Konec spamu a začátek transparentnosti. Techloop mění IT recruitment

Najít si dobrou práci v IT je na první pohled jednoduché – všechny firmy se o vás perou. Když zveřejníte svůj životopis online, denně dostanete desítky mailů a telefonátů. To je ale právě problém. Jak se má kandidát vyznat ve všech nabídkách, které často zprostředkovávají agentury bez dostatečně přesných informací? Nábor v IT oborech se od začátku letošního roku snaží změnit Techloop.io.

Narodil se ve Vídni, základní školu dokončil ve Spojených státech. Po střední škole, kterou vychodil v Česku, se rozhodl vrátit do států, kde si ale uvědomil, že to není ono. „Evropa je pro mě lepší, Česko mám opravdu rád,“ popisuje svůj životní příběh Andrew Elliott.

Jeho další kamarádi z ciziny žijící v Praze, Skot Paul Cooper a Portugal Joao Duarte, ještě v roce 2010 založili klasickou personální agenturu Hagen Human Capital. Elliotta k sobě přizvali jako prvního zaměstnance, v současné době jsou všichni tři partnery. Po letech společného podnikání si tenhle tým uvědomil, že způsob náboru lidí v IT nefunguje úplně tak, jak má.

„IT recruitment děláme již dlouho a víme, že není jednoduchý. Konkurence je obrovská a kvalita klesá, vývojáři jsou neustále spamováni. Na druhou stranu, pro klienty je to drahé. Pracovní portály navíc nejsou dostatečně interaktivní. LinkedIn byl vynikající v roce 2007 nebo 2008, teď se taky spíš zneužívá,“ říká Elliott v rozhovoru pro TyInternety.

Trojice se proto rozhodla založit Techloop.io, který má všechny tyto problémy vyřešit. Netají se přitom inspirací v americkém Hired.com. Ten funguje na bázi aukce a podle Elliotta je víc agresivní – každý týden proběhne výběr top pěti až deseti lidí, o které se pak firmy jako Facebook nebo Google bijí v aukci.

„My jsme chtěli dělat něco, co pomůže celé komunitě. Aby měli vývojáři stabilní místo, kde se mohou dozvědět, co nového se děje na trhu a zároveň, aby mohli klienty oslovit napřímo,“ vysvětluje Elliott.

Protože Elliott, Cooper a Duarte rozumějí spíš byznys stránce podnikání a chyběl jim někdo techničtější. Rozhodli se proto o spolupráci s Jiřím FabiánemTopMonks, který jim pomohl s vývojem první verze produktu.

Jak to funguje

Jak tedy Techloop vlastně funguje? Kandidát hledající práci v IT oboru si jednoduše vytvoří profil, který ale ze strany klientů zůstává anonymní. U jednotlivých profilů vidí jen jejich zkušenosti, na základě kterých (spolu s přiloženou zprávou a transparentně uvedeným nabízeným platem) je pak osloví.

Samotný kandidát si pak vybírá z několika nabídek, při kterých vidí taky firemní profil a nabízený plat. Jeho identita je odhalena až ve chvíli, kdy má o danou pozici zájem a na nabídku pozitivně zareaguje. Jako další lákadlo Techloop navíc nabízí 20 tisíc korun, které kandidát dostane, pokud v práci vydrží zkušební dobu.

Oproti konkurenci by spolupráce měla být výhodná i pro firmy. „Vůči konkurentům, třeba běžným agenturám, jsme v průměru o 40 až 50 procent levnější. Firmy mají navíc možnost dělat si vlastní PR, sestavují si company profile page, kde ukazují, jakou mají kulturu. Prodávají se tak sami, ne pomocí třetí strany v agentuře,“ vyjmenovává Elliott výhody Techloopu.

Jako další konkurenci označil pracovní portály, kde se ale platí dopředu a výsledky jsou nejisté. U Techloopu klient zaplatí jen tehdy, když si někoho najde a dodává k tomu garanci stoprocentního vrácení peněz, pokud kandidát na pozici nevydrží během zkušební lhůty.

Statistiky Techloop.io

Spuštěno: Leden 2016

Počet developerů s profilem: 2600

Počet developerů hledajících práci jakýkoliv moment: 600

Zaregistrovaných firem: 250

Z toho aktivních firem hledajících kandidáty: 80

Nejvíc nabídek pro jednoho kadidáta: 8

Kolik developerů si najde novou práci: 2 až 3 za měsíc

Průměrná mzda nabízená developerům s praxí do čtyř let: 40 000 až 70 000 Kč

Průměrná mzda nabízená developerům s více než čtyřletou praxí: 70 000 až 110 000 Kč

Pozitivní zkušenosti hlásí i samotní klienti. „Hledáme Django a také mobilní vývojáře. Mnoho kandidátů jsme potkali a v nedávné době několika dali nabídku. Nyní čekáme na jejich vyjádření,“ popisuje pro TyInternety Viktor Stískala, CTO z Twisto.

„Je to super služba, jsme velmi spokojeni. Líbí se mi jednoduchost používání a možnost oslovit kvalitní vývojáře na jednom místě. Službu aktivně doporučujeme i dalším startupům,“ dodává Stískala.

Podobně se vyjadřují i další. Technologické pozice pomocí Techloopu již obsadil třeba Usertech. „Od té doby, co máme account managera, naše spokojenost ještě vzrostla, starají se o nás dobře,“ Těm Internetům napsal s úsměvem CEO firmy Jan Beránek.

Frontendové a backendové programátory, testery nebo administrátory systémů se na Techloopu snaží najít i Seznam.cz. „Techloop jsme začali aktivně používat teprve nedávno, konkrétně začátkem června 2016. I přes to, že se pár oslovených kandidátů dostalo až do posledního kola výběrového řízení, zatím jsme přes Techloop nepředali žádnou pracovní nabídku. Nenašli jsme tedy přes něj zatím vhodného kandidáta na vypsané pozice,“ říká Lucie Krupková, senior HR specialistka.

Se službou jsou ale ve všeobecnosti spokojeni. „Kandidáti na naše pracovní nabídky reagují pozitivně. V porovnání například s oslovováním přes LinkedIn zaznamenáváme od kandidátů větší počet reakcí, na naše oslovení nám odpovídají,“ dodává Krupková.

„Službu Techloop využíváme zhruba necelého půl roku a zatím jsme díky ní přijali jednoho Python developera. Na Techloop poptáváme prakticky všechny IT pozice, ovšem stále se soustředíme především na naše interní zdroje a podobné služby využíváme spíše jako alternativu,“ říká taky HR Business Partner v Kiwi.com, Nina Paulisová.

Přichází investice

Klienti a zejména tradiční firmy Techloop překvapili. Na základě jejich zkušeností se bojí využívat nové možnosti a trvá jim déle, než se rozhodnou využívat výhody nových způsobů řešení. „Chápu, že korporáty mají dlouhodobé procesy, v České republice je prostředí více konzervativní. Neříkám, že je to negativní, jednoduše to trvá déle,“ říká Elliott.

Celkově ale prvních šest měsíců fungování hodnotí spokojeně. „Pozitivním překvapením bylo, že se k nám přihlásilo více vývojářů, než jsme očekávali. Finance určené na marketing byly minimální, hodně nám pomohlo word-of-mouth,“ říká dál Elliott.

Plánem v krátkodobém horizontu je najímání lidí, aby mohla firma pracovat a reagovat rychleji. K současnému týmu osmi lidí se přidá dalších několik zaměstnanců pro sales a account. V tom má firmě pomoci i investice. „Jsme ve fázi, kdy ji řešíme a měli bychom ji získat v průběhu dvou měsíců,“ říká Elliott.

Ta bude využita taky na rozšíření služeb. „Náš další plán je, aby Techloop nebyl považován za čistě pracovní portál, ale že se tam dají objevovat novinky. Chceme taky zaimplementovat prvky gamifikace, budou tam online testy schopností, dosažené skóre uvidí ostatní uživatelé a mohou tak i soutěžit. Pro klienty chystáme třeba hackathony a možnosti sponzoringu,“ mluví Elliott o dalších plánech.

Kromě toho Techloop chystá i expanzi do zahraničí. V rámci „agresivního plánu“ chce ještě letos spustit portál na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Počítá přitom s tím, že firmy si budou zaměstnance protahovat taky v mezinárodním měřítku a Techloop má sloužit jako zdroj informací o životě třeba ve Varšavě nebo Budapešti, aby developer mohl v rámci kariéry učinit co nejlepší rozhodnutí.

V dlouhém horizontu pak Elliott nevylučuje expanzi na další západní trhy, a ani na další pracovní pozice mimo IT. „Věřím, že něco podobného by mohlo fungovat třeba ve zdravotnictví, nebo všeobecně v oborech kde působí specialisti a kde funguje komunita.“

Contract Types on Techloop.io

Developer Location on Techloop.io

Technologies on Techloop.io

Diskuze k článku