Juicero: Startup se 120 miliony v investicích. Jeho odšťavňovač za 400 dolarů nahradíte rukama

juicero

Juicero je i na poměry Silicon Valley poněkud netradičním startupem – vyrábí odšťavňovač. Samozřejmě do něj nemůžete jen tak vložit čerstvé ovoce nebo zeleninu, musíte si koupit speciální balení džusu, které do stroje vložíte a on vám, pomocí technologie schopné vyvinout tlak o čtyřech tunách, vytlačí džus.

Kolik taková mašina stojí? Od letošního ledna pouhých 400 dolarů, tedy deset tisíc korun (při představení stál 699 dolarů). Ovšem samozřejmě, je to hightech – odšťavňovač čte QR kód na obalu a zjišťuje, jestli obsah není po záruce (datum je tam napsáno taky) a jestli třeba nebyl odvolán z prodeje; umí se připojit na wifi; a jeho zakladatel Doug Evans se porovnává se Stevem Jobsem v honbě za perfektním džusem.

Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a v loňském roce se Juicero stalo jedním z nejvíc financovaných hardwarových startupů v Spojených státech. Investoři se inspirovaní typem produktu jako Nespresso (kdy si zákazník koupí stroj a pak pravidelně dokupuje náplně), do firmy nalili 120 milionů dolarů, mezi nimi byl i venture capital odnož Googlu.

Jak takový džus vlastně chutná? „Byl opravdu dobrý! Byla to ta nejlepší věc, co jsem kdy jedla? ¯\_(ツ)_/¯ Ale mělo to sladkou chuť a opravdu čerstvou,“ popsala své dojmy reportérka Business Insideru.

Po uvedení produktu na trh však přišlo nemalé překvapení, a to i pro samotné investory, všímá si portál Bloomberg. Balení džusu prodávané za cenu od 5 do 8 dolarů (prodej je limitován pouze pro vlastníky odšťavňovače) je totiž možné vytlačit rukama. Tedy bez pomoci stroje za 400 dolarů.

Levnější variantu přípravy nápoje vyzkoušeli samotní reportéři: „Experiment ukázal, že stlačení balení přináší téměř stejné množství šťávy stejně rychle – v některých případech i rychleji – než při používání zařízení.“

Dále však přiznávají, novináři byli schopni vytlačit 220 mililitrů džusu za minutu a půl, zatímco stroj práci udělal pečlivěji a za dvě minuty vyprodukoval 240 ml. Jenže… bylo to prostě zadarmo.

Samotný startup odmítl reagovat. Den po publikaci článku na Bloombergu (a kritice na těch internetech) Juicero všem zákazníkům nabídlo vrácení peněz, přičemž na rozhodnutí mají 30 dní.

Doug Evans přitom v rozhovoru pro portál Recode svou práci srovnával s vynálezem mainstreamového osobního počítače od Steva Jobse z Applu. „Je v tom 400 vlastních dílů. Je tu skener, mikroprocesor, bezdrátový čip, bezdrátová anténa.“

Evans již v současnosti není šéfem startupu, ale předsedou představenstva, a na jeho původním postu ho v říjnu nahradil Jeff Dunn, bývalý prezident společnosti Coca-Cola.

A zatímco se někteří investoři podle Bloombergu po zjištění, že se dá obsah balení vytlačit rukama, ze startupu stáhli, jiní jeho potenciálu k úspěchu stále věří. „Není pochyb o tom, že se balení dají stlačit bez stroje. Stále jsem velkým fanouškem,“ uvedl jeden z investorů Doug Chertok.

Podle něj může mít Juicero díky pravidelnému doručování levných a organických produktů i tak velkou cenu. „Juicero stále hledá své sladké místo. Nepochybuji, že budou velmi úspěšní,“ dodal.

Možná má ale pravdu a možná bychom se Juiceru neměli smát – třeba se opravdu ze startupu stane další Jablko. Možná stačí změnit perspektivu našeho pohledu… a postavit se třeba na hlavu.

Flip your perspective.
? @modelmd.

Posted by Juicero on Tuesday, 20 December 2016

Diskuze k článku