Miloš Sochor (Y Soft Ventures): Startupy zapomínají na byznys a příliš řeší získávání investic

Y Soft Ventures (YSV) jako investiční divize stejnojmenné firmy je v České republice poněkud ojedinělá – investuje jen do startupů, které propojují hardware a software. „Věříme tomu, že kdo umí spojit hardware a software, vyhrává na trhu,“ říká v rozhovoru pro TyInternety Miloš Sochor, šéf YSV.

Mluvili sme s ním o vývoji startupů, do kterých investovali – GreyCortex, Lumitrix, Sewio nebo Comprimato, ale taky o českém startupovém prostředí obecně. V čem jsou české startupy dobré a v čem by se naopak měly zlepšit?

Miloš Sochor od září 2014 vede Y Soft Ventures, investiční divizi společnosti Y Soft. Předtím téměř pět let působil jako hlavní konzultant Jihomoravského inovačního centra. Do JIC se dostal po desetileté kariéře v USA, kde působil jako korporátní bankéř a přednášel na dvou univerzitách.

Jak se daří Y Soft Ventures?

Letos jsme zainvestovali dvě firmy – GreyCortex a Lumitrix [v červnu YSV oznámil investici v celkové výši 2,3 milionu dolarů – pozn. redakce]. Investujeme do firem, které již mají hotový produkt a platící zákazníky, přičemž my je škálujeme. První dva roky je to docela náročné, obrat musíte zdvojnásobit každý rok. Cíle, které jsme zainvestovaným firmám nastavili, se jim daří plnit a vypadá to s nimi velmi dobře.

Co ostatní? Loni jste investovali třeba do firmy Sewio.

Daří se jim hodně. Od doby, kdy jsme do nich investovali, prodávají ve více než 45 zemích. Našli si svou cestu, jak prodávat produkt, v čem se odlišit a jaké obchodní partnery si vybírat. Přes jednu velkou firmu se dostali na jejich partnery a s nimi teď řeší poměrně velké zakázky.

Zainvestovali jste ještě do dalších firem?

Ještě jsme investovali do Comprimato, dělají kompresi a dekompresi HD videí. Většinu zákazníků mají ve Spojených státech a hodně rostou. Nejen jim, ale všem firmám se nejvíc daří v zahraničí, když to porovnáme s Českou republikou.

Čím to je?

Třeba Lumitrix má outdoorové videoprojektory na videomapping. Jednak je jejich hardware drahý, takže tu firmy nejsou tolik ochotné do něj investovat, ale zároveň nevidí přínos permanentního videomappingu. Tady se používá většinou na jednorázové akce…

… jako třeba Signal festival.

Přesně tak, ale Lumitrix je o permanentním videomappingu, kde i celoročně vysíláte něco na zeď nebo budovu. Jedno anglické město si koupilo řešení a pouští každý večer 15 minut historii města na maják, který je kulturní dominantou. Hodně běží třeba Asie a střední východ.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

NAD EXITEM ZATÍM NEUVAŽUJEME

Zainvestováno tedy máte ve čtyřech firmách, přibydou další v příštím roce?

V současné chvíli velmi vážně uvažujeme o spolupráci s jednou firmou, do které by nám dávalo smysl investovat.

Můžeme v nejbližších měsících očekávat nové zprávy?

Ano [úsměv].

Zároveň předpokládám, že nad exitem z některých firem ještě neuvažujete.

Pokud jde o exity, uvažujeme v horizontu sedmi až deseti let. Teď jsme na začátku, investice se udály tenhle a minulý rok.

V rámci České republiky jste specifičtí v tom, že investujete do firem propojujících hardware a software. Proč vlastně?

Začnu Y Softem. Vydělává tím, že pro výrobce multifunkčních tiskáren externě vyvíjí software pro print management, scanning apod. Pro výrobce je to efektivnější. Abychom my mohli ovládat jejich tiskárny, museli jsme si vyvinout vlastní hardware. A když jste česká firma z Brna, která začne hrát s největšími globálními hráči a máte vyrábět hardware do zařízení do stovky zemí na světě, musíte ho certifikovat, musíte řešit logistiku, a tak dále. Y Soft tohle budoval patnáct let, a díky tomu získal spoustu know-how, jak vzít řešení z České republiky a prodávat ho globálně. Byla by škoda ho nevyužít, a proto ho zkoušíme aplikovat i na další firmy.

Zároveň věříme tomu, že kdo umí spojit hardware a software, vyhrává na trhu. Například Samsung nevyvinul vlastní operační systém telefonů a využívá Android, Apple to dokázal. My děláme něco podobné, jen v B2B industriálním světě.

Je v České republice nebo v nejbližším regionu takových firem dostatek?

Víc, než jsme schopni ufinancovat. Právě proto, že již máme hardwarovou expertízu, firmy o nás vědí a naše pipeline je hodně silná, vybíráme si, do koho chceme investovat. Za námi chodí firmy, které ostatní investoři odmítli, protože nerozumí hardware, anebo je najdeme sami třeba na univerzitě. Díky tomu nemusíme dělat moc marketing a nemusíme být na každé startupové akci.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

STARTUPY ZAPOMÍNAJÍ NA SAMOTNÉ PODNIKÁNÍ

Jak byste zhodnotili české startupové prostředí v roce 2016?

Když se bavíme o startupové scéně, tak si jako první představím startupový event. Já nejsem jejich velký fanoušek, protože, jak to hezky řekl i kolega Ondra Krajíček, je tady na startupové scéně strašně cool být entrepreneur a chodit na tyhle akce. Zapomíná se ale na silné metriky, jako je revenue, a to, že ta firma má vydělávat.

Rok 2016 byl určitě průlomový v tom, že jsou tady firmy jako Kiwi, které velice rychle rostou. Jejich případný exit začne měnit startupovou mentalitu na exitovou, čehož jsem velkým zastáncem.

V čem, kromě toho, že občas startupy zapomínají na samotné podnikání, dělají nejčastější chyby?

Přílišná orientace na získání investice. Když jste hardwarová firma, která má platícího zákazníka, znamená to, že jste sestavili prototyp hardwaru, což je strašně drahá věc, a někomu jste to prodali, takže jste jim vyřešil problém. To je veliký rozdíl oproti tomu, když máte jenom fungující prototyp nebo MVP [minimum viable product; minimální životaschopný produkt – pozn. redakce] a jdete za investorem. Jakmile founder a tým ukáže, že je schopný překonat bariéru, a dotáhne to k platícímu zákazníkovi, je to dobrý signál. Cash is the king, a pokud firma dokáže peníze vygenerovat, je to pro nás hodně zajímavé.

České startupy se tedy při podnikání na revenue nezaměřují?

Řekl bych, že je to lepší. Vidím to častěji a častěji se o tom mluví, ale to je možná tím, že to i jako investor víc hledám.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

V ČR VYNIKÁME VYSOKOU TECHNOLOGICKOU KVALITOU

Jaké další trendy vidíte, v čem se scéna zlepšuje?

Více se mluví o investování, že by startupy měly investice hledat a investorům je zhodnocovat. A že pak přijde exit, což jsme tady dřív neměli. Spíš vidím víc článků, kdy porevoluční podnikatelé vybudovali firmy a teď je nemají komu předávat, protože například jejich děti o to nemají zájem. Nepíše se o tom, že by chtěli firmu prodat. Z mého pohledu tenhle mindset podporující exitování začíná být v startupové komunitě silnější a více se o tom mluví.

V čem by se ještě zlepšit mohla?

Investor je v byznysu, aby zhodnotil peníze. Nikdy jsem ještě od startupu neslyšel, a to jsem jich viděl stovky a možná i tisíce, že by řekl „takhle já vám ty peníze zhodnotím.“ Řeknou o produktu, o trhu, ale chybí jim třeba jeden slide, věta nebo komentář „vezmu od vás milion dolarů a takhle z něj za deset let udělám milionů deset.“ Nedej bože, aby to ještě podložili nějakou tabulkou nebo výpočtem. My si to samozřejmě vypočteme sami, startupy ale to spojení neudělají.

V čem jsou naopak české startupy v mezinárodním porovnání nebo dobré výjimečné?

Máme chytré technologie. Překvapilo nás, jaké projekty tu vznikají, vynikáme určitě vysokou technologickou kvalitou. V rámci YSV si vybíráme firmy, které jsou originální, neuznávám přístup, že český startup udělá něco lépe možná s mírně lepšími vlastnostmi.

Které oblasti mají největší potenciál pro rozvoj?

Velký potenciál vidím v oblasti Industry 4.0. Všichni o tom mluví a velké firmy se tomu začínají věnovat, ale málokdo ví, jak to správně uchopit. V průmyslu vidím větší příležitost, než třeba, že doma budu mít chytrou ledničku. Když firmám a továrnám nabídnu řešení problémů, přijmou to dřív než lidé třeba to, že jim lednička řekne, když jim dochází mléko.

Dále se hodně mluví o umělé inteligenci a ve všeobecnosti bych byl rád, kdyby české firmy víc vnímaly potenciál sociálních sítí.

Co to znamená?

Pořád ještě ceny za billboardy a televizní reklamu rostou, přitom když někdo jede po D1 jako pasažér nebo ve vlaku, tak kouká do mobilu. Myslím si, že Česká republika je ještě pozadu ve vnímání síly social media. Tuhle věc [chytá do ruky mobil] neopustím 24 hodin denně, neustále ji mám po ruce a pro české marketingové agentury i zadavatele je tu v tomto ohledu ještě spoustu nevyužitého potenciálu.

Diskuze k článku