Muntean: 10 důvodů, proč startupy potřebují PR

Často během své poradenské praxe slyším, že start-upy nepotřebují PR. Takové tvrzení obvykle přichází od lidí, pro které je pojem public relations, neboli vztahy s veřejností, totéž, co pojem mediální vztahy. čili vztahy s novináři a médii. S tímto tvrzením se nedá souhlasit, protože skrývá jedno velké riziko: to, že si jej začínající podnikatel vyloží tak, že jeho start-up nepotřebuje komunikaci vůbec. A to je velká chyba.

Start-up bez komunikace nemůže v zásadě existovat. Od prvního vyjádření inovativní myšlenky před kamarády až po vstup firmy na burzu potřebují společnosti kvalitně řídit svoje veřejné výstupy. Pokud to nedělají, dopady na jejich reputaci mohou být dlouhodobé a velmi bolestivé. Tady jsou hlavní důvody, proč by start-upy měly uvažovat o své komunikaci strategicky.

1. Zpětná vazba
Pokud nikomu nesdělujete vaši podnikatelskou myšlenku, nemůžete dostat žádnou zpětnou vazbu, dotazy a čerstvé pohledy, které mohou váš projekt zásadně obohacovat.

2. Financování projektu
Kdo bude první, který vsadí peníze na váš projekt? Je to vaše rodina, kamarádi nebo blázni, kteří již nemají co dělat s penězi? Nebo to bude už zkušený finanční investor? Nebo banka? Ke komukoliv se obrátíte, budete muset kvalitně komunikovat svůj nápad a argumentovat, proč byste měli existovat jako firma. Bez toho se v podnikání neobejdete.

3. Partnerství a lidské zdroje
Bez jasné komunikace nápadu těžko získáte na svoji stranu lidi, kteří vám pomáhají zrealizovat váš plán. Navíc, od prvních dnů nového týmu objevujete, jak důležitá je interní komunikace. Bez kvalitní komunikace padá jeden z klíčových pilířů start-upů: lidé. A bez nich není nic.

4. Testování
I během testování proveditelnosti vaší myšlenky může komunikace sehrát klíčovou roli. Znovu získáte cennou zpětnou vazbu, která může projekt posunout dál. Integrujte komunikaci s veřejnosti mezi vaše priority, které budete během testovací fáze podnikání sledovat.

5. První klienti
Již máte produkt nebo službu, za kterou jsou lidé ochotní něco zaplatit. Způsob, jak s nimi komunikujete, velmi často rozhoduje, zda se k vám klienti vrátí. Komunikujte otevřeně, přátelsky a férově – tímto získáte často klienty na celý život.

6. Sociální sítě
Před pár lety bychom se o tom tolik nebavili. Dnes ale start-up, který není ochoten sdružovat lidi virtuálně a tím posílit svoji reálnou komunitu, neexistuje. Proto firma musí mít jasnou vizi o své sociální komunikaci, aby její vzkazy byly všude konzistentní, a aby získala ze svého úsilí maximum.

7. Příběh a mediální vztahy
Už máte produkt, který se prodává, už jste vyhráli pár cen, a chcete, aby o vás média psala. Je na čase nadefinovat svůj příběh. Čím lidštější, tím lépe. Novináři potřebují dvě věci: novinky (pokud možná exkluzivně) a lidské příběhy. Když nemáte pořád to první, dejte jim alespoň to druhé.

8. Firemní web a blog
Pokud máte kvalitní blog, nejen, že podporujete optimalizaci pozice vašeho webu ve vyhledavačích, ale také navrhujete vašemu publiku trendy, nápady a informace, které mohou být kvalitní informační zdroj i pro novináře. Neváhejte psát odvážně o vašem odvětví.

9. Klientský newsletter
Potenciální klient si musí přečíst vaše jméno několikrát, aby si ho spojil se službou, kterou nabízíte. Napište stručný a zároveň přitažlivý klientský newsletter, který informuje a baví. To, že vám klient zavolá, když bude potřebovat vaši službu, je často výsledek opakování vašeho newsletteru, který dostával pravidelně do své e-mailové schránky.

10.  Dlouhodobá klientská komunikace a krizová komunikace
Už znáte svůj příběh, máte konzistentní komunikační materiály a jste považováni za průkopníka a odborníka ve svém oboru. Jeden klient si na vás ale stěžuje online a vy nezvládnete odpověď. Diskuze si pak všimne novinář a napíše o vás negativní článek. Už máte na stole krizovou komunikaci, a způsob, jak ji vyřešíte, vám může přinést cenné body nebo vám může naopak dlouhodobě reputaci poškozovat. Nikdy není příliš brzo na krizové komunikaci začít pracovat a udělat si pořádek ve svých krizových vzkazech.

Z toho všeho je zřejmé, že začínající podnikatel potřebuje komunikaci od úplného počátku. Jestli to nazýváme marketing, business development, vztahy s veřejnosti nebo strategická komunikace, to není podstatné. Důležité je, že bez kvalitní komunikace, jasných vzkazů a konzistence ve veřejném vystupování se start-upy vydávají na cestu k neúspěchu. Mnoho start-upů končí, a to je v pořádku. Co ale setrvává dlouhodobě, je reputace jejich zakladatelů a způsob, jak svoje projekty komunikovali navenek. Komunikace je často jen zrcadlo naší osobnosti, a ne všechno, co tam vidíme, se nám musí líbit. Kdyby o tom začínající podnikatelé takto přemýšleli, spoustu věci by udělali jinak.

 

Autorkou článku je Cristina Muntean z Media Education CEE. Školení od společnosti Media Education CEE, zpětnou vazbu od zkušených investorů a další hodnotné ceny mohou získat všichni začínající podnikatelé, kteří přihlásí svůj projekt do soutěže adVENTURE. Uzávěrka přihlášek do soutěže je 22. října 2012.