale je prodávaný ve Velké Británii. Postupně bychom chtěli vyzobat různé komiksy z různých zemí, abychom začali přitahovat čtenáře z celého světa. Náš cíl je získat také asijské tvůrce, ať už japonské nebo korejské, kteří opět přitáhnou úplně jiné publikum.

Vybíráte si nějakým způsobem, s kým spolupracujete, třeba že se zaměřujete jen na sci-fi?

To ne, chceme mít žánrovou rozmanitost, což je základem každé knihovny, aby si mohl vybrat každý. Pokud bychom se zaměřili jen na sci-fi, omezili bychom tak zájem dalších čtenářů. V první fázi se potřebujeme zaměřit na autory, jenž jsou nejblíže našemu stylu, takže jsme vybírali autory, kteří už mají webový komiks. Třeba scrollovací, protože ten už má nějakou postupnost a styl podobný našemu. Tím se nám podaří odbourat složitou věc, kdy to celé nemusíme skládat ze stránek, kde je více úprav, vytváření přechodů a podobných věcí.

Není to pro autory nebo vydavatele komiksů risk?

Oni v podstatě nic neriskují. Když k nám své komiksy dají, sami se rozhodnou o ceně a vcelku rychle je vypustí do světa. Vydavatelské domy mají obrovské množství obsahu, který k nám mohou snadno překlopit, a v podstatě také nic neriskují. V první vlně, kdy oslovujeme autory a vydavatele, po nich chceme jen možnost s jejich daty pracovat. Ať nám poskytnou tituly, na kterých to chtějí vyzkoušet, a nebude je to stát žádný čas, protože my si je sami rozkrájíme, zhudebníme a připravíme. Svůj titul navíc mohou stále prodávat i někde jinde. Tohle je nyní naše největší nabídka, jakou jim nabízíme.

A vy si pak z prodeje berete nějaký poplatek?

Bereme si fee 30 procent a 70 chceme nechávat autorům.

Nesetkáváte se s nedůvěrou, že jste jako firma v podstatě neznámé jméno z východní Evropy?

Firma má sídlo v Londýně, prezentujeme se tedy jako britská společnost, i prodeje probíhají z britského území, servery máme ve Velké Británii.

Proč jste se rozhodli právě pro Velkou Británii?

Kromě ulehčení komunikace je to i kvůli Kickstarteru, který tady nefunguje. Velká Británie pro nás byla spojení všech věcí, které jsme potřebovali. Amerika je zbytečně daleko.

Do Spojených států jste se ale již vydali…

Ano, zúčastnili jsme se programu CzechDemo, díky kterému jsme se v září dostali do San Franciska na TechCrunch Disrupt. Dále s CzechInvestem spolupracujeme v rámci CzechAcceleratoru, což jsou tříměsíční pobyty, a my jsme byli do Silicon Valley.

Co jste od TechCrunch Disrupt očekávali?

Jeli jsme tam s rozvahou, neočekávali jsme, že si odtud přineseme investora, nejeli jsme tam s naivitou, že tam uděláme byznys našeho života. Za tři týdny jsme poznali lidi, prostředí, otevřeli si kontakty. Už tehdy jsme přemýšleli o akcelerátoru a tohle pro nás byl první krok, jak se tam podívat a zjistit, jak s námi lidé budou jednat, což bylo jiné než tady.

V čem?

Spousta lidí nám říkala, že speciálně nám tam všechno pochválí, že nejsou tak horliví kritici jako zejména Češi, kteří vám všichni řeknou, že to stojí za hovno [úsměv]. Oni vám řeknou, že se jim to líbí, že je to cool nápad, všechno chválí a nejsou zvyklí říkat vám negativní pocity. Na to nás ostatně upozorňovali mentoři v rámci přípravy.

Kdy se do Silicon Valley chystáte?

Odjezd by měl být v polovině ledna a návrat v polovině dubna. Chceme nadále rozšiřovat síť kontaktů, na tom již pracujeme. Chtěli bychom se potkat s firmami, které komiksy využívají na propagaci vlastních produktů jako Blizzard, Electronic Arts a další vydavatelské domy. Tři měsíce plánujeme pracovat na tom, abychom tam mohli otevřít trh a získat další tituly.

Diskuze k článku