Jak Martin Mucha a U+ chtějí se startupem Igluu dobýt New York

Když se u nás řekne realitní trh v New Yorku, příliš lidí to asi nevzruší. Jenže právě v nejlidnatějším americkém městě, kde se ročně za nájem otočí 85 miliard dolarů, raketově roste projekt, který má za sebou významnou českou stopu. Igluu Martina Muchy a studia U+ má ambici ovládnout newyorský trh s nemovitostmi. A to velmi brzy.

Plány původně přitom nebyly zdaleka tak velké. „Igluu začínal jako takový malý pet project, který se nakonec vyvinul v něco mnohem většího,“ vzpomíná Martin Mucha, který Igluu spoluzaložil a vede ho v New Yorku jako CEO. Dnes již na Igluu.com najdete tisíce zalistovaných bytů po celém New Yorku a do konce roku jich mají být zhruba tři desítky, tedy těch tisíců.

Takový počet by pak z Igluu udělal jedničkou v oblasti dlouhodobého pronájmu či prodeje bytů, kterých je v New Yorku celkem 3,6 milionu. Z toho jich je 1,2 milionu v osobním vlastnictví, k pronájmu jich zbývá 2,4 milionu. Vzhledem k tomu, že průměrný nájem v New Yorku činí zhruba 3 tisíce dolarů měsíčně, bavíme se tu o 85 miliardách dolarů, které se za rok utratí v americkém velkoměstě jen za nájem.

Martin Mucha, Igluu

Pro pochopení toho, co vlastně Igluu je, kde se vzalo a jak se může stát velkým hráčem na zaplněném trhu, je ovšem třeba alespoň trochu podrobněji nahlédnout do reálií newyorského realitního trhu.

Pochopení neyworského trhu

Igluu je v provozu něco přes rok a původně se mělo věnovat něčemu trochu jinému. „Zaměřovali jsme se na střednědobé pronájmy pro studenty a mladé profesionály, tedy na byty, kde se neplatí žádné makléřské poplatky,“ vysvětluje prvotní myšlenku Martin Mucha. Ještě nedávno tak Igluu na první pohled připomínalo spíše globální Airbnb. Pak ale došlo na newyorském trhu ke zlomu, který nastartoval zcela novou kapitolu ambiciózního startupu.

Klíčové je pro pochopení toho, jak to v New Yorku s realitami vypadá, zmínit společnost StreetEasy. Ta začala zhruba před deseti lety budovat portál, na němž sdružovala veškeré makléřské firmy z New Yorku, které tu nabízely své byty. Před příchodem StreetEasy byl realitní trh fragmentovaný a makléřské nabídky byly rozesety po desítkách webů, na Craigslistu nebo dokonce v The New York Times.

Postupem času získal StreetEasy zájem prakticky všech zásadních hráčů na trhu a měl tak v nabídce většinu dostupných bytů. Úspěch StreetEasy přilákal Zillow, přední americké webové tržiště s nemovitostmi, které působí po celých Spojených státech. „Problém těchto velkých stránek je v tom, že jsou celonárodní a například přímo v New Yorku a dalších městech nejsou tak kvalitní,“ vysvětluje Martin Mucha, proč Zillow v roce 2013 StreetEasy za 50 milionů dolarů koupilo. A k tomu provedlo ještě několik menších akvizic podobných portálů.

Tento fakt, že nikdo vlastně nenabízel produkt šitý na míru přímo pro dané město, je pak důležitý i v příběhu Igluu. Neméně důležitý je ovšem i letošní krok Zillow, které se vzhledem ke svému takřka monopolnímu postavení na trhu rozhodlo k následujícímu kroku: v červenci spustilo nový poplatek, který účtuje makléři za každý inzerovaný byt na StreetEasy 3 dolary denně.

Před zavedením tohoto poplatku mělo StreetEasy v nabídce přes pětadvacet tisíc bytů denně. Jenže kvůli zavedení poplatku, který ani nebyl kompenzován žádnou novou službou, se jeho nabídka během jediného dne razantně propadla o více než padesát procent. Nyní se drží kolem 18 až 19 tisíci a kvůli posledním změnám StreetEasy opustilo několik velkých brokerských firem, které se již nehodlají vracet, a tak se začíná dosud vcelku strnulý newyorský trh s realitami proměňovat.

Přestože se již StreetEasy bude jen špatně dostávat na své původní hodnoty, co se týče velikost nabídky, vzhledem k třídolarovému poplatku denně generuje jen díky němu přes 50 tisíc dolarů. V posledních letech navíc StreetEasy, potažmo Zillow, mnohem více než do rozšiřování a vylepšování služeb investovalo do marketingu, aby zasáhlo co největší procento na trhu. Poslední tah s poplatky je tak jen způsobem, jak na nabyté pozici co nejvíce vydělat.

Do hry vstupuje Igluu

Veškeré dění pochopitelně celou dobu bedlivě sledoval i Martin Mucha. Třicetiletý rodák z České republiky, který se však rychle vydal do světa, studoval v několika zemích a dnes již přes pět let působí v New Yorku, okamžitě vycítil velkou příležitost. Vzhledem k tomu, že platformu Igluu od začátku budoval tak, že se dala velmi rychle a pružně měnit podle potřeb, dokázal bleskově zareagovat i na velké změny v New Yorku.

Vzhledem k tomu, že po zavedení poplatků klesla nabídka StreetEasy o více než polovinu během jediného dne, začal Martin Mucha jednat a Igluu se začalo rychle přeorientovávat ze střednědobých pronájmů na ty dlouhodobější, tedy na několik měsíců až let. Aktuálně je na Igluu.com k dispozici přes šest tisíc bytů, ale cíle jsou mnohem větší.

„Aktuálně uzavíráme další a další smlouvy s různými partnery a snažíme se dostat na naše stránky do konce roku co nejvíce bytů,“ říká Mucha s tím, že zásadním datem pro Igluu bude 29. listopad. Vzhledem k velkým změnám a novému zaměření služby se chystá právě na konci listopadu velký relaunch, který přinese mnoho novinek a má být tím, co Igluu nakopne významně kupředu.

Cíl Igluu je jednoznačný – dostat se nabídkou před StreetEasy. V New Yorku pochopitelně působí ještě několik dalších portálů, ale o tak velkou konkurenci by již z Muchova pohledu jít nemělo. „Je tu spoustu stránek, které ale nenabízí nic nového nebo prakticky vůbec nefungují. Sedli jsme si tedy s makléři a velkými makléřskými domy, kteří nám potvrdili, že podobný inovativní produkt tu chybí,“ říká Mucha.

„Zillow tu má teď monopol, a tak všichni mají o nový produkt zájem. Makléři se obávají, že teď musí platit třeba jen tři dolary za byt, ale co bude za rok, za dva… když by měl Zillow tak neotřesitelné postavení. I pro ně je tak konkurence důležitá,“ vysvětluje Mucha s tím, že se mu na palubu daří velmi rychle získávat ty největší instituce, jež mají pod sebou desetitisíce brokerů se záběrem na celý New York.

Důležitou roli hraje v tomto ohledu obchodní asociace Real Estate Board of New York (REBNY), která má ve městě více než stoletou tradici, sdružuje přes 15 tisíc lidí z oblasti nemovitostí a taktéž drží rozsáhlou databázi newyorských bytů. Rozdíl je v tom, že nemá žádný vlastní inzertní portál, a tak svá data poskytuje dál. Právě na REBNY se po odchodu ze StreetEasy obracejí velké makléřské domy a čerpá z toho i právě Igluu. StreetEasy to naopak odmítá, chce se na brokery napojovat napřímo.

Máme na to

Přijít na tak velký a zasycený trh, prohlásit, že na něm provedete revoluci a rozjedete vlastní byznys, nicméně rozhodně není tak jednoduché. Martin Mucha na projektu od začátku pracoval s českým startupovým studiem U+ Honzy Beránka a i díky jejich osobní reputaci jim dalo mnoho důležitých institucí a firem tzv. zelenou, že jim věří.

„Jsem v New Yorku pět a půl roku a celou dobu se pohybuji v nemovitostech, takže lidi tu vědí, na čem pracuji a co mám za sebou,“ míní Mucha, jehož zakázky již dohromady přesáhly miliardu dolarů. „Mám tu tedy dobrou reputaci, co se týče byznysu a nemovitostí, Honza tu má zase dobré jméno v oblasti technologií.“

Honza Beránek, U+

Právě bez týmu Honzy Beránka z U+ by Igluu vůbec nemohlo vzniknout. České startupové studio se na nové platformě podílelo do samého začátku, řešilo vše od designu, uživatelskému výzkumu přes prototypování a vývoje až po cloudové řešení, a Martin Mucha si spolupráci nemůže vynachválit.

„Potkali jsme se přes Konzulát České republiky, který tu v oblasti propojování českých lidí a firem odvádí dobrou práci. Díky tomu jsem se kdysi potkal s Honzou Friedem, který dělal ředitele CzechInvestu, a pak přešel do U+, tehdy ještě Usertechu. Říkal mi, že má nějaký zajímavý projekt, načež jsem se potkal také s Honzou Beránkem,“ vzpomíná Mucha. Oba si pak okamžitě vzájemně porozuměli.

Nejprve spolu tato dvojice vytvořila menší projekt v řádech několika tisíců dolarů a vydala se na další. Tehdy ani jeden z nich netušil, že se z Igluu vyklube tak významná a velká záležitost, ale stalo se. U+ nakonec prostřednictvím své divize U+ Ventures dokonce do Igluu podílově vstoupilo a získalo v něm 8 procent. Obvykle to v U+ nedělají, ale tady udělali výjimku. Spolupráce zkrátka fungovala na výbornou.

„Poptávky po naší práci za ekvitu dostáváme denně, doposud jsme je však bez výjimky odmítali,“ komentoval v červenci vstup do Igluu šéf U+ Honza Beránek.

„Od začátku je ten projekt zajímal. Honza viděl, že to je příležitost, do které má význam investovat. Již jsme získali několik dalších investorů, máme rozjednané další investice a je o náš produkt velký zájem, je vidět, že ho lidé chtějí. I proto se U+ rozhodlo, že s námi budou spolupracovat dlouhodobě,“ komentuje Martin Mucha možná až nadstandardní spolupráci s U+.

Změna hry pomocí nových technologií

Aktuálně na Igluu pracuje na plný úvazek zhruba 10 lidí z U+ a počítá se s tím, že přijdou další vývojáři, protože se očekává další růst. A také nasazování nových technologií, které mají Igluu odlišit od konkurence a New Yorku představit novou podobu podnikání v nemovitostech. Proto se v souvislosti s tímto projektem mluví o záležitostech, jako je gamifikace, umělá inteligence nebo blockchain.

Umělá inteligence má podle Muchy významně pomoct uživatelům a zjednodušit celý proces při hledání nového bydlení. „Vidíme v umělé inteligenci budoucnost, protože když se dnes podíváš na většinu stránek, je často velmi pracné najít to, co hledáš. Někdy totiž ani nevíš, co přesně vlastně chceš,“ vysvětluje Mucha.

V Igluu proto nyní sbírají veškerá relevantní data, aby ve výsledku pochopili, co se vlastně na realitním trhu děje a jak funguje. „Umíme pak říct, kdo v té oblasti bydlí, kdo v ní byty pronajímá, kam se z dané oblasti lidé stěhují nebo co je tam nejvíce zajímá. Na tom teď pracujeme,“ prozrazuje Mucha další technologické kroky Igluu. Za další klíčový prvek v rozvoji služby považuje gamifikaci. Díky ní si chce totiž udržet zákazníky a více je zapojit „do hry“.

„V nemovitostech se třeba doteď příliš nedělal referral program, který my chystáme. Zákazníci i makléři budou dostávat za různé činnosti kredity, které pak budou moci nějakým způsobem utratit. Chceme obecně vytvořit něco, kvůli čemu se budou lidé na naše stránky vracet a finální rozhodnutí provedou právě přes nás,“ popisuje Mucha s tím, že tohle všechno je připravené na 29. listopadu, kdy dojde ke zmíněnému velkému updatu celého Igluu.com. „Bude to hodně jiné než dnes.“

Často skloňovanou technologií je aktuálně také blockchain – i jemu se v Igluu a U+ aktivně věnují. „Zatím to vypadá jako technologie budoucnosti, ale my s ní chceme začít pracovat už teď a být v tom nejlepší. Není potřeba čekat, když je to technologie, která má význam.“ Muchův tým blockchain zajímá v oblasti plateb, podepisování dokumentů nebo ochrany dat. Konkrétní implementaci ale zatím nemají.

Být nejlepší v New Yorku

Aktuální cíl Igluu je tak více než jasný: ovládnout realitní trh v New Yorku a stát se tu nejlepším poskytovatelem služeb. Až tohoto smělého cíle Martin Mucha dosáhne, nevylučuje, že se vydá někam dál: „Opravdu dlouhodobé plány jsou expandovat do dalších měst, ale nemá pro nás význam začínat s 10 nebo 20 městy. V každém je realitní trh jiný, má svá specifika, jiné hráče a pro začátek nám to nepřišlo jako dobrý nápad. Chceme nejprve pochopit dynamiku a vše, co se kolem toho tady děje, a pak případně expandovat.“

V New Yorku bude minimálně zpočátku těžit především z toho, že si konkurenční StreetEasy rozhněvalo své zákazníky novým poplatkem, který v Igluu pochopitelně nebude. Jak již bylo zmíněno, tím získalo na svou stranu mnoho důležitých hráčů.

Do konce roku by měla být většina služeb zdarma. V příštím roce začne Igluu nabízet několik různých produktů, což službě zajistí příjmy a zákazníkům i brokerům různé benefity, jako je přednostní zobrazení nabídek či přístup k podrobnějším datům.

Ostatně také vytvořením komunitního prostředí, kde budou moci zákazníci známkovat makléře či psát komentáře, se chce Igluu odlišit od zavedené konkurence a posunout celý trh kupředu. „Všechno stavíme kolem komunity a spolu s gamifikací půjde o nový koncept, který dosud nikdo nedělal,“ říká Mucha, podle kterého půjde o účelnější a úspěšný koncept.

Koho tedy Igluu zajímá, měl by se těšit na 29. listopad. Podle Martina to bude velké.

Diskuze k článku