Kdo má podnikavější studenty s lepšími nápady – ČVUT, VŠE nebo ČZU? Univerzity poměřily síly

InovaJet při ČVUT, xPort na VŠE a Point One z České zemědělské univerzity. Trojice českých univerzitních inkubátorů poprvé změřila síly svých týmů před nezávislou porotou v rámci soutěže University Startup Contest. Nejúspěšnější byli nakonec po zásluze čvuťáci, jejichž inkubátor také funguje zdaleka nejdéle. Všechny tři instituce plánují i další společné aktivity, což by mohlo mimo jiné znamenat i složené startupové týmy s dovednostmi ze všech tří škol.

Univerzity tentokrát do boje neposlaly hardcore doktorandské projekty z oblasti vědy a vývoje, ale spíš startupy toho typu, jaké jsme zvyklí vídat i na jiných akcích. Důvod je celkem jasný – jejich projekty byly pochopitelné i smrtelníkům, takže se ani pánové v porotě (Credo Ventures, GrowJob, Microsoft, Česká spořitelna) nemuseli tvářit, že mají ponětí o efektivitě žacího stroje nebo byznysovém potenciálu tenzometrické růžice. Navíc tak bylo zaručeno, že proti sobě nastoupí porovnatelné týmy i přes rozdílné zaměření všech tří škol.

Každý inkubátor zastupovaly dva projekty a příjemným překvapením byla nejen kvalita prezentací, ale především sebevědomí a energie jejich zakladatelů. Když si člověk vzpomene, jaké unylé hrůzy často musel sledovat před třemi či pěti lety, je to velký pokrok. I přes značnou soutěživost na místě je také zjevné, že se univerzity opravdu snaží spojovat síly. Máme tak prý očekávat další společné akce jako jsou soutěže a hackathony, a protože jiné schopnosti mají studenti VŠE a jiné zase ti z ČVUT, vizí do budoucna je i jejich propojování v rámci týmů.

Galavito, ČVUT

Není moc lepších věcí než drink, večeře nebo večírek na pěkné zahrádce u baru, restaurace či hotelu. Jenže na venkovních akcích také bývá pořádná klendra. Česko turecký projekt Galavito nabízí alternativu k rozšířeným plynovým hořákům, které obvykle zahřejí jen ramena a navíc znečišťují vzduch. Vyhřívaný stůl, který účinně zahřeje nohy a těla návštěvníků, neplýtvá teplem a je 10x úspornější než plynový hořák (provoz vyjde na 3 koruny na hodinu).

galavito

Stůl je vodě odolný, není nebezpečný pro děti ani zvířata a restaurace mohou na vrch dát vlastní desky stolů ve svém zavedeném stylu. Přestože projekt reálně funguje měsíc a půl, zájem projevila řada podniků a několik stolů už slouží v praxi, např. v luxusní Terase u Zlaté studně. Cena jednoho stolu je 14 tisíc korun. Aktuálně Galavito stoly vyrábí a prodává, v plánu je ale také nabízení pronájmu na akce či pro sezónní využití.

Jukees, ČVUT

Malá krabička, která vypadá jako wi-fi router, ale umí toho mnohem víc. Když se totiž dá do baru, rázem je z ní cloudový jukebox, navíc se sociální vrstvou. Uživatelé s mobilní aplikací se připojí k síti a jednoduše pak mohou sledovat pořadí písniček a přidávat do fronty své vlastní. Kromě toho ale můžete věnovat písničku třeba sličné slečně na baru a pak jí přes aplikaci rovnou pozvat na panáka. Celé to navíc funguje přes Deezer, takže podle stávajících norem se služba považuje za rádio a nikoliv za jukebox, autorské poplatky jsou tedy levnější.

jukees

Samotná služba je pro podniky i uživatele zdarma, návštěvníci si ovšem mohou dobíjet kredit na pokročilé funkce – třeba právě na balení holek nebo když jim nestačí možnost vybrat jednu písničku za osm minut. Zatím Jukees funguje ve dvou testovacích podnicích, jejich hosté už za kredity neváhají utrácet. Pro podniky je kromě ceny další výhodou i možnost aktivně lákat uživatele – mají na ně totiž kontakt a za check-in ve svém podniku jim mohou nabídnout třeba kredity na útratu.

Naturalis, VŠE

Přibližně rok starý brand se specializuje na takzvané superpotraviny, tedy nejrůznější plodiny z celého světa, které mají extrémně vysoké nutriční hodnoty a všelijak posilují organismus (byť, jak poukázala překvapivě znalá porota, v některých případech není prospěšnost studiemi vždy stoprocentně prokázaná). Zakladatelé služby tyto suroviny objednávají na přímo od farmářů z celého světa a důraz kladou především na kvalitu a správný způsob zpracování. Dosud Naturalis získal asi 2 tisíce zákazníků a prodal dvojnásobek produktů.

naturalis

JáHrdina.cz, VŠE

Jestli hledáte originální dárek pro menší dítě, tahle služba by mohla být odpověď. Nabízí totiž personalizované pohádkové knihy, kde jsou pro jména hlavních hrdinů použita jména obdarovaných dětí, jejich sourozenců a kamarádů. V chráněných dílnách nechává JáHrdina.cz vyrábět také plyšové hračky na míru, které vznikají přesně podle dětských představ s pomocí obrázkové předlohy. Zatím má firma za sebou asi 1800 prodaných knih (tržba cca 500 tisíc korun), ceny za její produkty se pohybují ve stokorunách až k tisícovce.

hrdina

Japů Papů, ČZU

Když nemáte čas na jídlo, často je nouzovým řešením fast food. Japů chce být zdravým řešením přesně pro takové příležitosti. Svá „dostupná a rychlá jídla bez éček“, tedy především sladké i slané kaše a saláty, rozváží do firem, obchodů i třeba do automatů. Aktuálně jde o 500 porcí týdně, cílem je ale toto číslo co nejdříve ztrojnásobit. Faktem ovšem je, že tým musí ještě zapracovat na vizuální stránce – takový Burger King umí svá rychlá jídla prodat o dost lépe, a i když jsou asi vážně nezdravá, vypadají nesrovnatelně lákavěji.

japu

Planashift, ČZU

Nástroj na efektivní organizaci směn. Velká část studentů dnes pracuje, kvůli zkouškám, dojíždění a kalbám si ale musí často přehazovat směny nebo pracují nárazově. To je organizační problém jak pro ně, tak pro ty, kdo ve firmách směny plánují. Projekt má kromě webové brzy nabídnout i mobilní aplikaci a především automatický plánovač. Cílí na malé a střední klienty nebo personální agentury.

Diskuze k článku