Umělá inteligence nakupuje: Německý eshop nechává AI objednávat 200 tisíc kusů zboží měsíčně

Big data, strojové učení nebo computer vision rapidně mění způsoby nakupování. Využívání umělé inteligence v retailovém prodeji není vůbec novinkou, třeba Amazon testuje samoobsluhu bez front a pokladen. Poslední příklad z Německa ukazuje, kam až to může s automatizací dojít.

Německý e-commerce prodejce Otto využívá systém umělé inteligence původně vyvinuté pro CERN, která s 90procentní přesností dokáže určit, co si zákazníci během následujících 30 dní objednají online.

A to předtím, než to skutečně udělají. V současnosti tak bez jakéhokoliv zásahu lidského personálu automaticky nakupuje 200 tisíc produktů měsíčně od dodavatelů a třetích stran, všiml si týdeník The Economist.

Otto je tak přelomová firma, automatizaci přesouvá z oblasti managementu zákazníků na byznysové rozhodování. Snaží se tak snížit množství vrácených produktů, což společnost stojí miliony eur ročně.

Data z CERNu

Firma díky analýze dat zjistila, že zákazníci spíš nevrátí zboží, pokud jim domů dorazí do dvou dnů. Pokud dodávka trvá déle, kupující může produkt najít u konkurenci levněji a koupit si ho jinde.

Zároveň mají kupující v oblibě nakupování několika věcí na jednom místě, což u prodejců vytváří problém se skladovými zásobami – je potřeba mít vše na skladě, aby k zákazníkovi nedorazily v různých časech.

Proto Otto využívá technologie startupu Blue Yonder, ve kterém má taky podíl. Jeho algoritmus byl původně vyvinut pro potřeby experimentů s částicemi v ženevském CERNu. Pro prodejce analyzuje přibližně tři miliardy transakcí a 200 proměnných (například včetně počasí) a odhaduje, co si zákazníci koupí týden předem, než se pro nákup rozhodnou.

Jaké jsou výsledky? Objem skladových zásob se snížil o pětinu, počet vráceného zboží se za rok snížil o dva miliony. Zákazníci dostávají svoje zboží dřív a chrání se tím i životní prostředí, protože se posílá méně balíků. A zároveň umělá inteligence nenahradila žádné zaměstnance – firma jich v konečném důsledku najala ještě víc.

Diskuze k článku