Jde se kempovat! Letní školu programování Code Camp spouští několik firem. Vlastní mají taky Socialbakers

Dostatečně dobrých programátorů je v České republice nedostatek, přičemž jich bude potřeba čím dál víc. Situaci se některé firmy rozhodly vzít do vlastních rukou a během léta organizují „tábory“ pro nadějné talenty. Lidé stojící za WebExpo, Slevomatem, Rohlikem nebo E-Commerce Holdingem lákají do Code Campu, Socialbakers pak do vlastního Summer Campu.

Každá webová stránka potřebuje software, každý e-shop web. Nepoměr mezi počtem dostatečně kvalitních programátorů a poptávkou po nich se snaží vyřešit nový vzdělávací projekt několika českých internetových firem Code Camp 2015.

„Hledáme talenty zejména mezi začínajícími programátory. Je to takový X Factor pro vývojáře, jen bez předvádění se před diváky. Code Camp může být pro mnohé z nich zlomem v kariéře,“ říká o projektu jeho manažerka Kateřina Hronová.

Pětadvacet nadějných talentů čeká osm týdnů intenzivního kurzu. Po případném úspěšném absolvování organizátoři slibují navrácení registračního poplatku (1990 Kč), takže může být i zdarma. Pro vstup do kempu nejsou potřeba žádné hluboké znalosti programování, důležité je absolvovat online test a vstupní pohovor.

xPort VŠE Business Accelerator

„Kempovat“ se bude v prostorách xPortu pražské Vysoké školy ekonomické. O účastníky kurzu se postarají lektoři jako Michal Špaček, expert na bezpečnost, Jiří Knesl, který bude vyučovat agilní metody a týmovou práci, Ivana Suchá na Symfony2, Honza Sládek na CSS3 a responzivní design nebo André Heller na webovou analytiku.

Projekt finančně podporují úspěšné firmy českého internetu, jako jsou WebExpo, Slevomat, Rohlik nebo E-Commerce Holding. Po ukončení kurzu kromě certifikátu organizátoři slibují také „velmi lákavé“ nabídky práce na part- a také full-time.

Hledáme „skutečné“ programátory

Přímou konkurenci Code Campu je Summer Camp.js, který organizují Techbakers, tedy developeři ze společnosti Socialbakers. A na svých stránkách rovnou přiznává, že účastníky neposunou zdarma za 8 týdnů o 3 roky dopředu v programování PHP (s přímým odkazem na Code Camp).

Summer Camp

„My už víme, co za ty tři roky zjistíš. Jsme firma, která staví své produkty na moderních technologiích pro vývoj webových aplikací, a chceme ti ukázat, jak se to dělá,“ vysvětlují organizátoři.

Jejich cíl je vychovat novou generaci vývojářů, schopných pracovat na rozsáhlých projektech. Podle nich umí landing page udělat každý a proto hledají „skutečné programátory“. Těch bude maximálně 16, vybraných na základě pohovoru. Summer Camp se bude odehrávat v prostorách pražských kanceláří Socialbakers.

Rodný, světový a programovací jazyk

Není divu, že se firmy ve velkém pustily do výchovy vlastních talentů. Podle mnohých odborníků totiž znalost programovacího jazyka bude čím dál tím víc ovlivňovat šanci na uplatnění se na trhu práce.

„Člověk by se měl učit svůj rodný jazyk, alespoň jeden světový a jeden počítačový. Myslím, že lidé, kteří se naučí přemýšlet v algoritmech a vyjádřit se v počítačovém jazyku, čeká úspěšná kariéra,“ říká Ondřej Raška ze společnosti MITON, která finančně podpořila Code Camp.

Podobně situaci vidí také slovenští zakladatelé kurzů programování Learn2Code, kteří nedávno spustili online verzi školení také pro Česko. Vyznat se v kódech bude podle nich brzy pro mnoho povolání stejně důležité, jako znalost cizích jazyků nebo kancelářských programů.

l2c-cover

Společnost zatím nabízí jen kurzy zaměřené na webdesign pod názvem Webrebel a většina videí je ve slovenštině (na zlepšení se pracuje). „Nejen na Slovensku, ale ani v České republice zatím podle našich informací neexistuje kurz webdesignu v takovém rozsahu a kvalitě zpracování,“ řekl v únoru spoluautor platformy Radovan Debnár.

Výhodou Webrebela jsou podle tvůrců živí instruktoři. Čistě online služby typu Codeacademy mají až 90-procentní míru nedokončení kurzů, protože většinu uživatelů odradí první těžké výzvy. Právě lektoři, kteří jsou k dispozici na mailu, Skypu či Facebooku, s úkoly účastníkům kurzu pomáhají.

Škola web-byznysu

Zlepšit prostředí českých internetů se snaží také vzdělávací instituce iCollege. Jejím cílem je předání co nejvíce praktických znalostí a zkušeností využitelných pro podnikání na internetu (nejde tedy o kurzy programování). Oproti ostatním je výrazně vyšší i cena, a to 22 990 Kč za devět sobot.

Za projektem, který debutoval ještě v roce 2012, stojí také několik známých internetových podnikatelů a investorů. Mezi ně patří třeba Jan Barta, jeden ze zakladatelů Crazy Tomato nebo Elephant Orchestra, Ondrej Bartoš známý z pořadu České televize DenD nebo publicista a vysokoškolský pedagog Petr Koubský.

Diskuze k článku